Hvem er den første SEO-ekspert?
Der er ikke rigtigt nogle der ved hvem den første seo ekspert var
Der er ikke rigtigt nogle der ved hvem den første SEO ekspert var, og det er heller ikke muligt at finde ud af hvem den seneste seo ekspert er. Det er derfor heller ikke muligt at sige hvor mange seo eksperter der i dag er, og det er derfor også umuligt at sige hvor mange der i dag er en SEO ekspert.
Grunden til at der ikke er nogle der ved hvor mange der har været en seo ekspert igennem tiden, er fordi at det rent faktisk ikke er officielt at kunne kalde sig selv for en seo ekspert. Der er nemlig ikke nogen uddannelse, og det er også kun folk selv, der kalder sig for en seo-ekspert. Dermed ikke sagt at der ikke findes folk der også er en seo ekspert. Der findes faktisk mange, der kan kalde sig selv for en seo-ekspert. Der er nemlig så mange dygtige mennesker derude, at de burde have en langt mere officiel og højere rangering.
Allerede i webdesign fasen bør du overveje hvordan din SEO strategi skal være. Et godt webdesign tager nemlig også højde for ting som mobilvenlige landingpages, hvor tekst på siden er placeret, brug af overskrifter og masser af andre faktorer som også påvirker dine placeringer på søgemaskinerne.
Jeg tror at jeg vil kalde mig selv for den seneste seo ekspert. Grunden til dette, er at jeg i løbet af den seneste tid, har tjent en masse penge, og er blevet meget bedre til linkbuilding, det er derfor at jeg nu mener at jeg kan tillade mig, at kalde mig selv for lidt af en seo ekspert. Jeg vil ikke sige at jeg er den eneste seo ekspert derude, og jeg er ret sikker på, at jeg heller ikke er den bedste seo ekspert der findes. Dog skal det siges, at jeg er en af de mest kvalificerede til at blive den bedste seo ekspert. Jeg har viljen og evnerne til at blive den bedste seo ekspert. Jeg tror dog aldrig at jeg bliver den bedste seo ekspert, for der findes også mange andre derude, og der er folk der har været i branchen i mange år.
Disse mennesker som også kalder sig selv for en seo ekspert, har simpelthen været i branchen i så mange år, at de ved ting jeg simpelthen aldrig kommer til at lære.
Er lokal Online Markedsføring nødvendig?
Lokal Online Markedsføring
At have en webside er en god måde at skabe en online tilstedeværelse for din lokale virksomhed, og en webside giver dig den umiddelbare fordel, at du via websiden har mulighed for at få din lokale virksomhed udbredt til en bred kreds af potentielle kunder i dit lokalområde.
Mange lokale virksomheds ejere ved godt,
Mange lokale virksomheds ejere ved godt, at de bedste kunder er ofte dem, der kommer fra deres eget lokalområde, og i de senere år har der været en kraftig stigning i brugen af computeren til søgninger efter lokale produkter og serviceydelser.
Faktisk viser de seneste undersøgelser
Faktisk viser de seneste undersøgelser at 70% – 80% af danske husholdninger bruger nu internettet som informationskilde, når de skal købe/søge efter lokale vare eller tjenesteydelser.
Hvis du derfor på en effektiv måde kan kombinere din lokale offline/fysiske markedsføring med din lokale online/internet markedsføring, så er du meget bedre rustet til at opnå fremtidig succes og få nye kunder til din lokale virksomhed.
Vi har 3 markedsførings pakker indenfor dette området “lokal online markedsføring”:
Langsigtet lokal online markedsføring for din virksomhed indenfor din branche.
Hurtige online resultater for din virksomhed i dit lokalområde.
Den mest effektive løsning – en kombination af de 2 førnævnte.
Effektiv kombineret online markedsføring
Den mest effektive lokale online markedsføring/profilering får man uden tvivl via en kombination af langsigtet markedsføring og hurtig online markedsføring.
Denne kombination kan give en meget effektiv online profilering af din virksomhed til en pris/effekt, der er meget effektiv og konkurrencedygtig i forhold til andre typer annoncering.
