I takt med at teknologien udvikler sig, øges kundernes præferencer og forventninger. Mens traditionelle markedsføringsstrategier stadig bruges i stor stil, men ikke altid med samme effekt, må iværksættere finde mere kreative måder at forblive relevante i branchen på. Derfor er virksomhedsejere nødt til at udnytte fokusere på nye metoder til at få besøgende ind på deres hjemmeside.
Selv om det kan gå hurtig med at få bygget en ny hjemmeside til din virksomhed, begynder udfordringen først når du skal til at markedsføre den. Disse udfordringer omfatter fastholdelse af publikum, manglende kendskab til konkurrenter og at drive trafik til hjemmesiden eller webshoppen. Derfor skal du samarbejde med et professionelt marketingbureau eller webbureau, der kan hjælpe dig med at vedligeholde eller øge din online tilstedeværelse.
Hvis du undrer dig over hvorfor din hjemmeside ikke genererer nok publikumsinteraktion, bruger du sandsynligvis stadig gamle søgemaskineoptimeringstaktikker (SEO). Denne artikel beskriver de mest forældede SEO-metoder, som du bør undgå at bruge. Vi kommer også lidt ind på hvilke typer af SEO optimering som kan være gavnlig for din hjemmeside eller webshop.
Læs mere – Kom godt i gang med hjemmeside optimering
Brug af identisk indhold
Identisk indhold henviser til indhold der vises på mere end én hjemmeside, uanset om siden er på eller uden for din hjemmeside. Denne situation udgør en risiko for dine SEO-strategier, fordi søgemaskinernes robotter har mulighed for at skjule hjemmesider med lignende indhold på søgemaskinens resultatside (SERP). Identisk indhold omfatter følgende eksempler:
- Kopiering af den samme produktbeskrivelse
- Brug af ens indhold på flere af dine undersider (en lille smule er ok)
- Fejlhåndtering af dit websites worldwide web (www) og hypertext transfer protocol (HTTP)
- Udnyttelse af en anden blogs indhold på din side
- Deling af det samme indhold til flere domæner eller underdomæner
Selv om der ikke er nogen straf for at duplikere indhold, er din side måske ikke så synlig for publikum, som den burde være, når de søger efter et relevant emne. I stedet vil søgemaskinerne vise andre, mere originale og relevante blogindlæg til brugerne, hvilket medfører et potentielt kundetab for din virksomhed. Så lad denne forældede SEO-teknik ligge, når du går videre med at udbygge din hjemmeside.
I stedet for løbende at duplikere indhold kan du outsource opgaven til en professionel tekstforfatter som kan hjælpe dig med at oprette blogindlæg af høj kvalitet. Du bør også udnytte værktøjer til plagiatkontrol som Copyscape for at sikre 100 procent indholdsoriginalitet.
Hvis du ikke har adgang til disse værktøjer, kan du kopiere og indsætte en kort sætning i dit indhold i en søgemaskine for at se, om der dukker andre resultater op.
Forkert brug af backlinks
De fleste ved efterhånden at linkbuilding er med til at placere ens hjemmeside højere på søgemaskinerne. Linkbuilding spiller en afgørende rolle for at drive organisk trafik til dit website, især hvis du er i en konkurrencepræget branche. Ved at skabe fremragende indhold, forbedre din brugeroplevelse og tilføje links med høj autoritet sikrer du, at trafikken tiltrækkes til din hjemmeside.
Mens tilføjelse af flere links til din hjemmeside er din konkurrencemæssige fordel, vil for mange spammy og lavkvalitetslinks links mindske sidens værdi. Så hvis du ønsker, at dit brand skal forblive relevant og forbedre brandets omdømme, bør du undgå at der oprettes for mange dårlige links til hjemmesiden.
En god måde at se bort fra denne usunde SEO-teknik på er ved at gøre dit indhold linkværdigt. Du kan løbende forbedre din brugeroplevelse, forbedre kundeservicen og producere indhold af høj kvalitet. Derudover kan du bruge forskellige linkbuildingstrategier til at udvide din webautoritet for at få organisk trafik fra søgemaskinerne.
Ikke tjekke for ødelagte eksterne links
Har du nogensinde oplevet at klikke på et link og blive dirigeret til en siden som ikke længere findes? Hvis ja, forstår du allerede, hvor frustrerende det kan være at ikke modtage de forventede søgeresultater. Som ejer af en hjemmeside bør du altid kontrollere indholdslinks for at forbedre brugeroplevelsen.
Her er flere grunde til, at links kan ende som ødelagte:
- Begå en skrivefejl ved oprettelsen af linket
- Sletning af en hel side
- Omdøbning af en hjemmeside og ikke opdatering af eksterne links
- Link til fjernede filer, videoer eller billeder
- Udskiftning af domænenavne og aktivering af hjemmesiden til en anden URL (uniform resource locator)
Hvis du ikke kontrollerer ødelagte eksterne links, er det sandsynligt, at brugere, der ser din side, klikker på exit- eller tilbage-knappen – du har allerede mistet en kunde efter en forfærdelig brugeroplevelse på din side.
