Hvorfor er duplikeret indhold skadeligt for en hjemmeside?

Duplikatindhold (duplicated content eller identisk indhold) kan svække din hjemmesides placering og påvirke dets domæneautoritetsscore (DA). Selv om Google måske ikke direkte straffer et website, er der altid en risiko for, at andre rapporterer din hjemmeside, hvis det har plagieret indhold. Ifølge en undersøgelse fra Moz har mere end 29 procent af alle hjemmesider duplikeret indhold.
Nu undrer du dig måske over, at hvis 1,5 milliarder ud af 5 milliarder onlinesider har plagiat eller duplikat, hvorfor kører disse hjemmesider så stadig?
I denne artikel tager vi et kig på arten af duplicitet, nogle almindelige årsager til duplicate content, hvordan det kan være en trussel mod din hjemmeside, og hvad du kan gøre for at undgå det. Men had os hoppe ud i det.

Hvad er duplikeret indhold?

Duplikeret indhold er indhold, der er kopieret eller plagieret fra en anden kilde. Inden for søgemaskineoptimering (SEO) kan duplicate content være fra samme domæne, hvilket ikke nødvendigvis betyder plagieret tekst.

Ifølge Google og reglerne for plagiat er duplicate content dog den type indhold, der optræder mere end ét sted. Det kan være det samme i overskrifter, tekst, brødtekst eller endda ligheder mellem to passager eller sætninger.
Google siger, at duplikatindhold kan være “inden for eller på tværs af domæner”, hvilket indebærer, at duplikatindhold inden for et website er lige så skadeligt som uden for det med hensyn til søgemaskinernes placering på ranglisten. Duplicated content er for mange en del af deres on page SEO.

Læs mere om on page SEO

Der er fire hovedtyper af duplicate content

Typisk snakker man de fire følgende typer inden for duplikeret indhold

  • Intern indhold
  • Ekstern indhold
  • Præcis eller direkte indhold
  • Indholdslignende lighed eller patchwork-plagiat

Intern indhold er som nævnt den type, hvor der findes to identiske eller lignende stykker indhold inden for samme domæne. Mens ekstern indhold er, når en hjemmesides forfatter har kopieret indhold fra et andet domæne eller omvendt. Noget som påvirker din SEO optimering negativt.

Læs mere om SEO optimering

Præcis eller direkte indhold eller plagiat er, når en forfatter kopierer en anden forfatters arbejde uden at angive kilden. Og så er der tale om patchworkplagiat, når dele og stykker ændres for at undgå at opdage plagiat. Endelig kan indholdslighed være utilsigtet, men det er stadig skadeligt og en trussel mod din hjemmeside.
Indhold og tekniske aspekter: Hvad forårsager duplikeret indhold på en hjemmeside?
Som nævnt tidligere er plagiat den primære årsag til duplikeret indhold på en hjemmeside, men der er andre årsager, såsom dobbeltindekserede sider. For at hjælpe dig med at styre uden om duplicate content, er her derfor nogle af de mest almindelige årsager bag det:

  1. Plagiat
    Plagiat er en af de primære årsager, der kan påvirke et website. Mens Google måske ikke direkte straffer en hjemmeside på grund af den store mulighed for utilsigtet duplicering, kan din side blive fjernet fra Googles søgemaskineresultatside (SERP), hvis en hjemmeside ejer klager over plagiat på dit domæne.
  1. Dobbelt indeksering
    Dobbelt indeksering er, når en side indekseres én eller to gange i Google. Dette kan ske med eller uden vilje, men det er vigtigt at undgå sider, der ligner hinanden fra et domæne.
  2. Kopieret indhold inden for det samme domæne
    Som nævnt før kan plagiat ske inden for dit domæne, bortset fra eksempelvis som disse, hvor du måske har indhold på din hjemmeside, der er opdateret:
    Hvis du har to artikler som denne, så sørg for, at den tidligere artikel bliver slettet eller taget ned. Eller endnu bedre, erstat indholdet med det samme for at undgå indekseringsforvirring.
  3. Duplikerede URL’er
    Duplikerede URL’er af de samme sider kan også forårsage dette problem. Antag for eksempel, at et billede har et separat vindue i en blog. I så fald kan det få crawleren til at læse det som to separate URL’er, hvilket forårsager dobbelt indeksering og duplikeret.