Lokal Online Markedsføring
At have en webside er en god måde at skabe en online tilstedeværelse for din lokale virksomhed, og en webside giver dig den umiddelbare fordel, at du via websiden har mulighed for at få din lokale virksomhed udbredt til en bred kreds af potentielle kunder i dit lokalområde.
Hvis du derfor på en effektiv måde kan kombinere din lokale offline/fysiske markedsføring med din lokale online/internet markedsføring, så er du meget bedre rustet til at opnå fremtidig succes og få nye kunder til din lokale virksomhed.
Langsigtet online markedsføring
Langsigtet lokal online markedsføring er en innovativ omkostningsfokuseret måde hvorpå vi kan optimere din virksomheds online synlighed i dit lokalområde ved at forøge din virksomheds organiske/synlige placering på udvalgte søgemaskiner som Google Yahoo og Bing.
Men hvad så med SEO ?
SEO er og bliver stadig den bedste og mest sikre metode indenfor online markedsføring dog. Derfor at det er vigtigt at finde det rigtige SEOFirma til at løse opgaven for jer.
Individuel webside
Når du vælger en individuel webside, så er det vigtigt at din webside skiller sig ud fra mængden, og vores fokus er på, at du får et flot, enkelt, dynamisk og funktionelt webdesign, med en høj grad af brugervenlighed, og en klar formidling af din virksomheds budskab på nettet. Derfor bygger vi hele din webside helt op fra bunden og efter dine retningslinjer.
Det er vigtigt for os
Det er vigtigt for os, før vi indgår et evt. samarbejde, at vi forstår dine behov og ønsker, samt forretningsmæssige krav. Derfor er det fast procedure, at vi inden et evt. samarbejde altid fremsender nogle indledende spørgsmål, hvor vi spørger ind til ønskede funktioner/designs på din webside, for at danne os en god ide om, hvilken type webløsning du ønsker.
Den endelige pris for en individuel webside afhænger af faktorer som:
Hvor mange undersider skal websiden bestå af.
Hvor meget kan vi inddrage af kundens nuværende marketingmateriale.
Hvor meget tid skal der bruges på udarbejdelse af design, tekst, fotomateriale og navigationsstruktur.
Skal websiden kombineres med mailinglister, som besøgende selv skal kunne skrive sig på, og få tilsendt nyheder fra virksomheden.
Andre individuelle ønsker fra kunden.
Skal hjemmesiden søgemaskineoptimeres fra starten af?
Pris for en ny hjemmeside
Den konkrete pris vil altså afhænge konkret af kundens ønsker til sin ny hjemmeside, men prisen vil altid blive fastlagt, inden vi går i gang med at lave websiden for kunden. Dette sker på baggrund af et spørgeskema som vi fremsender til kunden, inden arbejdet påbegyndes. Vi tilstræber at lave en god professionel webløsning/webside i prisniveauet 5.000 – 20.000 kr, medmindre du har nogle helt specifikke krav/behov til din webside. Tænk også over website seo når du opbygge en ny responsive hjemmeside til dit firma. Website design og SEO går hånd i hånd hvis du vil have en effektiv hjemmeside der kan konverterer og få trafik ind fra Google.
Den endelige pris på en webside
Den endelige pris på en webside vil også i høj grad afhænge af, hvor præcise kravspecifikationer vi modtager inden vi påbegynder arbejdet. Præcise kravspecifikationer sparer os nemlig for tid, og sparer vi tid, så skal kunden selvfølgelig også have en billigere pris.
Det er vores målsætning, at du altid inden vi opstarter udarbejdelsen af din webside har et fast prisoverslag på din webside, så du ikke får nogen ubehagelige prisoverraskelser.
Udvikling af webshop
Webshop
En webshop handler fundamentalt om tre ting:
Signalværdien i det grafiske layout
Funktionalitet og overskuelighed
Indholdet, der er skrevet
Hos os får du en Webshop på kort tid, og du sparer alle de telefonopkald og tidskrævende møder, der ofte følge med processen.
Det er vigtigt for os, før vi opstarter et evt. samarbejde, at vi har forstået dine behov og ønsker, samt forretningsmæssige krav. Derfor er det fast procedure, at inden et evt. samarbejde, så fremsender vi altid nogle nogle indledende spørgsmål, hvor vi spørger ind til ønskede funktioner/designs på din webshop, for at for en god ide om, hvilken type webløsning/webshop du ønsker.
