Mobiloptimering eller reponsive optimering er en proces, der sikrer, at besøgende, der tilgår din hjemmesidefra mobile enheder, får en oplevelse, der er optimeret til enheden de benytter.
Hvad er mobiloptimering?
Hvert år bruger folk mere og mere tid på deres mobile enheder og tablets, men der er mange hjemmesider som ikke designet til at tage højde for forskellige skærmstørrelser og indlæsningstider. Mobiloptimering tager et kig på sidens webdesign, webstedsstruktur, sidehastighed og meget mere for at sikre, at du ikke utilsigtet afviser mobile besøgende eller de ikke kan bruge din hjemmeside korrekt.
Læs mere om valg af SEO Firma
Bedste praksis for mobil SEO
Hvis din hjemmeside allerede er godt optimeret til søgemaskiner, er der kun nogle få ekstra ting, du skal tænke på, når du optimerer til mobile enheder og Googles overgang til mobile-first indexing. Lad os dykke ned i det og se lidt nærmere på disse ting. Mange af disse tiltag gælder både når vi snakker webshop optimering og SEO optimering af almindelige hjemmesider.
Loadtider/Indlæsninghastighed
På grund af hardware- og forbindelsesproblemer er sidehastighed endnu vigtigere for mobilbrugere end for desktopbrugere. Ud over at optimere billeder skal du også minificere koden, udnytte browsercaching og reducere antallet af omdirigeringer. Det at en hjemmeside vises hurtigt, giver ikke kun brugerne en god oplevelse og øver din konvertering. Det er også en del af det nye Core Web Vitals, som vurderes til at blive en vigtig mobil SEO faktor.
Bloker ikke CSS, JavaScript eller billeder til mobil
I gamle dage kunne nogle mobile enheder ikke understøtte alle disse elementer, så mange hjemmesider begyndte at blokerede et eller alle tre elementer for de besøgende som benyttede sig af mobile enheder. Men for det meste er det ikke længere tilfældet, og GoogleBot vil gerne kunne se og kategorisere det samme indhold som brugerne. Så lad være med at skjule det. Disse elementer er også afgørende for at hjælpe Google med at forstå, om du har et responsivt website eller en anden mobilløsning.
Design din hjemmeside til mobile
Mobile enheder forenkler og revolutionerer den måde, som hjemmesider designes på. “Above the fold” har ikke længere nogen betydning i en verden, hvor vi scroller i en uendelighed. Så ofte vil der være en ret stor forskel på hvordan du laver et webdesign som er godt på mobil, i forhold til et web design til en standard pc.
Lad være med at bruge Flash
Flash er efterhånden en forældet teknik, og det kræver et ekstra plugin for at vises korrekt. Plugin’et er måske ikke tilgængeligt på din brugers telefon, hvilket betyder, at de går glip af alt det sjove. Hvis du ønsker at skabe specielle effekter, skal du i stedet bruge HTML5.
Undgå brugen af pop-ups
Det kan være svært og frustrerende at forsøge at lukke disse på en mobilenhed. Dette kan føre til en høj afvisningsprocent. Så det bedste vil være helt at undlade den slags ting på mobiltelefoner, og i stedet finde en mere elegant løsning.
Optimer titler og metabeskrivelser
Husk, at du arbejder med mindre plads på skærmen, når en bruger søger på en mobilenhed. Så skal tingene vises korrekt ude i søgeresultaterne, så skal du være så kortfattet som muligt (uden at gå på kompromis med kvaliteten af oplysningerne), når du opretter titler, URL’er og metabeskrivelser.
Brug Schema.org strukturerede data
På grund af den begrænsede skærmplads er der endnu større sandsynlighed for, at et søgeresultat med rich snippets skiller sig ud end på en desktop. Så der hvor det giver mening, bør du bestemt overveje at sikre der er styr på dine strukturerede data.
Optimer til lokal søgning
Er mange af dine kunder fra lokal området, så skal du huske at optimere dit mobile indhold til lokal søgning. Dette omfatter standardisering af dit navn, adresse og telefonnummer og inkludere dit by- og statsnavn i metadataene på hjemmesiden. Du skal ikke undervurdere effekten af lokal SEO, især ikke på en mobil telefon.
Konfiguration af en mobil hjemmeside
Den nok vigtigste beslutning, du træffer, når du opretter et website, er at beslutte, om du vil bruge en responsiv, dynamisk servering eller en separat websitekonfiguration. Hver har sine fordele og ulemper. Google foretrækker responsivt design, men understøtter alle tre muligheder, så længe du har konfigureret dem korrekt.
Se også Guiden til søgemaskineoptimering
Responsivt webdesign
Hjemmesider med et responsivt design bruger CSS3 media queries til at servere det samme indhold til mobilbrugere og desktopbrugere ved hjælp af et flydende gitter og et fleksibelt design, der automatisk tilpasser sig størrelsen på en brugers skærm. Dette er typisk den løsning mange benytter nu om dage.
Dynamisk servering
Hvis du ikke har ressourcerne til et komplet redesign af hjemmesideneller ønsker at vise forskelligt indhold til mobile besøgende end til desktop-besøgende, er en løsning at bruge én URL til at vise forskellige sæt HTML og CSS afhængigt af, hvilken type enhed den besøgende bruger (også kaldet registrering af brugeragenter). Dette kan f.eks. være nyttigt, hvis du er en restaurant, der ønsker, at en mobil besøgende (som måske vandrer rundt i dit nabolag) skal se et udsnit af anmeldelser og et kort over dit sted i stedet for hele din hjemmeside. Husk dog på at med mobile first, vil det i mange tilfælde også være dette indhold som vises ude i søgeresultaterne. Dette bør du have i mente når du laver mobil SEO.
Separat mobil URL
En anden mulighed er at oprette et andet, parallelt website til mobilbrugere. Dette giver dig mulighed for at oprette helt tilpasset indhold til mobile besøgende. For at undgå URL-forvirring bruger de fleste parallelle mobilwebsites “m”-underdomæne.
Parallelle hjemmesider kan være lige så ufuldstændige som dynamiske websteder med dynamisk servering til at sende besøgende til den rigtige version, så sørg for at gøre det nemt for besøgende, der ender det forkerte sted, at klikke sig over til deres foretrukne oplevelse.
Du skal også sørge for, at dine 301 omdirigeringer er på plads og så simple som muligt for at reducere sidehastigheden. Og for at undgå problemer med identisk indhold skal du oprette rel=”canonical” for at undgå at blive straffet af søgemaskinerne.
Det var lidt om mobiloptimering og mobil SEO. Noget som bliver mere og mere relavant og derfor noget du allerede nu bør have styr på.