Hvad er On-Page SEO? (og hvordan virker det?)

Hvis du har hjemmeside for din virksomhed, så kender du sandsynligvis det grundlæggende inden for SEO, eller søgemaskineoptimering. Du har måske endda en SEO-kampagne på plads. Men har du indblik i alle de forskellige dele af SEO, og at der både er off-page og on-page SEO?

Hvad er on-page SEO?

Det er kort og godt del af SEO, der fokuserer på at optimere elementer på hjemmesiden, som f.eks. sidehastighed og søgeordstæthed, i forhold til faktorer uden for hjemmesiden, som f.eks. backlinks. En vigtig del af SEO optimering som man ikke kommer uden om.

På i denne artikel går vi lidt mere i dybden med on-page SEO, lige fra hvad det er til hvordan du skal udføre on-page optimering, så du kan maksimere din indsats og dermed opnå de bedste resultater.

Hvis du gerne vil tale med en specialist om on-page SEO-tjenester til din hjemmeside, så tjek vores list over SEO firmaer

Hvad dækker on-page SEO over?

On-page SEO henviser til enhver optimering, som du styrer via din hjemmeside. Med on-page optimeringer sigter du mod at gøre dit website mere brugbart og værdifuldt for brugerne for dermed at forbedre din placering eller synlighed i søgeresultaterne på Google, Bing og andre søgemaskiner.

Se også vores SEO Guide 2022

Hvorfor lave on-page SEO?

On-page SEO fører til højere søgerangeringer, øget trafik til din webshop eller hjemmeside, og i sidste ende flere konverteringer. Resultaterne af on-page SEO tager tid, men når din on-page SEO-strategi først er kommet i gang, kan den få dine online placeringer og dit salg til at stige kraftigt.

hvad er onpage seo?

Hvilke on-page SEO-rankingfaktorer skal jeg optimere?

Med on-page SEO har du flere forskellige rankingfaktorer der har betydning for dine placeringer. Du ønsker at optimere alle disse faktorer. Hvis du tager dig tid til at optimere hver enkelt af disse faktorer, forbedrer du din placering i søgeresultaterne og gør din hjemmeside mere konkurrencedygtigt og svært at slå.

Læs også – Hvad er søgemaskineoptimering?

On-page optimeringsfaktorer, som du bør fokusere på, omfatter bl.a:

  • URL’en
  • Titeltag
  • Alt-tags
  • Metabeskrivelse
  • Overskrifter
  • Søgeord
  • Tekst Indhold
  • Hastighed
  • Interne links
  • Billeder
  • Mobilvenlighed
  • Core Web Vitals

Eksempler på nogle af de SEO-handlingspunkter, der bør optimeres på siden, omfatter:

  • Optimering af dine titeltags og metabeskrivelser
  • Oprettelse af indhold af høj kvalitet, hvor i relevante søgeord benyttes
  • Oprydning af din hjemmesides kode
  • Strømlining af navigationen på dit website
  • Hastighedsoptimering af hjemmesiden

Sådan optimerer du dine on-page SEO faktorer

Nu hvor du ved, hvilke faktorer der påvirker din onpage SEO, kan du begynde at optimere dem. Husk, at det vil tage tid at optimere din hjemmeside, samt gå en del tid før du ser resultaterne af det. Hvis du følger bedste praksis for disse faktorer, vil det dog hjælpe dig med at skabe side, der kan tåle algoritmeopdateringer uden at det påvirker dine placeringer negativt.

URL

Hvad er en URL? Din URL er ligesom en adresse, men for en side på internettet.

URL-eksempel – https://www.mitdomæne.dk/jeg-tilbyder

URL’er for siderne på din hjemmeside bør indeholde korte beskrivelser af sidens emne.

Hvis du f.eks. har en side om fitness træning i Aalborg, ville en god URL for denne side være www.dinside.dk/billig-fitness-traening-aalborg.

