Hvad er et godt webdesign

Det at designe en effektiv hjemmeside dækker over flere vigtige elementer. Det er ikke længere nok blot at have en hjemmeside med et lækkert webdesign, der en en hel del andre ting som efterhånden også er vigtigt når vi snakker webdesign. Lad os prøve at se lidt nærmere på nogle af de ting som spiller ind hvis du gerne vil have en effektiv webshop eller hjemmeside.

Design og stil

En hjemmeside er din virksomheds online repræsentation. Dette betyder at stilen på hjemmesiden også gerne må være i overensstemmelse med den type virksomheder du driver. Du skal samtidig også ramme en stil og et webdesign som passer til din målgruppe. Har du f.eks. en webshop der sælger snowboards, så skal den gerne se lidt ung og sporty ud, frem for at være en tung kedelig informativ side.
Jo bedre din målgruppe kan lide det de ser når de kommer ind på siden, jo større er chancen for at du kan lave dem til kunder.

Nem at navigere

Er det svært at finde det man leder efter på en hjemmeside, så er der også en god chance for at de besøgende hurtigt forlader siden igen, uden at have fundet det de kom efter. Derfor er det super vigtigt at der en god struktur på hjemmesiden, nem navigation, evt. et søgefelt eller andre måder at finde relevante produkter/oplysninger på. På nogle typer af sider giver det god mening med en bred navigation, på andre vil en dyb navigation være at foretrække. F.eks. er der undersøgelser der viser at ældre har nemmere ved at bruge en hjemmeside hvor man ikke skal ned i 3-4 lag før man finder det man leder efter. Men de yngre har nemmere ved den slags.

Mobilvenlig

En god hjemmeside virker godt på både en pc, tablet og en mobiltelefon. Selv her i 2022 er det desværre stadig alt for mange hjemmeside som overhoved ikke fungere særlig godt på mobiltelefoner. Evt. for lille skrift, eller tekster/billeder der går ud over skærmen. Ikke alene giver det de besøgende en dårlig oplevelse hvis din side ikke er mobil optimeret, men det er også noget der kan straffe dig på søgemaskinerne.

SEO venlig

Når du bygger en ny hjemmeside, så er det altid en god ide at tænke SEO ind allerede fra starten af. Ofte har men brug for bestemte landing pages, eller en specifik opbygning som gavner ens SEO optimering. Det kan mange gange være noget af en opgave at lave disse rettelser på en eksisterende hjemmeside, og derfor kan du spare en masse tid/penge ved at tænke SEO ind allerede i design fasen. Mange gange kan det være en rigtig god ting at have nogle lidt mere uddybende sider om nogle af dine nøgle produkter/ydelser, enten til dem som er ekstra interesseret eller til at tilfredsstille søgemaskinerne. På mange eksisterende hjemmesider kan det være svært at få plads til den type indhold i navigationen, så tænker man det ind allerede i webdesign delen, så er dette meget nemmere. Struktureret data er også en vigtig SEO faktor, som bør indtænkes i design delen.

Hastighed

Når vi snakker online ting, så er der ikke meget som er mere irriterende end at vente på at en langsom hjemmeside indlæses. Dårlige loadtider skræmmer kunderne væk og kan virkelig skade effekten af din hjemmeside. Visse undersøgelser viser at hvis din hjemmeside er over 5 sekunder om at indlæses, så har du allerede mistet 1/3 af de besøgende. I forbindelse med introduktionen af Core Web Vitals er hastighed nu også blevet en rankeringsfaktor når vi snakker SEO.
Det som typisk påvirker hastigheden på ens hjemmeside, er tunge billeder/videoer, manglende caching, og forkert valg af CMS system (og/eller tema/pagebuilder).

Troværdighed

Har du en webshop, så er troværdighed en af de vigtigste faktorer. Rigtig mange gennemføre ikke et køb på en hjemmeside, fordi de under købsprocessen pludselig bliver usikkere på om det er en rigtig hjemmeside eller en fup side. Ting som et dårligt eller gammeldags webdesign, kan være med til signalere at dette er nogle som blot har lavet en hurtig webshop for at snyde folk.
Så ting trustpilot anmeldelser, SSL certifikat, tydelig kontakt informationer, et pænt design som passer til ens branche er alt sammen med at signalere at man er en seriøs virksomhed som folk sikkert kan handle hos.

Konverterings optimeret

Noget som alt for mange glemmer at have fokus på når de får bygget en ny hjemmeside eller online shop, er hvad formålet med hjemmesiden faktisk er. Har du en VVS forretning og vil du gerne have at folk kontakter dig når de har en akut skade, så er det vigtigt at de hurtigt kan finde et telefonnummer (her er det ikke nok med email eller en kontaktformular), se dine åbningstider, evt. om du har akut åbens i tilfælde af skader, og måske få en ide om dine priser. Så det at have fokus på konverteringsoptimering er noget som virkelig kan øge dine salg eller antal af henvendelser en hel del.

Det var lidt om nogle af de vigtigste faktorere du bør være opmærsom på, hvis du gerne vil have en hjemmeside med et godt webdesign som fungerer.