Et nyt webdesign kan påvirke din SEO negativt

I løbet af de seneste år har vi alle efterhånden forstået vigtigheden af at have en hjemmeside der kan repræsentere en online virksomhed. Men når det drejer sig om hjemmesider, så kan vi ikke have det samme webdesign igennem hele hjemmesides levetid. Det skal opdateres og bør være i overensstemmelse med kundens præferencer. Du tror måske at det eneste, du skal gøre, er at redesigne hjemmesiden uden at påvirke andre dele af din markedsføring – forkert! Et redesign af et website kan påvirke den søgemaskineoptimeringsindsats (SEO), som du har lagt på din hjemmeside  over tid.

Så hvad skal du gøre? Tja, viden om virkningerne af en hjemmesides redesign når vi snakker SEO kan være en nyttig ting for dig. Det skyldes, at viden om problemerne kan hjælpe dig med nemt at identificere dem og træffe de rette forholdsregler. Noget som er vigtigt hvis du f.eks. skifter dit gamle webdesign ud med et nyt.

Lad os komme ned i denne skrivning og få en bedre forståelse af virkningerne af et website redesign på SEO.

Læs mere om SEO og webdesign

Hvad er website redesign?

Et nyt website kan have en betydelig indvirkning på din søgemaskineoptimering (SEO), hvis det falder ind under en af to grundlæggende kategorier:

Visual Touch-Ups

En kosmetisk touch-up er kun en overfladisk ændring i udseendet. Rammerne for dit website ændres ikke, og du vil ikke omorganisere eller fjerne sider. Som hovedregel vil du opdatere din hjemmesides layout for at forbedre brugeroplevelsen, udskifte billeder af lav kvalitet med bedre billeder og ændre dit indhold.

Ombygning fra bunden

I bund og grund er en grundig ombygning af en hjemmeside en fuldstændig fornyelse. Alt indhold på hjemmesiden kan blive skrottet, og du kan starte helt forfra eller omstrukturere hjemmesides navigation og sitemap.

Læs også: Sådan laver du et godt web design

Hvordan påvirker et nyt web design en hjemmesides SEO?

Mens du redesigner din hjemmeside med et nyt web design, så kan du nemt risikere at falde i en af de mange faldgruber, men den anden del af problemet er, at det også påvirker din SEO. Du skal undgå de forhindringer, der kan hæmme din SEO-indsats hårdt. Som nævnt er redesigning dyrt, men mere omkostningseffektivt end at bløde penge årligt med et uproduktivt website.

Forskellige komponenter ændres under et redesign af hjemmesiden, herunder kodestruktur og sider. Hvis et redesign ikke gøres tilstrækkeligt, kan det have en negativ indvirkning på hjemmesidens SEO og langsigtede vækst. For mange virksomheder er SEO det mest effektive redskab til at skaffe organisk trafik til hjemmesiden, og derfor ønsker du selvfølgelig ikke at denne del bliver negativ påvirket når du får et nyt webdesign.

Problemer, der dukker op i forbindelse med et redesign

De mest typiske ændringer, der kan være problematiske ved et nyt webdesign, kan være:

Website-indhold vil blive fjernet eller ændret; ingen chance for ranking! Desuden kan selve indholdet påvirke hjemmesidens hierarki.

URL’er og den interne linkstruktur kan ændre sig: alt det hårde arbejde, som specialisten i linkbuilding på dit website har udført, kan blive til skidt på få minutter.

Optimering på de forskellige undersider kan også ændre sig, og tekniske problemer på hjemmesiden kan dukke op.

Domæne- og underdomænenavne kan ændre sig, og protokollerne kan ændres.

Det siger sig selv, at de ovennævnte faldgruber kan give problemer for din hjemmesides placeringer og organiske trafik.

Hvordan er et redesign og SEO relateret?

Kosmetiske justeringer på din hjemmeside har minimal til ingen indvirkning på søgemaskinernes placeringer. En opdatering af dit logo, en rettelse af et par fejl eller andre mindre ændringer vil ikke have nogen stor effekt, hvis overhovedet nogen.

Hvis du derudover foretager mere omfattende justeringer, kan din SEO lide under det, hvis ikke gjort korrekt. En ombygning af hele hjemmesiden vil højst sandsynligt resultere i tab af de fleste, hvis ikke alle, SEO-fordele, som din gamle hjemmeside havde. Medmindre du tager højde for disse ting under ombygningen.

Dette kan ske af forskellige årsager. Googles algoritme vil se en side anderledes hvis du flytter den rundt i hjemmesidens navigation. Sagt på en anden måde kan en side, som Google tidligere har vurderet som betydningsfuld og dermed værdig til en høj placering, pludselig blive betragtet som triviel og dermed uværdig. På samme måde vil du miste trafikken og din placering i søgemaskinerne, hvis du ændrer en URL’s organiske trafik.

Hvad skal du gøre, før du ændrer hjemmesiden hvis du ønsker at beskytte alt dit hårde SEO-arbejde?

Du bør altid have en klar idé om, hvordan dit website vil se ud, når det er blevet redesignet. Når du har en klar vision, kan du tænke på SEO.

Der er et par ting, du skal huske på:

Er de søgeord, du ønsker at ranke for, de samme som dem, du allerede har? Kan du finde på noget bedre?