Hvis du medtager dit nøgleord i din URL-adresse, gør det også dit website lettere at navigere og giver folk en bedre idé om dine siders emner.

Hvilken af følgende URL’er vil du f.eks. helst besøge?

https://www.hjemmeside.dk/category/subcategory/keyword.html
https://www.hjemmeside.dk/4125typu4f5ww564fifl6639j875fe.html

Brug rene, organiserede URL’er – som det første eksempel ovenfor – for at forbedre din hjemmesides arkitektur og hjælpe dig med at ranke højere i relevante søgeresultater.

Titeltag

Hvad er et title tag? Dit title tag er din sides titel, men det vises kun i søgeresultater og i toppen af fanerne på din browser.

Eksempel på titeltag

For at kunne vise din hjemmeside i søgemaskineresultatsiderne (SERP) skal Google vide, hvad din side handler om. Ved at bruge specifikke nøgleord i titletagget på hver side (, ) er det nemmere for søgemaskinernes crawlere at forstå din hjemmeside.

Hvis du f.eks. er rettet mod søgeordet “Aalborg Fitness”, kan du oprette følgende title tag: “Fitness træning Aalborg – Stadig ledige pladser | Firmanavn.” For at opnå de bedste resultater skal du begrænse dit titeltag til 62 tegn for at forhindre Google i at skære det fra i søgeresultaterne og bruge dit målrettede søgeord i begyndelsen.

Metabeskrivelse

Hvad er en metabeskrivelse? Din metabeskrivelse er din sides resumé og vises i søgeresultaterne.

eksempel på en metabeskrivelse

En metabeskrivelse har ikke direkte indflydelse på din on-page optimering. Det er en funktion, der hjælper brugerne til gengæld med at få mere at vide om din side. Det faktum, at Google vil fede brugernes søgeudtryk, der vises i din metabeskrivelse, er endnu en grund til at optimere din metabeskrivelse til on-page SEO.

Medtag dine centrale og relaterede søgeord i din metabeskrivelse for at opnå de bedste resultater. Din side om kattedagpleje i randers kan f.eks. bruge følgende metabeskrivelse: “Leder du efter katte pleje i Randers? Kom til Missies kattepleje center, vi er eksperter i katte”

For at opnå de bedste resultater bør din metabeskrivelse holde sig til under 160 tegn.

Overskrifter

Hvad er et overskriftstag? Heading tags opdeler indholdet med H1’er, H2’er og H3’er osv. for at forbedre læsbarheden.

Eksempler på overskrifter

Når det gælder overskrifter, skal du bruge dem både til søgemaskiner og for at give brugere en bedre oplevelse. Brug overskriftstags i hele dit indhold for at bryde det op og gøre det mere læsbart og overskueligt for brugerne. Du kan også tilføje dine centrale eller relaterede søgeord for at give søgemaskinerne mere kontekst for din side.

Et indlæg om løbetræning kan f.eks. bruge følgende overskrifter:

De 5 bedste former for løbetræning
Sådan vælger du de bedst løbesko
Sådan undgår du skader ved løbetræning
Når du skriver dine overskrifter, skal du huske at målrette dit hovedsøgeord i dit H1-tag.

Alt-tags

Hvad er et alt-tag? Alt-tags giver flere oplysninger om multimedier, f.eks. billeder og videoer.

Alt-tag i kildekode står typisk i stil med < img src=”url-til-billedet” width=300 height=150 alt=”Beskrivelse af dit billede som indeholde søgeordet” >

Søgemaskiner kan ikke se multimedier, så de er afhængige af alt-attributter for at fortælle dem, hvad billedet omhandler.

Hvis du f.eks. har et billede af en cykel, så kan dit alt-tag f.eks. sige “blå mountainbike”. Ud over det kan du tilføje beskrivende navne til selve billedfilerne, så Google kan få en endnu bedre ide om hvad billedet omhandler.

