HVAD ER SEO OPTIMERING?

SEO er en forkortelse for det engelsk begreb for søgemaskineoptimering; Search Engine Optimization. SEO optimering kan groft opdeles i onpage og offpage optimeringer. Onpage optimering, eller onsite som det også kaldes, handler om, at ens egen hjemmeside er optimeret til at blive fundet på Google og opnå en god placering i søgeresultaterne. Det handler i korte træk om at overholde retningslinjer og udfylde de rette tags. Offpage optimering handler om at skabe et netværk af forbindelse rundt omkring på Internettet, som gerne skal have din egen hjemmeside i midten. Den proces kaldes også linkbuilding og er vigtig del af din SEO optimering.

Hvorfor er SEO optimering vigtigt?

Langt størstedelen af trafikken på hjemmesider stammer fra søgemaskinerne, hvilket i Danmark primært er Google. En top tre placering i søgeresultaterne på vigtige søgeord kan derfor sende rigtig mange besøg ind på ens hjemmeside. Jo flere der ser hjemmesiden, jo større er chancen også for at nogle faktisk henvender sig til eller køber noget af virksomheden.

Nu om dage er SEO mere vigtigt end nogensinde før.  Det at optimere sin hjemmeside til at være mere synlig på søgemaskinerne er utrolig vigtigt. Især da under halvdelen af alle dem som benytter søgemaskinerne, udelukkende klikker på de organiske resultater. Så benytter du udelukkende betalt annoncering, så vil du gå glip af rigtig mange besøgende. Ved både at have fokus på Google Ads delen, og på den organiske optimering, så er du dækket ret godt ind når det kommer til online synlighed.

Hvordan kommer man i gang med SEO optimering?

Vi har for lige lavet en guide til hvordan du rankere en hjemmeside her i slutningen af 2022 – læs evt. vores SEO Mini Guide som kort forklare lidt om de forskellige SEO teknikker som eksperterne benytter for at rankere deres hjemmesider på Internettet.
Har du ikke selv mod eller tid på at kaste dig ud i søgemaskineoptimering, så finder du her en liste over nogle af de førende SEO firmaer og SEO bureauer her i Danmark.
Det vigtige er at du kommer i gang og ikke blot bliver ved med at tænke på at få optimeret din hjemmeside. Et godt sted at starte er ved at få lavet en søgeordsanalyse, så du ved hvilke søgeord du skal have med i dine tekster, overskrifter, titler osv. Jo mere relevant indhold du har, jo bedre grund base har du til SEO optimering.

Vurdere altid konkurrencen

Selv om det måske kan være rigtig fristede at gå efter relevante søgeord med masser af trafik er det sjældent den bedste måde at starte ud på. Ofte er konkurrencen på disse søgeord ret høj, og dem som allerede ligger i top 5 smider ofte flere tusinde kroner om måneden efter et SEO firma. Eller også er det tale om et større kendt firma, som i flere år har arbejdet med SEO.  Som regel vil det bedre kunne betale sig at starte ud med søgeord med lavere konkurrence, og i takt med din hjemmeside får flere backlinks og opbygger troværdig, så kan du begynde at overveje de lidt sværere søgeord. 

Har du allerede et etableret firma og budget til det, så kan det i nogle tilfælde godt give mening at finde det bedste SEO firma og hyre dem ind til opgaven. Det vigtige er at du forholder dig til konkurrencen på et givent søgeord, og ser om det er realistisk at gå efter det. Alt for ofte stiler firmaer for højt når det kommer til søgemaskine optimering. De har en ide om at det vil give mening at fokusere på de samme søgeord som større brands i flere år arbejdet med, og ofte smidt mange tusinde kroner efter. Så inden du udvælger dig et søgeord, så bør du altid sikre dig, at det også vil være realistisk med en top 3 placering. Hvis ikke, så gå videre til næste søgeord.


Gør det selv eller hyr et SEO firma?