Det er op til dig at holde styr på søgeord på dit indhold. Ønsker du at foretage ændringer i det?

Er din hjemmesides struktur optimal for søgemaskineoptimering? Kunne den være bedre?

Inden du ombygger dit website, bør du lave en SEO-analyse. Det vil hjælpe dig med at formulere en plan og sikre, at du ikke overser noget, der kan bringe din SEO-indsats i fare.

Sådan redesigner du en hjemmeside uden at hæmme dit SEO arbejde

Ved ombygning af en hjemmeside bør SEO ikke forsømmes. Uden tvivl bør alle tænke på det fra starten. SEO-data bør indsamles, før udviklingen begynder, så du kan sammenligne din nye hjemmesides præstationer med dets forgængeres. Invester noget tid i nye SEO-undersøgelser, før du går over til at kigge på konkurrenterne.

Tænk på SEO mens du designer hjemmesidens nye struktur. Det indebærer, at du skal opstille et logisk og brugervenligt layout. Det samme gælder faktisk også for sidetitler og URL’er. Du kan være fristet til at genbruge nogle af de nøgleord, du tidligere har brugt, til teksten på din nye hjemmeside. Det er en fejltagelse, som du skal undgå. Begynd forfra med din SEO. Selv om mange søgeord sandsynligvis vil forblive de samme, ønsker du ikke at gå glip af nye termer, der kan hjælpe dig med at stige i søgemaskinens resultatsider.

Her er et par andre ting, som du skal overveje i forbindelse med omlægning af hjemmesiden:

Vær opmærksom inden du sletter indhold

For at undgå at miste søgemaskineplaceringer når du skifter dit webdesign, så må du ikke fjerne sider, der indeholder søgeord som hjælper dit website med at ligge højt. Derudover kan materiale forbedres, men bør ikke slettes.

Overvej andre URL’er

Når URL’er ændres, bør omdirigeringer være det eneste du overvejer. SEO er i høj grad afhængig af omdirigeringer. Hvis du ikke gør det, risikerer du at miste både organisk og backlink-afledt trafik. Brugere, der klikker på et link, der forbinder til den gamle URL, vil straks blive dirigeret til den nye ved hjælp af en omdirigering. Det vil ikke medføre noget problem med trafikstrømmen!

Hvis det overhovedet er muligt, skal du desuden afholde dig fra at foretage ændringer i URL-strukturen på hjemmesiden. For at fjerne sider er 301-omdirigeringer (permanente) en bedre løsning, hvis indholdet er det samme. Du risikerer at få en bøde, hvis du har de samme viderestillinger på den samme side.

Gå ikke for vidt, når du fjerner elementer

Når en hjemmeside bliver redesignet, så skal visse elementer forblive på plads, så SEO’en ikke påvirkes. Titel- og metabeskrivelser er afgørende for SEO. Lad være med at rode med det, hvis det allerede var optimeret. Hvis du ønsker at ændre hele indholdet og det primære søgeord på dit website, kan du naturligvis gøre det ved hjælp af denne mulighed. Herefter skal du justere title tag & meta description for at afspejle dine ændringer. En effektiv SEO bør omfatte dette som et af sine grundlæggende principper.

Andre aspekter skal bevares, medmindre siden eller hjemmesiden undergår væsentlige revisioner:

Et billedes ALT-egenskab

Dine sider skal have en ordentlig struktur

Det er vigtigt at have interne links

Gennemfør SEO i dit backoffice

Hvis du på en eller anden måde forsømmer dette trin, kan du måske komme til at sparke dig selv senere. Uanset om du ændrer dit CMS eller ej, er backend delen det ideelle sted at starte, når du skal optimere din hjemmeside til søgemaskineresultater. Der findes SEO-plugins til flere CMS-platforme, som kan hjælpe dig med grundlæggende SEO-justeringer.

Overvej mulighederne

I lyset af den etablerede SEO, du kan miste, kan du spørge, om det er værd at ændre din hjemmeside? I sidste ende bør det primære fokus være at have et aktuelt, brugervenligt website, der passer til din virksomheds identitet og mål. Et par mindre justeringer kan være alt, hvad der er nødvendigt, hvis dit nuværende website opfylder alle disse kriterier. Men hvis det ikke gør det, bør du måske overveje en ombygning, på trods af den mulige negative indflydelse på din placering i søgemaskinerne.

En omlægning af dit website kan være en stor chance for udvikling. At skabe en effektiv hjemmeside med SEO i tankerne fra bunden kan hjælpe dig med at opnå placeringer, som du aldrig havde troet var mulige. Googles løbende algoritmeopdateringer sikrer, at ingen hjemmesides plads i søgeresultaterne er evig.

Konklusion

Nu skulle du gerne være lidt klogere på hele processen med at redesigne af hjemmesider, og hvordan det kan have betydning for SEO. Nå, men disse pointer har vist sig at hjælpe virksomheder, der redesigner deres SEO-optimerede website, i høj grad. Hvis du ikke er sikker på det samme, så er det bedre at komme i kontakt med eksperterne. Vi håber, at du har fundet denne blog nyttig for dine fremtidige rettelser af dit webdesign.