Hvad sker der når en hjemmeside har duplikeret indhold?
Nu hvor vi kender til de forskellige typer og årsager til duplicate content, er det eneste, der mangler at blive forstå, den negative indvirkning.
I enhver sammenhæng anses duplikeret indhold eller plagiat for at være uetisk. Derfor er det ikke meget anderledes i SEO-verdenen. Så her er et par ting der kan påvirke din hjemmeside negativt, hvis det har duplicate content:

Risikoen for en straf for duplikeret indhold

Selvom det er sjældent, at Google straffer et website for duplicate content, er det ikke umuligt. Desværre er det også en af hovedårsagerne til, at websites har tendens til aldrig at blive vist på Google igen. Det vil sige, hvis de bliver straffet for plagieret eller duplikeret indhold.
Google oplyser, at hvis søgemaskinens retningslinjer ikke bliver fulgt, kan der opstå nogle problemer, herunder de alvorligste sanktioner:
Lavere rankering da Google ikke prioriterer duplikeret indhold, primært når lignende eller identisk indhold allerede findes i dens indekser
Fjernelse af hele domænet fra Google, herunder SERP, billeder eller andre fraktioner
Sådanne straffe vil fjerne chancerne for, at et domæne vises i søgninger
Googles crawler identificerer eller undgår ikke sådanne domæner

Hvis en hjemmeside bliver straffet, er der derfor ingen chance for, at det nogensinde vil rangere igen. Men hvis det er et uheld, eller hvis du har løst problemerne med dit domæne, har Google en guide til at fjerne hjemmesider fra sådanne straffe.

Ikke-indekserede sider

Hvis en side har for mange forekomster af identisk indhold, så vil søgemaskinens crawlere stoppe med at indeksere det helt. Dette vil ske, hvis en hjemmeside har en overmængde af lignende sider, især noget som et produkt- eller service-hjemmeside. For eksempel: MitDomæne.dk/ProduktInformation
MitDomæne.dk/InformationOmProdukt

Som du kan se, er lighederne i begge disse tilfælde synlige, og Googles AI er meget snu til disse sager. Selv om sidens indhold kan være forskelligt, er lighederne stadig skadelige. Dette kan få crawleren til ikke at indeksere nogen af de to sider på grund af deres identiske indhold.
Hvis begge sider desuden har lignende eller duplikeret indhold, ville det være endnu værre. Googles crawlere vil sortliste domænet, og du vil have sider, der ikke er indekseret, så længe din hjemmeside forbliver online.

Mindsker den organiske trafik

Den måske mest skadelige effekt af plagiat eller duplikatindhold er nedgang i online trafikken. Da Google ikke indekserer sådanne sider eller måske endda straffer dem, vil det helt sikkert betyde mindre og mindre trafik for en hjemmeside.
Derfor vil trafikken måske helt forsvinde, når en hjemmeside har nok grunde til at blive regnet som en side med duplicated content:

Ødelægger brugeroplevelsen

Den ene ting, der vil lide mest under hele denne prøvelse, er selvfølgelig brugeroplevelsen. Brugere, der har en tendens til at bedømme hjemmesider ud fra indhold eller kvalitet, vil blive drevet væk. Det betyder, at der ikke vil være nogen indgående trafik og ingen nye brugere, hvilket får brugerantallet til at styrtdykke sammen med din konverteringsrate og dit investeringsafkast.

Så hvordan undgår eller fjerner du duplicate content?
Vi kender truslerne og ved, hvordan de kan ødelægge en hjemmeside. Så for at hjælpe dig med at fjerne duplicate content fra et domæne, er her et par effektive muligheder:

  1. Brug en plagiattjekker
    En plagiattjekker er din bedste ven til at finde duplikatindhold på dit domæne. Der er mange gratis og betalte versioner til rådighed. Alt du skal gøre er at vælge den mest effektive, der passer til dit budget, og køre dit indhold igennem den. Når du har gjort det, skal du ikke gøre meget.
  2. Fjern identisk indhold
    Bruger du en plagiatstjekker som f.eks. copyscape så bør du efterfølgende fjerne det indhold du har på din side som stammer fra andre sider. Finder du andre sider som bruger dit indhold, så tøv ikke med at tage kontakt til webmasteren af hjemmesiden og få dem til at fjerne dit indhold fra deres side.
  3. 301-omdirigeringer
    Det tekniske udtryk kaldet 301-omdirigeringer er noget, som Google foreslår websiteejere at gøre. Dette giver Googles crawlere mulighed for at identificere websites bedre.
  4. Interlink korrekt
    Dårlig interlinking kan også forårsage problemer med identisk indhold, især hvis de to links vises i indholdet. Sørg for at tjekke for dette og fjern dem, hvor det er muligt.
  5. Angiv kilder
    Angiv kilder for at undgå plagiat, når du har parafraseret dit indhold. Dette er et af de nødvendige elementer i indholdsoprettelse og en af de nemmeste måder at undgå plagiat på.
    F:eks. ved brug af canonical tags, kan du fortælle søgemaskinerne hvor indholdet oprindeligt stammer fra.
  6. Fokuser på nyt indhold
    Endelig skal du, når du skaber nyt indhold, fokusere på originalitet, når du skaber nyt indhold. På den måde kan du undgå det førnævnte bøvl med plagiat.

Nu hvor vi har fremhævet nogle almindelige typer af duplicated content og den potentielle skade, som det kan gøre på din hjemmeside, kan du begynde at iværksætte foranstaltninger for at løse problemer med duplicitet, som dit hjemmeside måtte have, og undgå dem i fremtiden.