Så enkelt er det
Når du bestiller Webshop hos os kontakter vi jer med spørgsmål til Webshoppen, som i besvarer. Når vores tilbud herefter er godkendt, kan vi umiddelbart herefter gå i gang med udviklingen af din Webshop.
Sagsgangen kan beskrives i følgende enkle trin:
Tilbud på webshoppen bestilles.
Kunden udfylder og fremsender vores spørgeskema vedr. Webshoppen.
Såfremt tilbud accepteres vil kunden efter aftalt tid modtage udkast til Webshoppen.
Kunden gennemser og godkender eller kommer med input/rettelser til udkast.
Der fremsendes herefter reviderede udkast til Webshop.
Når endelig webshoppen er godkendt fremsendes til kunden endeligt materiale vedr. Webshoppen via e-mail og kunden kan straks gå i gang med at bruge Webshoppen.
Det er på grund af vores enkle og effektive online-sagsgang, at vi kan tilbyde professionelle Webshops til særdeles konkurrencedygtige priser.
SEO og webshops
Du har styr på titler, meta-beskrivelser og h1-overskrifter. Hvad kommer herefter? Der er en del SEO fejl vi ofte ser på andre webshops. Den struktur, din webshop er bygget op med, er afgørende for, hvor høje placeringer du kan opnå i søgemaskinerne.
Kæmper du med at få styr på online marketing indsatsen og SEO for din webshop?
Ligegyldigt om du tilbyder fysiske produkter gennem en webshop, serviceydelser eller information, kan SEO hjælpe dig med at forøge dine placeringer i søgemaskinerne. Søgemaskineoptimering hjælper søgemaskinerne til nemmere at finde og indeksere din webshop og derfor dine produkter. Ta en snak med os. Vi er til for at hjælpe.
Prisen for en webshop
Prisen på en typisk Webshop varierer meget afhængig af kundens krav og behov. Derfor er vi nødt til at have en seriøs dialog om behovet. Herunder design, SEO, tekster, antal sider etc.
Vi designer Web-shoppen fra start til slut og kan tilføje dynamik og interaktivitet til Webshoppen ved brugen af CMS.
Endvidere har webshoppen et Administrationsmodul, hvor virksomheden selv fremover på en enkel måde kan administrere evt. ændringer af indholdet på Webshoppen. Vi har valgt at opbygge webshops ved brug af Open source modulet fra WordPress, idet det disse moduler, er driftssikre, gennemtestet og nemme at administrere for virksomheden.
Prisen på Web-shoppen afhænger af følgende faktorer:
Hvor mange produkter vi skal lægge ind i Webshoppen.
Hvor mange undersider/produktgrupper skal der være i Webshoppen.
Hvor meget kan vi inddrage af virksomhedens nuværende design/marketingmateriale.
Hvor meget tid skal der bruges på udarbejdelse af design, tekst, billedmateriale og navigationsstruktur.
Skal vi involvere øvrige ressourcer såsom fotografer og oversættere.
Skal Webshoppen kombineres med mailingliste, som besøgende selv skal kunne skrive sig på, og få tilsendt nyheder fra Webshoppen.
Implementering af betalingskort på Webshoppen.
Skal der laves nyhedsbrevs skabelon til Webshoppen.
Løbende service til Webshoppen.
Skal Webshoppen bakkes op af en marketing kampagne, hvor vi profilerer Webshoppen via en række interne og eksterne markedsføringsaktiviteter.
Den konkrete pris
Den konkrete pris vil altså afhænge konkret af kundens ønsker til sin Webshop, men prisen vil altid blive fastlagt, inden vi går i gang med at lave Webshoppen for kunden. Dette sker på grundlag af det tidligere nævnte spørgeskema som vi fremsender til kunden, inden arbejdet påbegyndes.
Vi tilstræber at lave en god professionel Webshop i et fornuftig prisniveau. Har i nogen helt specifikke krav/behov til din Webshop, klarer vi sikkert også dem.
