Hvad er SEO?

Går du og overvejer om SEO er noget for din virksomhed? Måske har du hørt, at SEO kan hjælpe med at skabe trafik til din hjemmeside og give dig højere placeringer, men du er ikke helt sikker på, hvordan det fungerer, eller hvilke områder du skal fokusere på? Så er du kommet til det rette sted. Det store spørgsmål som vi i dag kommer til at se lidt nærmere på er – hvad er SEO? Lad os ligge ud med at se nærmere på selve definitionen.

Definition af søgemaskineoptimering (SEO)

Hvis vi starter med at stille et indlysende spørgsmål: Hvad er SEO egentlig? Jo, SEO står kort og godt for “Search Engine Optimization”, som er processen med at få trafik fra gratis, organiske, redaktionelle eller naturlige søgeresultater i søgemaskinerne. Formålet er at forbedre din hjemmesides placering på søgeresultatsiderne. Husk, at jo højere på rankeringerne en hjemmeside vises, jo flere mennesker vil se det. Og dermed også klikke sig in på din hjemmeside.
God SEO involverer mange forskellige aktiviteter, f.eks:
Identificering af relevante søgeord med et godt potentiale for søgetrafik – også kendt som en søgeordsanalyse.
Oprettelse af nyttigt indhold af høj kvalitet og optimering af det for søgemaskiner og for brugerne
At få eksterne links fra andre hjemmesider som er relevante og autoritære.
Måling af resultaterne

I dag anses SEO for at være en vigtig del af ens online marketing strategi.

SEO kan være svært og mangler vælger derfor at hyre et webbureau eller SEO firma ind til at hjælpe me den slags.

Forskelle mellem betalte og organiske søgninger

Det er vigtigt, at du fra starten forstår forskellene mellem den organiske, naturlige søgning, som også kendetegnes ved SEO, og betalt søgning. Der er fem vigtige forskelle:

Placeringer

Den første forskel er, at betalte søgeresultater vises øverst på søgemaskinens resultatsider, mens organiske resultater vises nedenunder.

Tid

En anden vigtig forskel mellem betalt og organisk søgning er tiden det tager for at opnå resultater. Med betalt søgning får du næsten øjeblikkelige resultater, nogle gange på få minutter, mens der med organisk søgning går længere tid, ofte uger, måneder og endda år, før du får resultater. Så du er nødt til at spille på mellemlang til lang sigt med organisk søgning.

Prisen

Når det drejer sig om betaling, ja, som navnet antyder, er trafikken med betalt søgning betalt. Du betaler pr. klik (PPC) på et cost-per-click-grundlag (CPC). Det betyder, at du betaler et gebyr, hver gang en bruger klikker på din annonce. Så i stedet for at være afhængig af organisk trafik til din hjemmeside eller webshop, så køber du trafik til din side ved at betale Google for at vise din annonce, når din besøgende foretager en søgning på dit søgeord. For organisk søgning er trafikken gratis, selv om det kræver en investering af både ressourcer og tid.

ROI

Med hensyn til investeringsafkastet eller ROI er det faktisk meget nemmere at måle med betalt søgning. Det skyldes bl.a., at Google leverer flere søgeordsdata, som du kan registrere i Google Analytics. Med betalt søgning kan ROI dog stagnere eller falde over tid. Med organisk søgning er ROI lidt sværere at måle, men den forbedres ofte over tid. På lang sigt kan organisk søgning give et meget godt afkast af investeringen. I starten vil du dog typisk få mere ud af at smide pengene efter Google Ads, da det netop giver resultater her og nu.

Andel af trafikken

Når det gælder andelen af trafikken, klikker ca. 20-30 % af søgerne på betalte resultater, og 70-80 % af søgerne klikker på SEO-resultater. Så størstedelen af klik er faktisk på de organiske resultater.

