Hver dag foretages der over 8 milliarder søgninger på Google, hvilket gør Google til den største aktør på søgemaskinemarkedet. Forestil dig den indsigt, du kan få fra et så stort datasæt.
Heldigvis for os har Google en løsning til at fremskynde processen – Google Trends.
Google Trends er et gratis værktøj, som kan hjælpe dig med at undersøge, hvad folk søger efter og vise meget detaljerede statistikker over søgedata. Det er et intuitivt værktøj, der hjælper dig med at opdage tendenser, sammenligne data i realtid og grave dybere ned i vigtige emner. Kort sagt viser det, hvad folk søger efter i realtid.
Læs også: Sådan optimeres din hjemmeside
Hvorfor er det vigtigt?
Som du allerede ved, bruger forbrugerne søgemaskiner ved at indtaste sætninger, der indeholder søgeord. Derefter beslutter de sig på baggrund af søgeresultaterne for at bruge nogle af de ressourcer, der tilbydes.
De fleste af dem går sjældent længere end til den første side på deres Google-søgeresultater, så du skal gøre dig umage for at komme på første side af søgemaskineresultaterne.
Hvis du ved, hvad folk søger mest efter, kan du bruge det, når du skaber indhold til din hjemmeside. Folk søger primært efter ting, de har til hensigt at købe, og at komme tæt på det betyder at komme tæt på den indtægt, du vil få ved at sælge dit produkt eller din tjenesteydelse.
Hvis en person søger efter “computer hardware Aalborg”, har vedkommende allerede besluttet sig for at købe nogle lokale pc stumper og forsøger at gøre det et bestemt sted. Så ved at inkludere dette og relaterede sætninger i hele dit indhold kan du få en højere placering i søgeresultaterne, hvilket Google Trends hjælper dig med at opdage.
Husk, at det at trække data via Google Trends API er en af de nemmeste og mest skalerbare metoder, hvis du har store datamængder at behandle. Automatisering og skalering af dataudtræk kan spare dig for en masse tid og kræfter.
Her er hvordan du kan bruge det til at få den fantastiske score for søgemaskineoptimering (SEO), som enhver marketingmedarbejder drømmer om.
Læs også: De bedste SEO hacks
Analyser tendenser i søgeordsmængden
Når du analyserer et søgeord så er søgemængder en af de vigtigste indikatorer for dets popularitet. Med Google Trends kan du se et søgeords trendvolume i en bestemt periode.
På den måde kan du vælge dem som folk søger efter, og bruge dem, når du skaber indhold.
Du vil ikke kun se dine søgeords popularitet, men du vil også kunne forudsige deres præstationer i fremtiden.
Denne funktion er nyttig, når du udvikler din søgeordsstrategi.
Udover indsigt i de mest populære søgeord kan du også identificere de termer, der har en dårlig tendens, og undgå dem.
Afhængigt af formålet med din undersøgelse kan du se din søgeordsrangering over flere år eller sæsonbestemt. Ord, der har været populære i længere tid, er hæfteord, så du kan ikke gå galt i byen med dem. På den anden side har sæsonbestemte søgeord normalt en pludselig stigning i popularitet med få måneders mellemrum. Du kan bruge disse til at holde dig ajour med din målgruppes seneste interesser.
Brug relaterede søgeord
Branchetendenser er i konstant udvikling, og nogle af dem kan ændre sig fra den ene dag til den anden. Derfor skal en indholdsstrategi tage højde for disse uforudsete ændringer, og Google Trends kan være en hjælp.
Sammen med søgeordstrends får du også en liste over relaterede emner, som du kan bruge til din SEO. Når du søger på et vilkårligt begreb i søgelinjen, får du de fem bedste relaterede søgninger ved siden af det. Desuden vil de blive listet i rækkefølge efter procentvis popularitet. Dette er en nyttig funktion, som du kan bruge til dit indhold.
Det bør også guide dine beslutninger, når det kommer til linkbuilding. Ved at inkludere de emner, der er relevante for dine søgeord, vil du øge kvaliteten af indgående links til din webside og dermed naturligvis din SEO.
For at gå et skridt videre kan du sætte de relaterede søgeord ind i søgeordsværktøjer for at generere flere søgeordsforslag til dig. Dette vil hjælpe dig med at dække relaterede søgninger, som ikke er de mest populære, men som vil hjælpe dig med at tiltrække “niche”-besøgende til din hjemmeside.
Hvorfor nægte yderligere trafik, hvis du kan få den med en relativt lille indsats?
Læg mærke til “breakout”-søgeord
Google Trends hjælper dig med at spotte lovende søgeord med ekstremt høj vækst. Det er dem, der har “breakout” ved siden af dem i stedet for procentdelen af søgninger. Det betyder, at søgeordets popularitet er steget med mere end 5000 %.
Dette er din chance for at bruge det, mens det er nyt, og før det er blevet overudnyttet af konkurrenterne. Lad os f.eks. sige, at du har en blog, der er dedikeret til kvindelig reproduktiv sundhed. Baseret på Google Trends er dette de ord, der kan få dig øverst i søgeresultaterne, hvis du bruger dem snart:
Lyder dette for godt til at være sandt? Tja, det afhænger af, hvordan du ser på det. Du bør inkludere breakout keywords i dit indhold, men du skal ikke stole for meget på dem. Disse ord bliver ofte kun populære i en kort periode, og du kan godt bruge dem godt i et par måneder for at forbedre dine placeringer.
Timing er nøglen her – at inkludere breakout-ord kan være et smart træk, hvis du gør det på det rigtige tidspunkt.