Den endelige pris på en Webshop vil også i høj grad afhænge af, hvor præcise kravspecifikationer kunden giver os inden vi påbegynder arbejdet. Præcise kravspecifikationer sparer os nemlig for tid, og sparer vi tid, så skal kunden selvfølgelig også have en billigere pris. Det er vores målsætning, at du altid inden vi opstarter udarbejdelsen af din Webshop har et fast prisoverslag på din Webshop, så du ikke får nogen ubehagelige prisoverraskelser.
Byg det rigtige fundament fra start!
Udvikling af webshop
At bygge en ny hjemmeside til sin virksomhed
At bygge en ny hjemmeside til sin virksomhed, eller måske den første nogensinde, kan være en både forvirrende og tidskrævende opgave for de fleste.
Der findes samtidig mange leverandører, som man kommer i kontakt med, eller bliver kontaktet af, som arbejder i vidt forskellige systemer, nogle er open source og er for dem der ”forhandler” det, det bedste – andre arbejder i lukkede og egenudviklede systemer, men hvor de fremhæver den store brugervenlighed.
Spørgsmålene hober sig yderligere op.
Hvad skal hjemmesiden indeholde?
Hvordan skal menu strukturen være i forhold til billeder / ikke billeder, kontakt-formularer?
Listen er lang – det ved alle, som har erfaring inden for dette felt.
Men som overskriften enkelt beskriver, handler det om, at bygge det rigtige fundament op fra start. Ikke det dyreste eller billigste – nej, det rigtige.
I senere blog posts, går vi meget mere i dybden med de enkelte elementer, idet svaret selvfølgelig er variabelt i de fleste tilfælde, og kan ikke forklares i detaljer på denne blog.
Det er essentielt, at du tager din hjemmeside seriøst
Det er essentielt, at du tager din hjemmeside seriøst, da dette er dine kunders umiddelbare førstehåndsindtryk, hvilket har en massiv betydning i et eventuelt videre forløb. Det hjælper intet, at I leverer et 100 % tilfredsstillende arbejde, har de billigste og bedste produkter eller største udvalg, hvis I fejler, når jeres besøgende skal have det rigtige indtryk.
I tilfælde af et dårligt førstehåndsindtryk forbliver dine besøgende bare besøgende og højst sandsynligt derefter søger de bedre muligheder, og bliver kunder hos konkurrenterne.
Hver dag er jeg ude at besøge ca. 4-5 virksomheder, og når de spørger mig om, hvad det rigtige fundament er, er svaret altid, at niveauet på deres hjemmeside, skal svare til deres ambitionsniveau samt målsætning for deres virksomhed.
Er man den lille virksomhed, der har 100 faste kunder
Er man den lille virksomhed, der har 100 faste kunder, som sansynligvis ikke forsvinder lige foreløbig, og telefonen stadig ringer et par gange om dagen, samtidigt med, at man ingen penge på vækst og marketing bruger.
I et sådanne tilfælde kan man afhængigt af, hvor pertentlig man er, nøjes med at investere i en standard template opsætning (template = prefabrikeret hjemmeside).
Det kan gøres ret billigt og så har man et online visitkort
Det kan gøres ret billigt og så har man et online visitkort, hvor stamdata og kontaktoplysninger er listet. Dette fungerer fint for mange.
I en senere blog post, vil vi give eksempler på, hvor man finder disse templates og beskrive hvordan man meget nemt, sætter et template op, hvor man kan have en hjemmeside indenfor 2-3 dage.
Har du omvendt ambitioner om at vækste din forretning
Har du omvendt ambitioner om at vækste din forretning, og dermed bruger din virksomheds penge på at markedsføre sig, er svaret radikalt anderledes. Her taler jeg såvel markedsføring online som offline, indholdende radio, tv, print, outdoor eller ved flyeruddeling, messer etc.
For alle din indsatser og investeringer i tiltrukket opmærksomhed for din virksomhed leder et sted hen – og det er mod din hjemmeside – om du vil det eller ej.
Tænk så lige engang på alle de hundrede eller tusinder af besøgende på din hjemmeside
Tænk så lige engang på alle de hundrede eller tusinder af besøgende på din hjemmeside. Tænk på livstidsværdien i hver kunde, eller din gennemsnitsordres størrelse. Tænk på, hvis bare nogle få procent mere af disse besøgende udviklede sig til kunder – hvad ville det være værd for dig?