Medtag altid et alt-tag for dit multimedieindhold. Ud over Google hjælper dine alt-tags også brugere, der ikke kan se eller interagere med dit indhold. Ved at bruge alt-tags gør du dit indhold tilgængeligt for alle, der besøger din hjemmeside.

Søgeord

Hver side på din hjemmeside bør indeholde tekster som omhandler sidens emne.

Selv sider, der typisk ikke er optimeret, som f.eks. siden “Kontakt os”, kan hjælpe din virksomhed med at opnå anerkendelse online. Hvis du bruger søgeord i hele brødteksten på din side, hjælper du Google med at læse den og placere den korrekt.

Du bør undersøge og sammensætte søgeord for hver side på hjemmesiden. Søgeordværktøj som Google Keyword Planner kan hjælpe dig med at forstå de søgeord, som folk søger efter i forbindelse med dine produkter og tjenester.

Kig på nyttige målinger, som f.eks. månedlig søgemængde og konkurrence, for at finde ud af, hvilke søgeord der giver dig mest værdi.

I de fleste tilfælde vil mindre virksomheder fokusere på long-tail søgeord eller søgeord med tre til fire ord.

Long-tail keywords har ofte lavere månedlige søgemængder, men de har også lavere konkurrence. Det er typisk lettere at afkode søgeintentionen bag long-tail keywords, da de er mere specifikke. Man ser ofte også at long-tail søgeord konvertere bedre end de mere generelle.

Hvis en person f.eks. søger på det korte begreb “fitness”, er det svært at identificere præcis, hvad vedkommende ønsker at finde. Måske søger de efter de 10 ugers fitness program, så er det langt mere tydeligt hvad brugerens intention er.

Højtydende SEO-kampagner indeholder både short-tail- og long-tail-søgeeord – og hvilke udtryk du vælger at målrette afhænger af din virksomhed og dine mål. Dette gælder for både en standard hjemmeside, men også for en online webshop.

Læs også de 6 bedste platforme til din online webshop

Indhold

Indholdet på din hjemmeside er afgørende for on-page optimering.

Med indhold giver du brugerne en grund til at besøge din hjemmeside

Uanset om det er for at læse et blogindlæg eller tjekke en produktside, gennemser folk dit indhold. Optimering af dit indhold kan hjælpe søgemaskinerne med at forstå og rangere dit indhold, hvilket kan føre til, at folk finder din webshop eller side.
On-page SEO for indhold drejer sig om følgende fremgangsmåder:

Brug af dine søgeord i overskrifter og afsnit
Opdeling af dit indhold i overskrifter, der kan skimmes
Sikre dig, at dit indhold anvender korrekt stavning og grammatik
Supplere dit indhold med nyttige billeder
Gør dit indhold troværdigt og autoritativt
Derudover bør du regelmæssigt tilføje nye sider med indhold til din hjemmeside, så søgemaskinerne kan se, at du er aktiv online. Det kan du gøre med nye blogindlæg, landingssider og andre strategier, der viser Google, at du arbejder hårdt for dine kunder.

Ved at finde og fjerne dobbelt indhold forbedrer du også din on-page SEO. Har du for meget indhold på din hjemmeside, som findes andre steder, risikere du at blive straffet af søgemaskinerne.
Duplikatindhold henviser til blokke af lignende indhold på flere sider på din hjemmeside – og det er uønsket af to årsager:

Google ved ikke, hvilken side der skal rangeres: Når mange sider på hjemmesiden indeholder nøjagtig de samme oplysninger, ved søgemaskinerne ikke, hvilken side der skal rangeres i søgeresultaterne.
Identisk indhold forvirrer de besøgende på hjemmesiden: Når besøgende støder på dobbelt indhold på din hjemmeside, kan det forvirre dem, og de ved måske ikke, hvilket skridt d skal tage som det næste. Identisk indhold er et problem i din indholdstragt og forhindrer dit publikum i at handle.
Identisk indhold er dårligt for on-page SEO, så sørg for regelmæssigt at tjekke din hjemmeside for identisk indhold og fjern det eller brug canonical urls.