Når du skal i gang med SEO optimering, er det så noget du selv skal bruge kræfter på, eller vil det give mere mening at hyre et SEO firma ind til opgaven? Er du helt ny inden for online marketing, så vil jeg næsten altid anbefale at du hyre et SEO bureau og får dem til at hjælpe dig i gang. Også selv om de laver alt arbejdet vil du højst sandsynligt lære en masse om søgemaskineoptimering igennem forløbet og så kan du altid senere vudere om dette er noget du selv vil side og bruge tid på, eller om din tid er bedre brugt på andet mens de professionelle håndtere din SEO-kampagner.  Det som er vigtigt her, er at du finder et SEO firma som er dygtig nok til at skabe resultater for dig. Der findes desærre alt for mange dårlige SEO firmaer her i Danmark, men heldigvis også en masse rigtig dygtige. På vores side om bureauer finder du en liste over nogle af de bedre SEO firmaer her i landet.

SEO optimering er ikke den eneste form for online marketing

Undlad at ligge alle dine æg i en kurv. Så selvom det er fristende udelukkende at fokusere på søgemaskineoptimering, så kan en du risikere at forskellige algoritme ændringer gør at din side lige pludselig ikke rankere helt så godt længere, og er det udelukkende SEO traffik du får ind, så står det skidt til. Derfor kan det ofte være en ide at fokusere på forskellige former for online marketing. Det kan være alt lige fra Google Ads, til sociale medier.  Her vil der være lidt forskel på om det er tale om en hjemmeside der sælger ydelser, eller har information kontra en webshop der sælger produkter online.

Tjenester som Pricerunner, Kelkoo og lignende kan også være fremragende kilder til flere salg, så selvom mange måske sværger til søgemaskineoptimering, så husk på at der er masser af andre spændende muligheder som også kan være meget relevante. Selv ting som e-mail marketing eller affiliate marketing kan for nogle virksomheder være en endnu bedre kilde til salg en søgemaskineoptimering. Så har du mulighed for det, så prøv evt. at test nogle af de andre muligheder der findes. Det betyder nødvendigvis ikke at du skal bruge mindre kræfter på SEO-optimering, men det er noget som du sagtens kan køre sideløbende. Ofte kan forskellige typer af online markedsføring suppliere hinanden rigtig godt. F.eks. hvis du bruger sociale medier til branding af din virksomhed, så er en stor del af troværdigheden allerede på plads når de så efterfølgende finder dit firma på søgemaskinerne.

Webshop eller hjemmeside

Der er forskel på om du driver en online webshop eller hjemmeside når vi snakker SEO optimering. Der vil være forskellige teknikker og tiltag der skal gøres alt efter om det er den ene eller den anden. Selvfølgelig vil langt størstedelen af optimeringen være den samme, men der vil være områder på en webshop som adskiller sig fra en hjemmeside når vi snakker optimering af websites. F.eks. har du på en webshop som regel ikke samme muligheder når det kommer til at lave nye undersider, her vil man typisk bruge produkt kategorier som primære landingpages du optimere på. Dette er også noget som er vigtigt at have i mente når det kommer til søgemaskineoptimering. Dog er der rigtig mange ting inden for SEO optimering som er fuldstændig ens når vi snakker hjemmesider og webshops.

Mål altid på dine data

Køre du med forskellige former for online marketing, så er det altid en god ide at måle på kvaliteten af trafikken. F.eks. hvor mange af dine henvendelser er fra besøgende der kommer via de sociale medier? Hvor mange fra Google Ads osv. Uden data om dine konveteringer er det umuligt at sige hvilken kilde som virker bedst, og om du får noget for dine penge. Hvis du ved hvilken kilde som giver dig de bedste besøgende, så kan du ofte med fordel smide et større budget ind her, og fokusere lidt mindre på dem som ikke fungere helt så godt. F.eks. hvis 2 ud af 100 af dem som kommer fra Facebook laver et køb i din webshop, og 2 ud 100 fra Google Ads køber, så er kvaliteten af disse kilder lige gode. Men betaler du 8 kroner på klik på Facebook, men kun 4 kroner per klik på Google Ads, så er det i dette tilfælde, måske her du skal smide de fleste penge.

Et godt værktøj til at få mere data om dine besøgende er Google Analytics som er helt gratis og ret nemt at installere, selv uden de store tekniske færdigheder.

Husk altid at starte med en søgeordsanalyse inden du påbegynder din SEO optimering.