SEO-hacks til at booste dine placeringer

For godt og vel ti år siden var det eneste, der skulle til for at få en garanteret topplacering i søgeresultaterne, nogle få SEO optimeringer og måske en backlink eller 2. Men tingene har ændret sig drastisk i løbet af årene. Søgemaskiner som Google har altid haft til hensigt at gøre den virtuelle verden så lig den virkelige verden som muligt, især med hensyn til markedsføring. Og i de sidste mange år er det lykkedes dem i høj grad at opnå dette.

Moderne SEO handler om markedsføring til mennesker frem for markedsføring til maskiner som klassisk SEO optimering ofte var. Det betyder, at der ikke er nogen enkelt måde at skabe gennemslagskraft på. Det moderne SEO-landskab er dynamisk, og næsten alt kan fungere. Men det betyder ikke, at altid nu også virker.

Mange SEO firmaer holder sig til standardtilgangen med on-page optimering, linkbuilding, sociale medier osv. men du har brug for noget mere end det grundlæggende, hvis du vil skille dig ud fra mængden og hvordan laver man det bedste SEO optimering til ens hjemmeside?

Så ud over de gennemprøvede metoder, hvad er så de SEO-hacks, der kan øge dine placeringer? For at hjælpe dig i gang har vi en liste med otte af disse fantastiske hacks. Tag et kig her:

Brug et CDN til at øge hjemmesidens indlæsningshastighed

Hvis du har været med i SEO-gamet i et stykke tid, kender du måske vigtigheden af at have en hurtig loadende hjemmeside. Gang på gang har Google nævnt, at hastighed er en afgørende landingssidefaktor for Google Search og Ads. Faktisk har Google allerede oprettet PageSpeed, et gratis værktøj til at hjælpe folk med at analysere hastigheden på deres webshop eller hjemmeside. Værktøjet giver også hurtige forslag til at hjælpe med at forbedre hjemmesidens hastighed.

Ud over disse forslag er en anden meget effektiv løsning til at øge indlæsningshastigheden på din hjemmeside at bruge Content Delivery Network (CDN). Et CDN er et distribueret servernetværk til at sikre hurtigere levering af din hjemmeside og dets indhold til globale besøgende. Det eliminerer grundlæggende de fysiske serveres begrænsning på grund af deres placering. I princippet betyder dette, at de har en lang række servere stående rundt om i verden. Mange af disse servere har så en kopi af store dele af din hjemmeside, så hvis f.eks. en fra Italien besøger din hjemmeside som normalt ligger på en dansk hjemmeside. Så hentes det meste af dataene fra en CDN server i Italien, hvilket giver en den italienske besøgende en markant bedre loadtid.

De fleste førende CDN’er anvender en high-end cloud-infrastruktur til hurtigere levering af indhold i hele verden. Med tiden kan CDN være med til at forbedre dine placeringer og reducere dine afvisningsrater. Et eksempel på et godt og gratis (eller billigt) CDN er f.eks. Cloudflare.

Accelerated Mobile Pages til mobiloptimering (AMP)

Ifølge en CyberCrew kommer omkring 63 procent af onlinetrafikken i Danmark fra smartphones. Det siger sig selv, at du skal optimere din hjemmeside til håndholdte enheder eller risikere at miste en god del af trafikken. Nogle af de mest almindelige måder at gøre dette på er at bruge et responsivt webdesign, strukturerede data og billedkomprimering.

Men hvis du virkelig ønsker, at dine besøgende skal have lynhurtig adgang til dit indhold, kan accelererede mobilsider (AMP) være løsningen. Det er et open source-projekt fra Google, ved hjælp af hvilket webudgivere kan skabe indhold, der indlæses øjeblikkeligt på alle enheder. Det bruger en HTML5-ramme, der i høj grad er baseret på caching for at øge indlæsningstiden.

AMP er ikke en rankingfaktor for søgemaskinerne, men det er sidehastigheden bestemt. Så selv om din hjemmeside ikke vil få et øjeblikkeligt løft bare fordi du anvender AMP, kan den forbedrede hastighed, som det kan give, sammen med andre rankingfaktorer påvirke din placering. Professionel SEO-service i Storbritannien kan hjælpe dig med at indføre AMP, samtidig med at du arbejder på andre vigtige rankingfaktorer.