Dette regnestykke giver en meget god indikation af, hvor meget du kan investere og samtidig generere overskud (Jer der laver jeres første side og lige er starten op, kan ikke direkte bruge ovenstående tekstbid, men hav den i baghovedet og forstå vigtigheden – leg selv med tallene, hvis bare x antal procent flere besøgende konverterer – hvad tjener I så ekstra?)
Start med at vælge en leverandør, som har forstand på Google Analytics
1. Start med at vælge en leverandør, som har forstand på Google Analytics, og som ikke bare er ude på at fortrylle dig med et flot design. Google Analytics og andre måleværktøjer, er nøgleelementer i forhold til senere at kunne lave løbende forbedringer på din hjemmeside baseret på data og ikke mavefornemmelser, i forhold til at kunne målrette, og dermed kost-effektivisere dine marketingsindsatser.
Overvej målsætningen for din besøgende
2. Overvej målsætningen for din besøgende – hvad vil du have ham til? Skal han ringe? Skal han anmode om tilbud? Eller skal han direkte over i et køb. Når du har den på plads, bygger du din hjemmeside op omkring denne ene handling.
Hos os anbefaler vi stort set altid brugen af open source programmer
3. Hos os anbefaler vi stort set altid brugen af open source programmer som WordPress, Joomla og andet. At bygge en kode fra bunden er både dyrt og tidskrævende og med mindre du er i en liga, som DanId, eller skal have udviklet et offentligt system, skal du hold dig væk fra det.
Hold dig ligeledes væk fra dem, der har billige lukkede systemer, hvor du nemt kan komme i gang. Dette giver nemlig udbyderen monopol på dine udviklingstimer, dine fremtidige behov og ligesom med så mange andre monopol virksomheder, sætter disse priserne og kundeservicen herefter.
Find enten et prisdygtigt bureau
4. Find enten et prisdygtigt bureau, som ikke bare hiver en standard vare ned fra hylden, men som sætter dig ind i din forretning og dine ønsker. Kig på deres historik, og vurdér dem du skal samarbejde med. Er de kompetente eller udgiver de sig bare for at være det?
Se deres referencer igennem, og tag en snak med dem, hvor du høre dybdegående hvilke erfaringer de har. Ellers benyt gør-det-selv modellen og kombinér en designer og en udvikler. Her starter du med en projektbeskrivelse og indhold, herefter design og til sidst udvikling.
Husk, at have ALT med – udviklere læser typisk op fra din beskrivelse og glemmer du at anføre funktionaliteter eller effekter – kommer det ikke med.
Sæt i gang. Med den rette opsætning
5. Sæt i gang. Med den rette opsætning, kan du både styre dine marketings omkostninger og blive meget målrettet i dine online indsatser, samt hvilke keywords du skal arbejde mere fokuseret på etc. Du kan øge din konverteringsrate voldsomt, hvis du har den rigtige målsætning sat op for hver bruger på din hjemmeside samt et flow og design, der understøtter din målsætning. Glem ikke SEO når du starter på din nye hjemmeside.
Så kom i gang med din nye hjemmeside
Så kom i gang med din nye hjemmeside, og vær sikker på, at selvom du sætter alting 100 % rigtigt op fra start af, skal du aldrig læne dig for trygt tilbage, da udviklingen går stærkt og markedet ændrer sig konstant. Det samme gør din forretning – og din hjemmeside skal følge med. Vi taler nutid er de to ting uadskillige. Det hænger uløseligt sammen og dit image online er altafgørende for din virksomheds eksistensgrundlag og vækst.
3 vigtige elementer, der skaber øjeblikkelig tillid og dermed flere kunder
For 10-15 år siden, når vi skulle finde en glarmester, eller nærmeste dyrefoder forhandler, skulle man finde vejviseren frem eller den bedste annonce i lokalavisen. Nogle gange ringede man rundt og rådførte sig hos bekendte om referencer til en håndværker, der kunne levere til tiden.
Alle har prøvet at handle et dårligt sted, og modtaget en dårlig vare eller leverance. Derfor søgte man råd hos hinanden og herigennem fandt man tryghed i en beslutningsproces.
I dag ringer vi ikke længere til hinanden
I dag ringer vi ikke længere til hinanden. Vi finder heller ikke længere vores leverandører i den røde vejviser. Det foregår idag på nettet, og stort set ikke en eneste dansker i alderen 15-60 år er frakoblet.