Tag dine optimeringer lokalt
Du så, at Google Trends giver en mulighed for lokaliseret søgning. Ved at indtaste et underområde eller en specifik placering kan du se tendenserne for dit interesseområde og ændre din lokale SEO-strategi. Dette er især nyttigt for små, lokale virksomheder. I mindre områder betyder søgning efter et produkt normalt, at folk allerede har besluttet sig for at købe. De leder blot efter et sted, hvor de kan gøre det. Derfor har en god placering i søgemaskineresultaterne (SERP) direkte indflydelse på din omsætning.
Lad os sige, at du bor i en lille by og har en dyrehandel. Når du kan se, at søgeordet “hundefoder” har været populært i de seneste par måneder, bør du inkludere det i dine søgeord.
Selv hvis du opererer i større skala, kan de lokale søgetrends give dig ideer til valg af søgeord. Brug statistikkerne til at se, om du kan lancere nye produkter eller tjenester i bestemte regioner. Tjek indstillingen “Interest by Subregion”, da søgeord kan have unikke tendenser i forskellige byer, underregioner og lande.
Google trends lokal optimering
Ved at se, hvordan søgetrends for et specifikt søgeord varierer fra område til område, kan du identificere de områder med den største efterspørgsel efter produkter og ændre din SEO-strategi for at matche det.
Søg efter idéer til søgeord
Selv hvis du ikke har specifikke søgeord i tankerne, kan Google Trends hjælpe dig med SEO. Du kan se realtidsdata for de mest populære søgninger fra de seneste 24 timer. Du finder disse under afsnittet “Trending Searches”. Du skal huske på, at de fleste af de ord, du finder her, er populære i et par dage, så fokuser ikke for meget på dem. Men du skal heller ikke ignorere dem. Det ville være en fejl at kassere disse indsigter.
Fra tid til anden vil der være et søgeord eller emne, der holder længere. Det vil du kunne bedømme ud fra tendenserne i den virkelige verden. Lad os f.eks. sige, at der er en ny bilmodel lanceret af Volvo, som bilelskere allerede har ventet på i et stykke tid. Modellens navn vil komme op på “Trending Searches”, men det vil sandsynligvis blive der. Det betyder, at en bilrelateret virksomhed kan bruge dette søgeord i mindst et par måneder fremover og høste fordele af det.
Bemærk: Brug filteret “kategori” til at finde trending-søgninger inden for din branche og udelukke de ord, der kun er der, fordi de optrådte i nyhederne.
Med Google Trends kan du få ideer til dine søgeord ved at bruge de tendenser, der vises i:
- Billedsøgning
- Nyhedssøgning
- YouTube-søgning
- Google Trends idéer til søgeord
De fleste søgeforespørgsler vil være ens på tværs af disse kanaler, men du får en udvidet søgeordsbase. Da kun få personer, der bruger standard søgeordsforskningsværktøjer, går så meget i dybden, er det disse, der med størst sandsynlighed vil kunne adskille dig fra dine konkurrenter med hensyn til SEO.
Lad være at ignorere LSI-søgeord
Latent Semantic Indexing (LSI) søgeord er de termer der hjælper søgemaskinerne med at forstå indholdet af en hjemmeside. I dag er dette et meget vigtigt aspekt af SEO, fordi Google ikke kun værdsætter indholdet. Den værdsætter også konteksten. Og Google Trends kan hjælpe dig med at drage fordel af det. Så du kan forbedre din on-page SEO ved at vise LSI-keywords. Lad os f.eks. sige, at du har skrevet et indlæg om kaffe. Ved at bruge “Relaterede forespørgsler” og “Relaterede emner” kan du se det indhold, der er relateret til dine søgeord, f.eks. filter, sort, temperatur, maling, brygning osv. Det eneste, der er op til dig, er at inkludere disse termer i dit indhold på en måde, der giver mening.
Google Keyword Planner vs. Google Trends
Når du har læst alt dette, spørger du måske – hvad er forskellen mellem Google Trends og Google Keyword Planner?
De er begge værdifulde for din SEO. Her er, hvordan de adskiller sig fra hinanden:
Google Keyword Planner viser absolutte data om søgemængden i en bestemt periode, mens Google Trends viser den relative popularitet af et bestemt ord i en valgt tidsramme. Her er et eksempel:
Forestil dig at du ønsker at grave i tendenserne for søgninger efter “vegansk mad” i dit område. Keyword planner vil fortælle dig, hvor mange mennesker der har søgt efter det i, lad os sige, de sidste tre måneder.
På den anden side vil Google Trends fortælle dig, hvor stor en procentdel af alle søgninger, der blev taget af “vegansk mad”. Det gør den ved at dividere antallet af søgninger på dit søgeord med det samlede antal søgninger. Den dækker et specifikt område og en begrænset tidsramme. Som følge heraf får du et tal på en skala fra 0 til 100 (som repræsenterer alle søgninger). Det tal, du får, viser dig den relative popularitet af det pågældende udtryk.
Hvorfor er det godt? Du kan nemmere sammenligne det med andre udtryk, hvis du er i tvivl om, hvilke søgeord du skal bruge.
Bemærk: Hvis dit udtryk får en score på 0, betyder det, at det ikke er kommet med på listen over populære udtryk med hensyn til søgemængde.
Konklusion
Google Trends startede med det formål at analysere brugernes interesser på tværs af forskellige emner. Med tiden har det vist sig at være et værktøj, der har en vigtig plads i udviklingen af en SEO-strategi af høj kvalitet.
Der findes ikke noget andet værktøj online, der giver dig mulighed for at se de seneste tendenser inden for søgning.
Så hvis du vil have mere hjælp til søgeordsforskning og analyse, skal du sørge for at udnytte de funktioner, som dette værktøj tilbyder.