Ligheder mellem betalt og organisk søgning

Det handler ikke kun om forskelle – der er også ligheder mellem betalt og organisk søgning:

Søgninger: Du bruger en søgemaskine til både betalt og organisk søgning, og begge kræver, at brugeren indtaster et nøgleord. Så du skal lave søgeordsresearch for organisk søgning og betalt søgning.

Landingssider: Begge typer søgninger kræver, at du opretter landingssider. Af hensyn til SEO skal landingssiden være forbundet med hjemmesiden. For betalt søgning kan det være nøjagtig den samme landingsside, som du bruger til organisk søgning, eller det kan være en helt separat, selvstændig side, der ligger uden for din hjemmeside.

Trafik: Generering af trafik er et vigtigt mål for både betalt og organisk søgning. Det vigtigste er, at trafikken fra både betalte og organiske søgninger omfatter brugerintention. Det vil sige, at en person stiller et spørgsmål til Google eller søger efter oplysninger – de er i en aktiv tankegang, og som følge heraf er de mere tilbøjelige til at handle, når de finder disse oplysninger.

Læs mere om SEO her i vores SEO Guide

De tre nøgleområder inden for SEO

Som digital marketingmedarbejder er det en kernekompetence at vide, hvordan man får sit brand, sit website eller sin virksomhed fundet af søgende, og ved at forstå, hvordan SEO udvikler sig, kan du holde dig på toppen af dit spil. Mens SEO ændrer sig ofte på små måder, gør de vigtigste principper det ikke. Vi kan opdele SEO i tre centrale komponenter eller søjler, som du skal kende – og som du skal handle regelmæssigt:

Teknisk optimering: Teknisk optimering er processen med at gennemføre forskellige tekniske aktiviteter på din hjemmeside. Ting som er designet til at forbedre SEO, men som ikke er relateret til indholdet. Det sker ofte bag kulisserne. Dette er eksempelvis hastigheds forbedringer, struktureret data osv.

On-Page-optimering: On-Page-optimering er processen, der sikrer, at indholdet på hjemmesiden er relevant og giver en god brugeroplevelse. Det omfatter målretning af de rigtige søgeord i dit indhold og kan gøres gennem et indholdsstyringssystem. Almindelige eksempler på CMS systemer omfatter WordPress, Wix, Drupal, Joomla, Magento, Shopify, Shopware og Webflow.

Off-Page-optimering: Off-Page Optimering er processen med at forbedre din hjemmesides placering i søgemaskinerne gennem aktiviteter uden sitet. Dette er i høj grad drevet af backlinks, som er med til at opbygge din hjemmesides omdømme.

Hvordan virker SEO?

Søgemaskiner bruges af folk, når de har en forespørgsel og søger på internettet efter svaret, søger efter produkter, ydelser eller informationer. Søgemaskinealgoritmer er computerprogrammer, der leder efter ledetråde for at give søgerne præcis de resultater, de søger efter. Søgemaskinerne er afhængige af algoritmer til at finde websider og beslutte, hvilke sider der skal rangeres for et givent søgeord. Der er tre trin i søgemaskinernes arbejde: crawling, som er opdagelsesfasen, indeksering, som er arkiveringsfasen, og rangering, som er genfindingsfasen.

Trin 1: Crawling

Det første trin er crawling. Søgemaskiner sender webcrawlere ud for at finde nye sider og registrere oplysninger om dem. Nogle gange kalder vi disse webcrawlere for “spiders” eller “robotter”. Deres formål er at finde nye websider, der findes, og også at kontrollere indholdet på sider, de tidligere har besøgt, med jævne mellemrum for at se, om de er blevet ændret eller opdateret.

Søgemaskiner gennemtrawler websider ved at følge links, som de allerede har fundet. Så hvis du har et blogindlæg, og der er et link til det fra din hjemmeside, vil søgemaskinen, når den gennemtrawler din hjemmeside, lede efter et andet link, som den kan følge, og den vil måske følge linket til dit nye blogindlæg.