Vi er alle ivrige internet-brugere, og hver dag google’s der løs i søgningen på det bedste produkt og den rigtige leverandør.
Tillid er en nøglefaktor i kapløbet, og vil du have en god konverteringsrate er følgende 3 tips MUST have.
Førstehåndsindstryk
Hav en visuel identitet, der tilfredsstiller den besøgende. Er din hjemmeside gammel, ikke-opdateret og giver din forside ikke et godt indtryk af hvem du er, og hvad du laver?
I tilfælde af dette kan du være sikker på, at dine potentielle leads og kunder, ikke forbliver hos dig særlig længe, men bouncer og hopper videre til konkurrenten. Vælg derfor et design, der yder din virksomhed retfærdighed med et sikkert farvevalg.
Maler du hele din hjemmeside ind i rød, kontra hvid og blå, vil du selv med samme indhold have en lavere konverteringsrate med den røde, end den blå.
Skab et indhold, der er i øjnefaldende og vækker den besøgendes nysgerrighed
Skab et indhold, der er i øjnefaldende og vækker den besøgendes nysgerrighed, og næsten vigtigst af alt et indhold, som klart og tydeligt fortæller, hvad din virksomhed kan, og hvad dette har af betydning for den besøgende.
Lige såvel som da vi traf vores valg ud fra en annonces udseende, bliver vi stadig valgt til og fra på baggrund af, om man pleaser den besøgendes visuelle behov.
Referencer
Jeg var faktisk lidt i tvivl om jeg ville putte denne øverst, da jeg ikke kan understrege nok, hvor vigtigt det er, at have sine referencer online. Datidens skønne mund til mund koncept er flyttet online. I dag suger vi ikke bare vores venners erfaringer og gode råd til os – vi søger dem selv online, og læser flittigt andres erfaringer på rating sites, sociale medier osv.
Jeg kommer til at gå mere i dybden med de forskellige rating sites og muligheder som Trustpilot, Google bedømmelser og andre i senere blog posts, men jeg vil i første omgang helt kortfattet understrege: Jo flere des bedre.
Husk at tage jeres egne meninger og erfaringer ud af ligningen, da jeres kunders tillid udelukkende afhænger af hvorvidt de oplever, at I har modtaget flere stjerner og gode anmeldelser rundt omkring.
Publicer jeres referencer på hjemmeside
Publicer jeres referencer på hjemmeside, og vær stolte af, at vise dem frem. Hvis I har mange glade kunder, så fortjener I sørme, at give jer selv et stort skulderklap og den anerkendelse I fortjener. Derfor skal de frem i rampelyset, så de er synlige for alle. Det er helt sikkert et faktor, der betyder noget for dine kunder. Husk også at fokusere på SEO.
De fleste brugbare undersøgelser peger på, at over 65 % af alle besøgende, der besøger en hjemmeside i jagten på en ny leverandør, vægter referencer som en udslagsgivende faktor i forhold til om de bliver og køber, eller om de smutter igen. 65 % !.
Har du ikke din referencer online, er der ingen undskyldning længere. Har du en webmaster, der kan hjælpe dig med det, eller styrer du selv din side, skal du skynde dig at få det gjort. Det tager ikke lang tid, og koster ikke ret meget. Men det betyder alverden for din konverteringsrate. I en senere blog post kommer jeg ind på, hvordan man får lavet den helt rigtige reference.
Om
Hav en god beskrivelse liggende af jeres virksomhed, som fortæller din ægte historie om de gode forskelle i ønsker at skabe for jeres kunder. Det betyder noget for de fleste, at høre fra deres leverandør, at de ønsker at levere et fantastisk stykke arbejde, og ikke er bange for at stå frem verbalt.
Få taget et par gode billeder af jer og virksomheden, og læg dem op på hjemmesiden. Vis hvem I er, og lad være med at skjule jer bag en kontaktformular. Dine kommende kunder vil gerne se, hvem det er, de skal handle med. Derimod skal man ikke springe over hvor gærdet er lavest, som jeg desværre alt for tit ser hos virksomheder, og illustrere dem selv med tydeligt købte billeder af høje glas bygninger med multinationale storsmilende medarbejdere.
