Typer af søgeord der vil booste din SEO

De fleste ved at søgeord er vigtige når man skal i gang med at ligge sin SEO strategi. De hjælper med webpositionering og gør dit brand mere synligt og tilgængeligt for potentielle kunder og klienter. Men ikke alle søgeord er lige gode med hensyn til strukturel lighed og søgevolumen; to vigtige faktorer, der tages i betragtning i SEO-strategier.

De mest populære og mest trafikerede søgeord er dem der findes i overskriftsfraser. De skaber søgninger med en grænse på to søgefraser; det er generiske søgninger med hård konkurrence.

På den anden side bruges long-tail søgeord i forespørgsler med tre eller flere udtryk. De resulterer i meget fokuserede og velformulerede søgninger med lavere trafikmængde, men ofte af betydeligt højere kvalitet.

Du kan maksimere hvert søgeordspotentiale ved at forstå forskellene mellem de forskellige typer søgeord. Det kan dog stærkt anbefales at bede om hjælp fra et professionelt SEO firma, når det gælder identifikation og målretning af søgeord, da de kan levere upåklagelige resultater.

Så for at hjælpe dig med at booste din SEO, lad os se nærmere på de forskellige typer søgeord, og hvordan de kan hjælpe dig med at skabe trafik til din hjemmeside.

Long-Tail Keywords

Online søgninger og ideen om et nichemarked som et brand kan etablere på internettet, passer perfekt til denne idé. Søgninger med tre eller flere termer er ekstremt komplicerede og specifikke, svarende til komplekst naturligt sprog. Derfor har de en reduceret søgemængde, hvilket begrænser antallet af potentielle besøgende, som de kan lede hen til din hjemmeside eller webshop.

Til gengæld er de bedre til at opfange brugernes søgeintentioner, hvilket typisk giver en bedre konvertering. Placeringer på long-tail søgeord giver relevant indhold som svar på en brugers unikke forespørgsel. Dette tilskynder brugeren til at besøge hjemmesiden og i sidste ende til at konvertere ham/hende fra en besøgende til også at være en kunde. Placeringer på mindre konkurrenceprægede søgeord giver som regel en betydelig mængde mindre trafik, men resulterer i et bedre profileret publikum med større sandsynlighed for konvertering. Derfor er søgeord en vigtig del af din hjemmeside optimering.

Short-Tail Keywords

De “short-tail-nøgleord” sikrer synlighed og store trafikmængder. Hoved søgeord (short tail keywords) er generiske søgeord, der højst består af et til to ord. Det er fremherskende og aktive online-søgninger, og konkurrencen er hård på grund af den høje grad af offentlig synlighed og store volume.

For at placere hjemmesiden øverst på søgeresultaterne er det nødvendigt at målrette long tail søgeord mere præcist og samtidig optimere hovedtermerne. Ved denne fremgangsmåde vil brandets hjemmeside blive brugt som svar på brugernes forespørgsler til både mere generelle søgninger og mere specialiserede forespørgsler fra søgemaskinernes crawlere.

Andre typer af søgeord

Alle former for søgeord kan opdeles i de to hovedgrupper kendt som head terms og long tail. Inden for disse to kategorier er det muligt at skelne mellem fem forskellige typer søgeord, som varierer i brugerens søgeintention. Disse to kategorier repræsenterer søgeordenes struktur og forespørgselsernes sammensætning.

Informationelle søgeord er de mest generelle, som folk bruger til at søge på internettet efter oplysninger om et bestemt emne. De taler om de indledende faser af kundens rejse.

Brugeren bruger noget andre navigationsnøgleord til at søge efter præcise og direkte oplysninger, f.eks. hvordan man logger ind på en platform, eller hvad et produkt koster. I denne fase er brugerne tæt på afslutningen af deres kunderejse og leder konstant efter oplysninger, men de ved allerede, hvad de vil have, og hvordan de skal skaffe det. I mellemtiden, når en bruger indsender en meget specialiseret forespørgsel, indikerer transaktionsrelaterede nøgleord det mest avancerede niveau af kundeoplevelsen.

Latent semantisk indeksering (LSI) søgeord

LSI-keywords er nøgleord, der er relateret til dit hovedsøgeord, men som ikke er selve søgeordet. Hvis du f.eks. sælger biler, kan dit hovedsøgeord være “biler”, men nogle af dine LSI-nøgleord kan være “bilsalg”, “køretøjer” eller “transport”.

Hvis du medtager disse relaterede søgeord på din hjemmeside, kan det hjælpe søgemaskinerne til bedre at forstå indholdet af dit website og indeksere det i overensstemmelse hermed. Dette kan igen føre til højere placeringer for dit website på søgemaskinernes resultatsider (SERP). Derfor er brugen af LSI-søgeord en vigtig del af enhver SEO-strategi.

Geo-targeting af søgeord

Geo-targeting søgeord er en SEO-strategi, der indebærer målretning af søgeord, der er specifikke for en bestemt geografisk placering. Dette kan gøres ved at inkludere navnet på byen, området eller landet i søgeordet eller ved at skabe indhold, der er relevant for lokalområdet.

For eksempel vil en virksomhed, der sælger skovle, gerne målrette søgeord som “skovle til salg i Aalborg” eller “skovle til salg i nordjylland”. Ved at geotargeting sine søgeord kan virksomheden forbedre sine chancer for at dukke op i søgeresultaterne for folk, der søger efter sneskovle i Aalborg eller Nordjylland.

Brand specifikke nøgleord

Disse søgeord refererer umiddelbart til mærket, dets varer eller tjenester. Lokale SEO-teknikker kræver brug af lokale nøgleord, som er afgørende. Baseret på disse indikatorer vil SERP-resultaterne være geolokaliserede; derfor er lokal SEO afgørende for at blokere denne søgning.

Relevante søgeord

Den optimale SEO-plan inkorporerer den passende blanding af søgeord, især long tail og short tail. Hovedbegreberne søgeord bør bruges til at generere trafik, mens long-tail-begreberne bør bruges til at forbedre konverteringer og opsummere forskellen og overlapningen mellem disse to typer søgeord.

Tilsammen giver de hjemmesiden en betydelig konkurrencefordel og placerer det øverst på SERP’en. Derfor er det vigtigt at foretage søgeordsundersøgelser, der undersøger lignende termer.

Du kan identificere de søgeord du skal fokusere på, optimere hjemmesiden for forskellige søgeord og i stigende grad afkode brugernes søgeintention ved at vide, hvilke søgninger brugerne foretager vedrørende et bestemt emne, samtidig med at du ser på korrelationer og variationer. Ved at foretage grundig søgeordsundersøgelse og -analyse kan dit brand adskille sig fra konkurrenterne ved at optimere dens placeringer på søgemaskinerne

Det var det hele – en omfattende guide til at booste din SEO med søgeord! Husk på, at ikke alle strategier vil fungere for alle virksomheder; du skal eksperimentere og finde ud af, hvad der fungerer bedst for dig og din niche. Men ved at bruge disse tips som udgangspunkt kan du give din hjemmesiden den fordel, det har brug for, for at rangere højere på søgemaskinernes resultatsider (SERP).