5 tips til at forbedre dit SEO teams effektivitet

Vidste du at det bliver sværere og sværere at snyde Google for hver dag, der går?

Med algoritmer i konstant forandring kæmper hjemmesider ofte med at udvikle og fastholde en placering på søgemaskinernes resultatsider (SERP). SEO-teams arbejder 24-7 på at forbedre deres resultater. Alligevel går de glip af afgørende områder, der forbedrer investeringsafkastet (ROI). Du skal stoppe, hvis du stadig bruger søgeordskannibalisering for at blive vist på den første side i søgemaskinerne. I dag vil vi gennemgå fem handlingsorienterede tips, der kan hjælpe dit SEO-teams med at øge produktiviteten.

1 Indholds- og SEO-teams skal arbejde sammen

Indholdsteamet fokuserer på at skabe kvalitets indhold, som SEO-holdene så efterfølgende skal forsøge at rankere på søgemaskinerne.

Tilpasning bliver afgørende, når begge processer er afhængige af hinanden.

Her er de to aspekter, som du skal fokusere på for at skabe den rette tilpasning:

  • Kommunikation af forskning og ideer
    Opmuntre teams til at drøfte relevante data, statistikker og idéer til forbedret indholdsskabelse. Sørg for at fokus fortsat er intakt på at tilpasse indholdet til søgeintentionen.

Integrer kommunikation mellem begge teams som en integreret del af hele processen. At kommunikere blot på bestemte punkter vil ikke give resultater. Nogle gange har teamene brug for at gå tilbage til visse emner, der tidligere har været diskuteret. At stille relevante kommunikationsværktøjer til rådighed er vejen frem. Overvej at bruge en online cloud, hvor teammedlemmer får adgang til vigtige oplysninger til enhver tid. Endelig skal du tildele teamledere, der strømliner interaktionerne på alle punkter.

  • Kombiner SEO- og indholdsarbejdsgange
    Indholds- og SEO-teams har forskellige arbejdsgange. Men ved at kombinere de to vil du sikre effektiv kommunikation og en forbedret indholdsskabelsesproces. SEO-teamet kan f.eks. finde relevante nøgleord og data, når indholdsteamet undersøger et bestemt emne. Inden skribenten begynder at skrive, har han en liste over relevante nøgleord og links, der er nødvendige i indholdet. Husk, at du kan få begge teams til at arbejde sammen, uanset din nuværende arbejdsgang.

2 Sæt realistiske SEO-mål

Det er vigtigt at opstille realistiske mål når du planlægger dine SEO-strategier. De fleste virksomheder knytter SEO-resultater til målinger som f.eks. omsætning. Diskuter de mål, du stræber efter at opnå med din indsats. Det vigtigste her at det er tale om realistiske og målbare mål.

Her er nogle spørgsmål, du skal stille for at sætte effektive SEO-mål:

Har du planer om at øge trafikken til hjemmesiden? Hvis ja, hvor stor en procentdel af stigningen forventer du inden for en bestemt tidsramme?
Er din hjemmesides indlæsningshastighed for langsom? Kan du identificere årsagerne og foretage de nødvendige ændringer for at forbedre det? Eller er det nødvendigt at få fat i et webbureau til at løse opgaven for jer?
Er din afvisningsprocent hastigt stigende? Hvordan kan din SEO-indsats sikre, at din målgruppe bliver ved med at være engageret?
Bruger du den maksimale del af dit budget på betalte reklamer? Hvordan kan du ændre din strategi for at øge den organiske trafik?
Mange virksomheder fastsætter deres mål på baggrund af kvalitetssikringsstøtte. Kvalitetssikring hjælper med at identificere de faktiske årsager til kundeafgang. Det er trods alt ikke alle kunder, der skriver store negative anmeldelser. En detaljeret kvalitetssikringsanalyse hjælper med at opstille effektive fremtidige mål.

3 Udfør en konkurrencemæssig analyse

Analyse af dine konkurrenter er et afgørende skridt til at forbedre din egen SEO-strategi. Tag et kig på deres organiske søgerangering, anmeldelser og backlink-status. Lad din analyse dykke dybt ned i deres kundesegmenter, USP’er, sociale medier osv. Gerne et skridt op fra den klassiske søgeordsanalyse.