Selv om dette scenarie kan virke skræmmende, kan du stadig redde din hjemmeside fra mulige skadelige hændelser. Se bort fra denne praksis og erstat den ved konsekvent at kontrollere hvert enkelt link på websiden, før du viser det til offentligheden. Du bør således aldrig ignorere brudte links i fremtiden, i betragtning af alle de mulige skader, som denne taktik medfører.
Overdreven brug af søgeord
Overdreven brug af søgeord, eller Keyword stuffing som det også hedder, er når en side overbruger det samme søgeord igen og igen for at øge chancerne for at få en højere placering i søgeresultaterne. Dette er noget vi desværre alt for ofte ser inden for Onsite SEO optimering.
Selv om mange hjemmesider stadig bruger denne taktik til at forbedre deres synlighed på nettet, giver keyword stuffing en dårlig brugeroplevelse. Til gengæld afskriver du naturligvis potentielle kunder og skader din SEO.
Selv om det er fristende for et SEO firma at tage genveje for skal hurtigere resultater, få mere trafik, vil teknikker som keyword stuffing ikke forbedre din konkurrencemæssige fordel på den lange bane.
aktisk kan dette betragtes som en black-hat-strategi, hvilket endda kan skade dit websites synlighed og dit overordnede brandomdømme alvorligt.
Her er et par eksempler på keyword stuffing:
- Unødvendig gentagelse af sætninger
- Brug af unødvendige ord uden for kontekst
- Tilføjelse af søgeord, der ikke er relateret til blogindlæggets emne
- Overdreven brug af søgeordet i indhold på en side
- Overdreven brug af søgeordet i link tekster til siden
Selvom det kan virke udfordrende at forsøge at opretholde relevansen i dit indhold, bør du altid sigte mod at uddanne dit publikum. Og du kan ikke opfylde dette formål ved at fylde dit indhold med irrelevante søgeord. Mens det at tage genveje sikrer konsekvente blogindlæg, er det at sørge for, at du ikke ender med at spamme søgeord, med til at optimere din hjemmeside.
Uplanlagt gæsteblogging
Hvis du ønsker at kommunikere dit budskab for at sikre kundeloyalitet effektivt, skal du begynde at indsende kvalitetsindhold til forskellige blogs. Denne strategi øger din hjemmesides synlighed og øger produktsalget ved øjeblikkelig eksponering til forskellige målgrupper. Desuden vokser gæsteblogging dit netværk, når du begynder at interagere med kommentarer og beskeder fra dine kundeemner.
Uplanlagt gæsteblogging kan dog irritere dine kunder og dit publikum. For eksempel er gæsteblogging ubrugeligt uden at skabe indhold af høj kvalitet, korrekt optimering af ankertekster og kontrol af backlinks.
En glimrende måde at komme ud af denne usunde praksis på er ved at identificere hjemmesider med høj autoritet og skrive indlæg, der tilføjer reel værdi. At tage SEO langsomt sikrer faktisk hjemmesidens produktivitet over tid.
Langsom hjemmeside
Uanset hvor æstetisk tiltalende din hjemmeside er, bør dit primære fokus være at give en de besøgende en god oplevelse. Hvis du undervurderer hjemmesidens indlæsningstid, kan det have en væsentlig indvirkning på din virksomheds organiske trafik og indtjening. Årsagerne til langsomme sider omfatter store billeder, sub-optimerede browsere, irrelevante plugins og webhosts af lav kvalitet.
Mens du stadig er ved at udvide din online tilstedeværelse, bør du styre din hjemmeside trafik korrekt. Jo større publikum, jo større mulighed for at øge kendskabet til dit brand. Derfor er en fremragende brugeroplevelse med til at fremme dine produkttilbud, hvilket fører til yderligere salgsindtægter.
Da din hjemmeside viser din brandværdi, vil en forbedring af hjemmesidens indlæsningstider hjælpe dig med at få positiv feedback fra kunderne. Mens udvikling og nye webdesign tiltag fastholder de besøgendes opmærksomhed, er løbende hastighedsforbedringer med til at sikre brugerloyalitet. Så søg efter en velrenommeret webhost, der kan opfylde dine krav til siden.
For store tekster
At skrive blogindhold med mere end tusind ord pr. indlæg virker som et godt SEO-træk. Desværre nedsætter for meget ordantal sandsynligvis læsernes fastholdelse og får besøgende til at forlade din side.
I stedet for at holde dig til en bestemt længde, skal du fokusere på at kommunikere effektivt med dit publikum, uanset antal ord. Hvis du skriver et råd med et enkelt tip, får du dit publikum til at føle, at de har spildt deres tid. Længden af hvert emne skal helst svare til den viden, du forsøger at dele. Hvis en kommerciel produktside f.eks. kan stå på 750 ord, bør en mere informativ side have 1.000 ord.
Konklusion
Selv om det tager tid at slippe af med usunde SEO-praksisser, er det aldrig for sent at aflæres og følge nye mere effektive teknikker. Du sikrer hjemmesidens succes ved at planlægge, hvordan du bruger eksterne links, tilføjer søgeord og identificerer den korrekte indholdslængde. Denne handlingsplan vil øge din brugeroplevelse, øge den organiske trafik og øge din bundlinje. God SEO tager tid, og selvom du måske bliver lidt utålmodig, så undlad at bruge teknikker som på langt sigt kan være skadelig for din hjemmeside.