Caninocal urls, er godt til f.eks. webshops hvor man har 10 T-shirts af samme slag men i forskellige farve. Så i stedet for at omskrive produkt beskrivelsen 10 gange, kan du via et canonical tag, fortælle søgemaskinerne at det her er i orden at bruge identisk indhold. Ved at bruge dette tag, kan du undgå at blive straffet for brugen af identisk indhold på din hjemmeside.

Derfor er onpage søgemaskineoptimering vigtigt for en webshop

Sidehastighed

Med en opmærksomhedsspændvidde på mindre end en almindelig guldfisk vil 50 % af brugerne opgive en side, hvis det tager længere end tre sekunder at indlæse den. Folk vil have information, og de vil have den nu! Derfor er loadhastigheder end vigtigere end nogensinde før.

Søgemaskiner som Google bruger også sidehastighed som en rankingfaktor (i forbindelse med Core Web Vitals). Du kan bruge et værktøj som GT metrix til at både din hjemmesides hastighed, så du skal optimere dine loadtider og få din hjemmeside til at indlæses hurtigere, og du kan ranke højere i søgeresultaterne.

Et andet brugbart værktøj er Google Page speed.
PageSpeed Insights giver dig tilpassede anbefalinger til at øge hastigheden på din hjemmeside. Du kan også følge nogle bedste praksis for sidehastighed, f.eks. komprimering af billeder, fjernelse af unødvendig kode m.m.

Intern linking

Intern linking bliver ofte overset, når det kommer til on-page SEO. Efterhånden som din hjemmeside vokser, er det imidlertid afgørende at udvikle en intern linking-proces. Det skyldes, at intern links hjælper crawlere med at udforske dit website og opdage nyt indhold og forstå sammenhængen mellem de forskellige sider. De er også med til at flytte linkjuice som det så fint kaldes, rundt på din hjemmeside.

Hvis du har få eller ingen interne links på dine sider, har det en negativ indvirkning på brugerens mulighed for at få adgang til indhold på din hjemmeside. Indhold som måske er værdifuldt for dem. Og hvis de ikke kan få adgang til det, påvirker det direkte din konverteringsrate.

Brug interne links til at forbedre din on-page SEO ved at:

Tilføje links til relevant, eksisterende indhold i nye indlæg
Tilføje links fra relevant, eksisterende indhold til nye sider
Alle interne linkstrategier er forskellige, men for at opnå de bedste resultater bør du sørge for, at hver ny side har mindst to til tre links til den.

Du kan tjekke status for din interne linking med et gratis værktøj som Screaming Frog.

Billeder

Billeder er vigtig for SEO og men også for brugerne. Med billeder kan du bryde dit indhold op. Du kan også give kontekst, f.eks. for komplicerede processer eller funktioner, der er vanskelige at beskrive. Medtag billeder i dit indhold, lige fra lagerfotos til brugerdefinerede grafikker og skærmbilleder.

Når du tilføjer billeder til hjemmesiden, skal du huske at komprimere dine billeder. Overdimensionerede multimedier kan sænke din sidehastighed, hvilket kan påvirke dine placeringer. Husk også at tilføje alt-tekst, da denne ekstra detalje gør din hjemmeside mere tilgængeligt og kan hjælpe med placeringer i Google Images.

Sørg også for at inkludere brugervenlige funktioner som f.eks. transskriptioner for videoer og alternativ tekst for billeder. Disse er et andet godt sted at inkludere dine målnøgleord, og ved at inkorporere dem kan du hjælpe med at gøre hjemmesiden ADA-kompatibelt.

Mobilvenlighed

Et mobilvenligt website er vigtigt, fordi mere end 50 % af internettrafikken kommer fra mobile enheder. Hvis folk på smartphones og tablets ikke kan få adgang til din hjemmeside, vil dine placeringer i søgeresultaterne falde.