Du kan også foretage en hel SEO-revision for at kontrollere deres sideindlæsningshastighed, mobilvenlighed osv.

Men hvordan identificerer du de konkurrenter, som du skal konkurrere mod?

Du skal have en liste over dine største konkurrenter. Men start med at målrette mod dem, der vises på den første side af Google for dine vigtigste søgeord. De kan være dine indirekte konkurrenter, men det er vigtigt at gennemgå dem. Fokuser lige meget på dine definerede og online konkurrenter for at holde dig på forkant i spillet. Din søgetrafik vil stige drastisk, efterhånden som du kommer videre.

4 Opbyg relevante emnegrupper med specifikke søgeord som målgruppe

Søgeordsundersøgelser er en integreret del af enhver SEO-strategi. Mange store brands skaber mange indholdsartikler i løbet af en uge. Men indholdet er sjældent målrettet den rigtige målgruppe. At forstå søgeintentionen er et centralt skridt, man skal følge for at opnå en forbedret ROI. Invester din tid i at udføre avanceret søgeordsforskning, der forbedrer webside-trafikken og driver konverteringer.

Dernæst kommer vigtigheden af at opbygge emneklynger for at forbedre din placering i søgemaskinerne. Emneklynger dækker detaljerede oplysninger om et specifikt emne. Det er med til at indikere over for Google, at webstedet fokuserer på at skabe værdiskabende indhold. Med emneklynger kan du dække hele spektret af en søgeordsgruppe. Alle relevante long-tail søgeord indsættes nemt i indholdet. Det giver også søgemaskinerne en idé om, at du er mere autoritativ end dine konkurrenter.

Søgemaskinerne fokuserer ikke længere kun på nøgleord til at bestemme rangordningen. De søger efter svar på hyppige brugerforespørgsler og underemner, der dækker dybde. Start med at identificere dine målgruppers søgeintention. Fokuser derefter på at nedbryde emnet for at målrette dybdegående information.

5 Afstem din strategi med din konverteringstragt

Er din SEO-strategi afstemt med det indhold, der vises på de forskellige stadier af tragten?

Dine kunders behov udvikler sig gennem rejsen, og du skal prioritere at levere nyttigt indhold. Mange virksomheder fokuserer kun på kunderne i bunden, eller i midten af tragten. MoFu-indhold fokuserer på produktet og dets funktioner og egenskaber. Fokuser lige meget på ToFu, MoFu og BoFu for at sikre, at din målgruppe bevæger sig gennem rejsen og konverterer.

Opdag og brug kundernes problemstillinger

Start med at identificere de største problemer eller udfordringer hos din målgruppe. Kortlæg nøgleord til hvert problem, og behandl disse i detaljer. Lad os se på de trin, der er nødvendige i hvert trin af tragtfadet:

Fokuser på symptomer frem for løsninger i bevidsthedsfasen. De fleste mennesker er ikke engang klar over deres smertepunkter. Arbejd på at skabe informative blogindlæg, der er målrettet deres problem i detaljer.
Brugere i midten af tragten leder efter detaljerede oplysninger om dit produkts funktioner, funktionalitet osv.
Endelig har folk i bunden brug for avancerede oplysninger som f.eks. sammenligningsindlæg for at nå frem til deres endelige beslutning.
Yderligere områder at fokusere på:

  • Fokuser lige meget på søgeforespørgsler med og uden brand
  • Hold dit team hele tiden opdateret med de nyeste SEO-trends. Giv dem tid om ugen til at gennemgå detaljerede blogindlæg, podcasts osv. for at forbedre deres viden. Det er ekstremt vigtigt, da Google hele tiden ændrer sin algoritme
  • Uddelegér opgaver baseret på kompetencer. For eksempel bør en person, der er god til søgeordsforskning, ikke håndtere hjemmesidens indlæsningshastighed.

Konklusion

Fokuser på de ovennævnte områder for at forbedre din SEO-strategi. Opstil specifikke mål, tilskynd til integreret kommunikation, og hold altid øje med dine konkurrenter. I sidste ende vil du forbedre resultaterne og drage fordel af indsatsen. Og hvem ved, måske er det dine kunder der om et par måneder ligger #1 på vigtige søgeord. Håber du fik lidt ud af disse 5 hurtige SEO tips til at forbedre dit teams effektivitet.