Søgeintention er nøglen

Hvis Google-rangering er dit mål, så er der ingen anden mulighed end at skabe og udgive indhold, som folk søger efter. Med andre ord skal hjemmesideindholdet være i overensstemmelse med søgeintentionen. Uanset hvor gode dine produkter/tjenester er, hvor hurtig din hjemmeside er, eller hvor værdifuldt indholdet er, vil din hjemmeside ikke rangere højere, da det er muligt, at folk ikke søger efter ting, som din hjemmeside eller webshop tilbyder.

Lad os f.eks. antage, at du er en autoforhandler, der ønsker at ranke for “brugte biler”. Så det første, du måske tænker på, er at tilføje de forskellige biler du sælger på en produktside. Men det er måske ikke det mest praktiske valg, for det er ikke det, folk søger efter. I hvert fald ikke den store masse. Du kan tjekke de første par søgeresultater for udtrykket “brugte biler”, og du vil se, at det er masser af sider med biler til salg.

I stedet for at foretage et køb bruger folk Google-søgning til at lære mere om biler generelt eller finde ud af de bedste modeller. Faktisk er næsten 80 procent af søgeintentionerne ifølge en undersøgelse fra Science Direct informative. Så i stedet for at oprette en produktside kan du offentliggøre et blogindlæg med en liste over de ting man bør overveje hvis man skal købe en brugt bil. Samt linke fra disse til dine produktsider.

Husk at du bør undgå at bruge forældet SEO teknikker på din hjemmeside, noget som alt for mange desværre stadig gør.

Serviceområde-sider til lokal SEO

Hvis du fokuserer på lokal SEO, så er en af de mest effektive måder at forbedre dine placeringer på at oprette serviceområdesider (SAP’er). Det er landingssider med indhold til personer, der søger fra eller til en bestemt by eller lokalitet. Med SAP er det lettere for virksomheder at lade folk vide om de tjenester, der tilbydes i bestemte områder.

Men når det er sagt, anbefales det ikke at oprette en enkelt serviceområde-side for alle de områder, du dækker. Hvis du f.eks. tilbyder dine tjenester i tre byer, så vil det være mere effektivt at oprette tre individuelle sider for hver by. Hvis du tilbyder flere tjenester på tværs af flere steder, bør du ligeledes overveje at oprette individuelle sider for hver tjeneste, der tilbydes på hvert sted.

Selv om det kan tage lidt tid at oprette flere SAP-sider, er det stadig en glimrende måde at øge dine chancer for en højere placering betydeligt. Desuden ville selv leadgenerering være langt bedre og meget specifik. På samme måde kan du, hvis du tilbyder onlinetjenester eller -produkter, i stedet for at oprette en enkelt funktionsside oprette individuelle sider for hver funktion og optimere dem for det samme søgeord i stedet for at oprette en enkelt funktionsside.

Optimer billeder for at undgå langsom indlæsning

Udover teksten skal du også optimere billederne på hjemmesiden. Teksten kan du optimere load tider på f.eks. ved hjælp af Gzip optimering som vi har skrevet lidt om i vores indlæg om brugen af Gzip på hjemmeside. Skribenter og designere undlader ofte at overveje billedopløsning eller -størrelse, før de uploader dem til en side. Men hvis billederne ikke er reduceret til den størrelse, der kræves for en side, og ikke er gemt i den rette opløsning, kan det påvirke din hjemmesides indlæsningshastighed betydeligt. Og det vil påvirke brugeroplevelsen og endda sidens placering.

Det er ret enkelt at optimere billeder til din hjemmeside. Du kan bruge værktøjer som WebPageTest til at analysere størrelsen af alle elementer på en hjemmeside. Udviklerværktøjerne i Chrome-browseren kan også bruges til det samme. Ud over at optimere billeder kan du også overveje at bruge alt-tags til billederne. Hvis du gerne vil komprimere billede størrelsen uden at det går ud over kvaliteten, kan du f.eks. bruger en hjemmeside som TinyPng til at reducere størrelsen før du oplader dem.

Det er korte tekstbeskrivelser, der kan vedhæftes billederne (ALT tags). Søgemaskinerne kan ikke læse billederne på din hjemmeside. Hvis du f.eks. har uploadet et billede af en yogamåtte, vil den ikke kunne vide, hvad billedet handler om. Du kan tilføje et alt-tag med teksten “Grøn Yogamåtte” for at hjælpe søgemaskinerne. På denne måde forbedrer du relevansen af dine hjemmesider, og det kan øge dine placeringer.

