Sådan laver du en effektiv digital markedsføringskampagne

Fordelene ved at lave en effektiv digital markedsføringskampagne er uovertrufne, alt lige fra at opbygge brand awareness og autoritet til at øge salget i din virksomhed. At investere i en markedsføringskampagne vil for mange vise sig at være et fremragende træk.

Forskellige aspekter spiller ind, når man planlægger en effektiv digital markedsføringskampagne. At være opmærksom på disse aspekter og arbejde for at få dem på plads er den bedste måde at forberede og gennemføre en vellykket online markedsføringskampagne på.

Så hvad skal du gøre for at lave en effektiv digital markedsføringskampagne? Her er de specifikke trin, der kan hjælpe dig med at gennemføre den rigtige markedsføringsstrategi for din virksomhed.

Identificere dine mål for din digitale markedsføringskampagne

Når du implementerer en digital markedsføringskampagne, bør du have flere mål i tankerne. Du vil dog hurtigt opdage at du ikke kan målrette mod alle målene på en gang.

Hvis du har ét klart mål, som du arbejder hen imod, vil det hjælpe dig med at skabe en effektiv markedsføringskampagne, der opfylder dine behov. Nogle af de mål, som du kan have for din onlinekampagne, er bl.a:

  • Få flere følgere på de sociale medier
  • At øge antallet af abonnenter på din e-mail-liste
  • Konvertering af flere besøgende på dit hjemmeside eller webshop til betalende kunder
  • Opbygning af brand awareness
  • Placering på søgemaskinerne


Målene varierer, og du skal finde ud af, hvad der er vigtigt for din virksomhed før du planlægger din markedsføringsstrategi. Ud over at vælge et specifikt mål at fokusere på, er det en god idé at definere det klart og tydeligt. Ikke kun så du selv forstår det, men hvis du er et marketing bureau, sørg for at kunde også klart og tydeligt forstå effekten af målet.

Hvis dit mål er at øge din følgerskare på de sociale medier, skal du tilføje det måltal for antallet af følgere, som du har til hensigt at få inden for en bestemt periode. For eksempel: Få 3.000 følgere på de instagram inden for 55 dage.

Hvis du har et sådant mål, kan du nemmere vurdere om din digitale markedsføringskampagne virker. Hvis den ikke fungerer, kan du nemt justere strategien, så chancen for at opnå målet er større.

Definer din målgruppe klart og tydeligt

Hvis du ønsker at køre en online markedsføringskampagne, er det altid en god ide at finde ud af hvem målgruppen er. Hvis du ikke tager dig tid til at identificere hvem din målgruppe er, vil du med stor sandsynlighed implementere den forkerte markedsføringsstrategi.

Hvis du f.eks. laver en markedsføringskampagne, der er beregnet til GenZ-gruppen, men skaber indhold til millennials, så falder det hele til jorden. Så lær din målgruppe at kende, hvad de kan lide og hvad de ikke kan lide.

Når du har disse oplysninger, kan du skabe den rigtige køberpersona. Med en præcis køberpersona kan du arbejde på at udforme det rigtige budskab, der appellerer til deres nuværende situation og guider dem til at handle.

For at få klarhed over din buyer persona er her en liste over yderligere oplysninger, som du bør overveje at undersøge.

  • Deres alder
  • Hvor de bor
  • Hvordan de navigerer på dit website
  • Hvilken type indhold forbruger de og interagerer mest med
  • Andre typer af hjemmesider de besøger
  • Invester i markedsundersøgelser og konkurrentanalyser


Ved at foretage markedsundersøgelser og dybdegående konkurrentanalyser kan du bestemme og modellere, hvad der virker.

Hold dig til det, der virker, og find en måde at tilføje dit unikke budskab til dit indhold. Målet er ikke at kopiere præcis det samme som dine konkurrenter har gjort. Lær i stedet af deres vellykkede kampagner, og modeller nogle fremragende metoder, der appellerer til din målgruppe.

Når du foretager konkurrentundersøgelser, skal du huske at holde dig til din specifikke niche for at sikre, at du indsamler de korrekte oplysninger. Nogle af de spørgsmål, du skal stille dig selv under din research, er bl.a:

  • Hvilke populære produkter eller tjenester klarer sig godt i din niche?
  • Hvilken slags annoncer kører dine konkurrenter?
  • Hvilke indholdstyper klarer sig godt i din niche?
  • Hvilke distributionskanaler klarer sig godt for dine konkurrenter?


Du kan bruge forskellige værktøjer til at hjælpe dig med at få indsigt i dine konkurrenter og de forskellige populære indholdstyper inden for dit område. Disse værktøjer omfatter Buzzsumo til indholdsanalyse og Facebook Library Ads til at tjekke tidligere annoncer, der er oprettet inden for din niche.