Søgemaskiner som Google bruger f.eks. mobilvenlighed eller responsivitet som en rankingfaktor. Det betyder, at hvis hjemmesiden ikke er optimeret til mobilbrugere, går du glip af værdifulde kundeemner og indtægter.

Mobilkompatibilitet er ikke længere et forslag. Det er et krav, især hvis du ønsker at ranke godt for dine søgeord. Google tager hensyn til mobilkompatibilitet, når det rangerer din hjemmeside. Lav kompatibilitet = lav placering.

On-page optimering for mobilvenlighed fokuserer ofte på udvikling af et responsivt website. Med et responsivt website har du en enkelt hjemmeside, hvilket gør det nemt at opdatere din hjemmeside og tilføje nyt indhold.

Brug Googles værktøj til test af mobilvenlighed til at tjekke din hjemmesides responsivitet.

Sådan evaluerer du din on-page optimering

Nu hvor du er blevet lidt klogere på alt det som omhandler on-page SEO, bør du evaluere din hjemmesides ydeevne. Du kan enten bruge et værktøj til at auditere din hjemmeside, eller du kan kigge på dine undersider manuelt, alt efter hvad du foretrækker. Hvis du vælger at kigge manuelt, kan du bruge disse kriterier som grundlag for on-page optimering.

Bruger du søgeord på alle sider? Har disse søgeord leveret besøgende? Hvis de ikke har gjort det, hvorfor bruger du så stadig søgeordene?
Linker du siderne på din hjemmeside til hinanden? Kunne det være en måde at hjælpe de besøgende med at komme fra et punkt til et andet med kun et klik eller to?
Indlæses dit website hurtigt? Eller tager det lang tid for nogle sider at blive indlæst? Hvis du har problemer, skal du finde ud af, hvor problemet ligger. En hjemmeside, der indlæses langsomt, er noget, som hverken mennesker eller robotbesøgende bryder sig om.
Har din hjemmeside frisk indhold? Er det mere end et eller to år siden? Er der ændret noget, eller er det hele stadig relevant?

Sådan tjekker du en konkurrents on-page SEO

Du behøver nok ikke tænke alt for frygteligt meget for at finde frem til dine stærkeste konkurrenter. Desværre arbejder de også hårdt på at etablere sig i din branche, og du kan være sikker på, at de udnytter on-page SEO ligesom dig.

Hvis du vil finde ud af, hvad du kunne gøre bedre, kan du tjekke deres hjemmesider og tage et kig på, hvad de gør. Selv om de sikkert har et par hemmeligheder i ærmet, kan du få masser af oplysninger ved blot at tjekke et par sider.

Ved at tjekke dine konkurrenter kan du også se områder, som du kan forbedre på din egen hjemmeside, hvilket styrker din virksomhed som helhed. Begynd at udvikle din on-page SEO mere fuldt ud, og du vil sandsynligvis se din hjemmesides sideplaceringer begynde at stige i løbet af de kommende uger og måneder.

On-page SEO vs. off-page SEO: Hvad er forskellen?

On-page SEO adskiller sig fra off-page SEO, et andet begreb, som du sandsynligvis vil støde på, når du forsøger at øge dine online placeringer.

Hvad er forskellen mellem on-page og off-page SEO?

On-page SEO: Refererer til handlinger, der foretages på din hjemmeside, som f.eks. optimering af dit indhold og optimering af din navigation, for at forbedre dine søgerangeringer.
Off-page SEO: Henviser til handlinger, der udføres uden for hjemmesiden, som f.eks. at få backlinks fra andre velrenommerede websites, for at øge din placering på søgeranglisten.
En vellykket SEO kræver en sund kombination af on-page og off-page SEO.

Få professionel hjælp til on-page SEO

SEO er kompliceret, og selv du selv kan lave en rigtig stor del af arbejdet, vil der ofte være områder hvor det giver god mening at få lidt hjælp eller blot nogen sparring. Besøg siden SEO Firmaer for at se en liste over nogle af de bedste SEO firmaer her i Danmark.