Forbliv relevant med nyt indhold eller evergreen indhold

Når du skal skabe indhold til din hjemmeside, så er det altid bedre at have en god mængde evergreen-indhold. Ligesom træer der kan forblive grønne og friske, selv når andre begynder at blive brune, vil stedsegrønt eller tidløst indhold forblive relevant og værdifuldt i mange år fremover.

Så du bør forsøge at undgå at skrive indhold om hver eneste nyeste trend, da det hurtigt vil blive forældet. Selv om det er umuligt at forudsige, hvad der vil forblive relevant i fremtiden, har du altid mulighed for at opdatere indholdet, hvis det bliver forældet, for at sikre, at det fortsat giver trafik.

Det vil også hjælpe at placere alle evergreen-artikler foran dine besøgende til enhver tid. Da folk vil finde det relevant og nyttigt i lang tid, bør du også modtage masser af naturlige backlinks for dem. Du kan også dele indholdet via dine konti på de sociale medier med jævne mellemrum for at nå ud til flest mulige mennesker.

SEO Title + årstal for forbedrede CTR

Jo højere antallet af personer, der klikker på dit website i søgeresultaterne, jo bedre vil du rangere. Når flere mennesker klikker på dit website, er det et signal til søgemaskinerne, der tyder på at du har noget nyttigt på dit website. Så de vil begynde at rangere din hjemmeside højere, så flere mennesker nemt kan finde den.

Hvis du ønsker at forbedre din klikrate (CTR), kan du prøve at tilføje et årstal til SEO-titlerne. Når folk kan se, at indholdet er aktuelt og friskt, er chancerne for at få klik større. Teknikken anbefales dog mest til websites der allerede ligger på den første side med søgeresultater, da forbedret CTR giver maksimale fordele for hjemmesider på første side.

Men selv hvis du ikke er på første side, kan du stadig bruge dette hack til at klatre et par pladser op og forbedre sandsynligheden for at ranke højere. Du kan tilføje årstallet manuelt, eller hvis du bruger WordPress, findes der flere plugins, der kan gøre dette automatisk. Efterhånden som antallet af klik stiger, bør du også opleve forbedringer i dine placeringer. Et nemt lille hack til at både få flere besøgende og samtidig forbedre dine placeringer.

Bliv fremhævet som Rich Snippet med Schema

Ifølge en rapport ender mere end 50 procent af Google-søgninger nu uden et klik. Snippets er en af de primære årsager til at folk ikke er nødt til at klikke på nogen af hjemmesiderne i søgeresultaterne, da de allerede havde fundet et svar på deres forespørgsel. Ved at tilføje et skema til ofte stillede spørgsmål (FAQ) kan du få hjælp til at blive vist som et rich snippet i søgeresultaterne.

FAQ-skemaet (eller andre typer af Schema) er en kode, som du tilføjer til din hjemmeside for at lade søgemaskinerne vide, at der er en FAQ-side på din hjemmeside for at øge chancerne for at blive vist som et rich snippet. Hvis du ikke allerede har en FAQ-side, bør du tidligst tilføje en for at besvare almindelige kundespørgsmål, uddanne og overvinde indvendinger.

Og hvis du allerede har en FAQ-side, må du ikke gå glip af FAQ-skemaet. Ved at blive vist i et rich snippet får du mere ejendom i søgeresultaterne. Men endnu vigtigere er det, at det viser dig som en autoritet inden for din niche eller branche. Ikke at forglemme, at FAQ-skemaer også er fordelagtige for stemmesøgninger.

Boost dine placeringer med disse kraftfulde SEO-hacks

Hvis du har søgt efter SEO-hacks, der går ud over det grundlæggende og rent faktisk virker, bør du notere dig de punkter, der er diskuteret i dette indlæg. Prøv selv at bruge dem eller søg efter velrenommerede SEO-tjenester i Danmark for at få al den hjælp, du har brug for.

Da SEO-fagfolk regelmæssigt arbejder med kunder på tværs af brancher, vil deres viden og ekspertise give dig den bedste mulighed for at ranke højere, modtage mere trafik, øge salget og generere mere omsætning. Under siden SEO firmaer finder du en liste over nogle af de bedste SEO firmaer her i Danmark.