Investér i en god fotograf, der kan på en ærlig og ægte facon kan vise hvem I er. Udstråler I ærlighed, vil I ligeledes blive opfattet som ærlige i en videre kontekst.
Open Source CMS og hvorfor det er det HELT rigtige for de fleste!
Open Source CMS systemer er primært udviklet af en masse ”frivillige” udviklere, som kloden rundt bruger deres tid på at øve, samt demonstrere deres evner ved at arbejde i disse programmer. Derfor er de fleste versioner gratis, hvilket betyder, at man kan spare en masse penge på ”backend-delen” af ens hjemmeside.
Moduler til udskiftning af tekst, oprettelse af brugere, shopfunktion, sociale delingsmuligheder etc. Alt dette ligger klart til brug i forskellige variationer. Jeres udvikler kan dermed springe en masse kode arbejde over, hvilket betyder direkte besparelser på bundlinjen.
Konstant bevægelse
Fordi udviklingstimerne kommer af interesse, i modsætning til når en virksomhed betaler en medarbejder for det, opstår der på Open Source et mere dynamisk udviklingsniveau, hvor der udvikles døgnet rundt – dag, nat og i morgen.
Du skal derfor vælge Open Source, når du vil have lavet din næste hjemmeside, da platformen den ligger på, løbende udvikles og optimeres til et bedre, mere brugervenligt, samt mere udvidet produkt i forhold til funktioner. Hvis du bygger alt op fra bunden, kan du være sikker på, at de udviklere du har betalt for det, ikke har samme produktivitetsniveau og ikke sidder frivilligt hver aften og finder på nye features til din hjemmeside.
Hvis du f.eks. støder på et lukket CMS system, som kun udbyderen har rettigheder til at udvikle i, er der stor sandsynlighed for, at deres primære formål med at have udviklet og udbudt et CMS system er at tjene penge. Løbende udvikling er lig med kost, og du vil derfor opleve, at der i et lukket CMS system er meget langt mellem opdateringerne og nye features.
Frihed til at vælge
Dette sidste punkt er i min optik den største grund til at afvige fra ny kodning fra bunden og især de lukkede systemer, som udbydes af flere danske webvirksomheder. Du bliver låst fast, og afgiver kontrollen til hvad du regner med er din ejendom. Her tænker jeg især på lukkede CMS systemer.
De fleste tænker ikke over dette som udgangspunkt
De fleste tænker ikke over dette som udgangspunkt, hvilket er naturligt hvis man ikke arbejder med webudvikling til hverdag eller har gjort sine egne bitre erfaringer. Køber du din hjemmeside hos nogen der udbyder et eget udviklet CMS, giver du dem samtidig monopol på det udviklingsarbejde, din virksomhed får behov for i perioden, hvor du er kunde hos dem.
Dette medvirker til, at de nemmere kan slække på den service, du som købende kunde har ret til. Derudover og meget væsentligt bliver priserne på videreudvikling typisk sat ualmindeligt højt, hvilket medvirker til, at mange oplever urimelige tidsestimater på meget simple udviklingsopgaver.
I Open Source CMS er der flere hundrede forskellige udviklere i Danmark, der kan arbejde videre på netop dit produkt. I tilfælde af utilfredshed med din nuværende udvikler / webbureau, kan man nemt skifte til en anden. Føler man, at den tilbudte pris er for høj, kan man få tilbud fra andre virksomheder, der ligeledes kan arbejde i det CMS system man har valgt.
Da konkurrencen på markedet er stor, er dette udelukkende en fordel for dig, som sidder på pengepungen, idet du kan være sikker på, at dem du bruger pengene på besidder et højt kvalitets- og produktivitetsniveau. Hvis du modtager for lav kvalitet og produktivitet fra din udvikler, er det nemt at udskifte denne til en der vil give dig netop det produkt og den service du forlanger.
Når du får udviklet en hjemmeside i Open source CMS, er du ikke forpligtet til en enkelt udbyder. Derfor kan du vælge et af de gængse programmer, som f.eks. WordPress eller Joomla. Alsidigheden og fleksibiliteten ved Open source gør, at en masse andre udbydere nemmere kan redigere heri og dermed sikre dit fremtidige produkt.