Det er finde den rigtige SEO partner er ikke altid det nemmeste valg. En meget stor del af de webbureauer der eksistere i Danmark tilbyder ofte også SEO optimering, dette på trods af mange faktisk ikke har helt styr på hvad god SEO er. Hver dag ser vi stadig eksemper på SEO firmaer der linker til kundens hjemmeside via PBN netværk af tvivlsom kvalitet, benytter sig af billig Fiverr outsourcing og andre teknikker som i længden nok ikke er det bedste valg for kunden. Hvad enten du har brug for SEO til din webshop eller få lagt den helt rigtige online marketing strategi, er det rigtigt at du finder den helt rigtige partner.
Men hvordan sikre man sig så at den SEO partner man vælger nu også er den rigtige til at stå for jeres online markedsføring eller søgemaskineoptimering?
Læs mere – SEO til webshops
Åbenhed er vigtigt
Spørg altid indtil hvordan de har tænkt sig at hjælpe jer med at blive mere synlige. Er svaret at de har nogle “specielle teknikker”, eller inhouse algoritme optimeringer som de ikke kan komme nærmere ind på, så spring over og videre til næste SEO firma.
99% af de teknikker som man ikke er åben omkring, høre ind under det som i branchen kaldes Black hat SEO, og er teknikker som de fleste marketing bureauer fraråder man bruger.
Kommer de derimod med en fornuftig strategi om at hjælpe med at optimere jeres indhold, sørge for at hjemmesiden er teknisk SEO optimeret, og anskaffelse af relevante kvalitet link så lyder det som er meget mere seriøst firma.
Mange vil også opleve at den SEO optimeret som firmaet tilbyder i mange tilfælde kun består af de ting der kan opsættes i ens SEO plugin. Ting som optimering af Meta Keywords, Meta description og Meta titles. Dette kan være en fin start, men næppe noget som kommer til at have den helt stor indflydelse på jeres SEO, og hvis dette er det eneste de tilbyder – så tak pænt nej og gå videre til næste SEO firma.
Spørg ind til referencer
En anden ting i bør gøre er at spørge ind til hvad de har af referencer. Hvilke sider har de arbejdet med, og hvordan ligger de placeret? Måske har de endda en case eller 2 de kan fremvise, som viser hvilke resultater de har skabt for kunden.
Her bør i være lidt kritiske over hvad de vælger at vise. Kommer de og fortæller de har fået denne her kunde op og ligge #1 på Guffes fastfood bil, så er det næppe en opgave som kræver de store SEO færdigheder for at nå i mål med. Kommer de til gengæld og sige de har fået ham her op og ligge nummer 1 på mægler københavn, så er det noget helt andet.
Bindingsperiode/Ejerskab af SEO
En anden relevant detalje er hvor længe er i bundet af en kontrakt? SEO arbejde kan nemt strække sig over mange måneder og ofte ligger mange SEO firmaer en del “gratis” arbejde i at få det hele startet op, møder med kunden, analyse af kundens hjemmeside osv. Så det er ikke unormalt at mange køre med en bindingsperiode på 3-6 måneder for et projekt. Dog er der set eksempler på nogle som kræver 3-5 års binding, hvilket i mange tilfælde er fuldstændig unødvendig.
Vær også opmærksom på hvad der sker med det arbejde de har udfør efter endt samarbejde. Har de lavet backlinks til jer fra egne blogs, forbliver disse så oppe? Vi har set eksempler på firmaer der hovedsageligt rankere deres kunders sider via 301 redirects, og efter samarbejdet slutter, redirecter de blot disse sider over på den næste kunde.
Så dette er også en ting du skal være opmærksom på når du vælger en SEO partner. En god SEO partner sørger for at dine links forbliver aktive, også efter end samarbejde.
Læs også – Sådan forbedre du dit SEO teams effektivitet
Vedligeholdelse af resultater
En ting er at få kunden op og ligge godt til på søgemaskinerne, end helt anden ting er at sørge for at han også bliver der. Er dette også noget din SEO partner sørger for eller er det jeres eget ansvar? Man SEO firmaer tilbyder ofte en vedligeholdelses pakke, hvor de løbende opretter nye links, tweaker på indholdet eller hvad der skal til for at i forbliver på de placeringer i har opnået.
Det var lidt om hvilke ting du bør være opmærksom på når du leder en SEO partner til din online markedsføring.