Find relevante søgeord

Før du går i gang med din digitale markedsføringskampagne, skal du tage højde for søgemaskineoptimering (SEO). SEO er afgørende for enhver online markedsføringskampagne, især hvis du har planer om at udnytte organisk trafik fra søgemaskiner.

Når man tænker på, at 66 procent af folk foretager online research, før de foretager et køb, er SEO en ting, du ikke kan ignorere. Så tag dig tid til at undersøge dine søgeord og emner for at give dig en fordel.

Det indhold du skaber til din digitale markedsføringskampagne, bør indeholde dine søgeord for at hjælpe dig med at rangere. Den bedste praksis er at målrette long-tail søgeord med lav konkurrence, men med relativt meget trafik.

Sådanne søgeord giver dig en nem måde at skabe kvalitets indhold, der overgår dine konkurrenter på en bedre placering end dine konkurrenter. Husk dog, at enhver SEO-strategis succes også afhænger af dit website og dets mobile responsivitet.

Så tag en holistisk tilgang og sørg for, at dit hjemmeside og dine målnøgleord er klar til at hjælpe dig med at ranke på søgemaskinerne. Du kan stole på forskellige SEO-værktøjer til at hjælpe dig med at opnå bedre resultater med søgeordsundersøgelser, optimering af hjemmesider osv.

Identificere dine leveringskanaler og udarbejd dit indhold

Digital markedsføring har en lang række kanaler, som kan være nyttige for din virksomhed. Du har f.eks. mulighed for at køre din kampagne via sociale medier, contentmarkedsføring, Google-annoncer, Affiliate marketing, SEO og e-mailmarkedsføring.

Start med en eller to kanaler ad gangen, hvilket ofte er den bedste praksis for at få en vellykket markedsføringskampagne. Så invester i de specifikke kanaler, der appellerer til dig og din målgruppe.

Når du har dine leveringskanaler klar, kan du nu bestemme den type indhold, der passer til platformen. Selvfølgelig vil dit indhold være meget forskelligt afhængigt af den specifikke leveringskanal.

Du vælger at outsource dine digitale medietjenester for at sikre, at du får adgang til indhold af den bedste kvalitet, der vil konvertere flere kunder. Din digitale markedsføringskampagne afhænger af det indhold, du producerer, for at den kan blive en succes.

Fastsæt et budget og start med en testkampagne

Digitale marketingkampagner kræver investeringer, uanset om det er din tid eller dine penge. Hvis du planlægger at satse på organisk trafik, skal du oprette indhold, lave søgeordsforskning, gæsteposter for at få backlinks osv.

Alle disse aktiviteter vil kræve en investering i din tid, eller du kan vælge at hyre nogen til at gøre det hele for dig. Derudover vil du med betalt annoncering kun køre annoncer med en finansiel forpligtelse på hånden.

Så det er vigtigt at fastsætte et budget, før du starter din digitale kampagne, og det bør være en prioritet. Indregn alle de aspekter, der vil indgå når du opretter din digitale kampagne, så du dermed kan sikre dig at du er forberedt og at der ikke kommer nogle overraskelser.

Når du har dit budget på plads, kan du starte med en test kampagne for digital markedsføring, så du kan teste, hvordan dit publikum vil reagere. På den måde undgår du at bruge for meget af dit budget på en strategi der ikke giver resultater.

En test – eller pilotkampagne er en god mulighed, især hvis du kører betalte annoncer som en del af din markedsføringskampagne. Du kan afprøve forskellige overskrifter, CTA’er, billeder, budskaber osv. Når du så finder en strategi, der giver gode resultater, så kan du efterfølgende implementere den.

Spor, mål og analysér dine fremskridt

Din digitale markedsføringskampagne er nu i gang og giver dig forskellige resultater og data som du skal være opmærksom på. At spore, måle og analysere dine fremskridt er den bedste måde at evaluere succesen af din digitale kampagne på.

Gå tilbage til dit oprindelige mål for at hjælpe dig med at afgøre, om dataene stemmer overens med det, du håbede på. Derefter kan du allokere flere midler til de strategier, der virker, og gennemgå dem, der ikke virker.

Konklusion

Investering i din digitale markedsføringskampagne vil være en støt proces med forskellige aspekter, der skal overvejes. Men hvis du får styr på de forskellige trin, vil det resultere i en effektiv onlinekampagne, der vil give utrolige resultater for din virksomhed.

Så tag dig tid til at gennemgå hvert enkelt trin for at hjælpe dig med at oprette og køre en digital kampagne, der vil få dig til at nå dine mål.