Trin 2: Indeksering

Det andet trin er indeksering. Indeksering er det tidspunkt, hvor en søgemaskine beslutter, om den vil bruge det indhold, som den har crawlet, eller ej. Hvis en søgemaskine finder en crawlet hjemmeside værdig, bliver den tilføjet til dens indeks. Dette indeks bruges i den endelige rankingfase. Når en webside eller et stykke indhold er indekseret, bliver det arkiveret og gemt i en database, hvor det senere kan hentes frem. De fleste websider, der tilbyder unikt og værdifuldt indhold, bliver placeret i indekset. En webside bliver måske ikke placeret i indekset, hvis:

  • dens indhold anses for at være identisk med andet indhold på nettet
  • dens indhold anses for at være af lav værdi eller spammy
  • Den ikke kunne crawles
  • Siden eller domænet manglede indgående links


Trin 3: Rangering

Det tredje trin er virkelig det vigtigste trin, og det er rangering. Ranking kan først finde sted, når crawling- og indekseringstrinene er afsluttet. Så når en søgemaskine har crawlet og indekseret hele dit site, kan hver side på hjemmeside begynde at rankere på søgemaskinerne.

Der er mere end 400 rangeringssignaler, som søgemaskinerne bruger til at sortere og rangordne indhold, og de passer alle ind under de tre kerneområder i SEO: teknisk optimering, on-page optimering og off-page optimering. Nogle eksempler på signaler, som søgemaskinerne bruger til at rangordne websider, er f.eks:

Søgeordets tilstedeværelse i titletag – Om søgeordet eller et synonym blev nævnt på siden og i titletagget
Sidens indlæsningshastighed – Om hjemmesiden indlæses hurtigt og er mobilvenlig
Hjemmesidens omdømme – Om dit site anses for at være velrenommeret inden for det emne, der søges efter.

Rankering af resultater

Googles vigtigste søgealgoritme hedder Google Hummingbird, og den er ansvarlig for at bestemme, hvordan søgemaskineresultaterne skal ordnes og rankeres.

Google har også en maskinlæringsunderalgoritme til søgemaskinen, RankBrain:

Hvis RankBrain ser et ord eller en sætning, som den ikke er bekendt med, bruger den kunstig intelligens til at forstå det bedre ved at forbinde det med lignende søgeforespørgsler.
Det gør det muligt for Google at forstå disse forespørgsler ved at konvertere nøgleord til kendte emner og begreber, hvilket betyder, at Google kan give bedre søgemaskineresultater – selv når forespørgslerne er usædvanlige.
I stedet for at forsøge at være det bedste søgeordsoptimerede resultat, belønner RankBrain hjemmesider, der giver brugeren tilfredshed og returnerer det resultat, som brugeren forventer.

Sådan får du mest muligt ud af RankBrain

En god SEO-strategi er at optimere hjemmeside til at give den bedst mulige brugeroplevelsen og -tilfredsheden og forsøge at få mest muligt ud af RankBrain-rangeringsfaktoren.

De tre mest effektive måder at gøre dette på er:

Optimer for medium-tail søgeord (søgeord, der består af to til tre ord).
Optimer sidens titler og beskrivelser til klik, så der er større sandsynlighed for, at der bliver klikket på dit opslag, når nogen søger. Klikfrekvensen er den procentdel af de personer, der ser dig på Google og derefter klikker videre til din hjemmeside.
Optimer indholdet for at øge opholdstiden (den tid, folk bliver på siden) og reducere afvisningsprocenten (den procentdel af besøgende, der forlader siden efter kun at have set én side).

Husk, at Googles tre vigtigste rankingfaktorer er:

Links
Indhold
RankBrain

Derudover er der jo en bunke andre faktorer som spiller ind, som navigation, URL, Core Web Vitals, CTR og meget andet. Nu skulle du gerne være blevet lidt klogere på SEO og i stand til at svare på spørgsmålet – Hvad er SEO?