For rigtig mange er søgemaskineoptimering (SEO) en vigtig del af deres online synlighed, og et godt redskab til at skabe synlighed og salg for dit brand. Faktisk begynder 93 procent af alle onlineoplevelser med en søgemaskine, og de fem øverste organiske pladser tegner sig for næsten 70 procent af denne trafik.
Men hvad indebærer dette mystiske SEO helt præcist, og hvordan når du frem til de fem øverste pladser? Og mere specifikt, hvad er forskellen mellem onsite & offsite SEO, og hvordan implementerer du effektivt begge dele i dine SEO-kampagner? Hvordan kan du bruge SEO optimering til at forbedre dine resultater på søgemaskinerne?
Her er forskellen mellem de to, og hvad du bør gøre for at opnå de eftertragtede placeringer på søgemaskinerne.
Læs mere – Sådan laver du den rigtige SEO optimering
Onsite vs. Offsite SEO
Næsten alle SEO-opgave vil falde ind under en af to overordnede overskrifter: onsite SEO og offsite SEO.
Onsite SEO (også kaldet on-page SEO) indebærer ændring & oprettelse af indhold på din hjemmeside, mens offsite SEO (også kaldet off-page SEO) indebærer ændring & oprettelse af indhold på eksterne hjemmesider. Målet med både onsite og offsite SEO er at forbedre hjemmesidernes synlighed i søgemaskinerne; dette er blot to forskellige måder at gøre det på.
Eksempler på onsite SEO-opgaver er on-page optimeringer, forbedring af brugeroplevelsen, hastigheden på hjemmesiden, brug og målretning af søgeord på siden og onsite indhold.
Eksempler på offsite SEO-opgaver omfatter opbygning af backlinks, oprettelse/forvaltning af citater, generering af anmeldelser, styring af omdømme, pressemeddelelser og gæsteblogging.
Det er vigtigt, at du implementerer både offsite og onsite SEO i enhver kampagne. Her er hvordan du kommer i gang med dette. Syntes du det er lidt for kompliceret med begreber som Onpage SEO, off-page SEO, linkbuilding, teknisk SEO osv. så overvej at gøre brug af et SEO firma.
Implementering af onsite SEO
Onsite (on-page) SEO indebærer at skrive infrastrukturen på dit website på en måde, der er gunstig for søgemaskinerne. Det indebærer også at skabe side indhold for at generere trafik og udvikle aktuel autoritet inden for din niche.
Onsite SEO-opgaver
Teknisk SEO – Teknisk SEO er at gøre rammerne på din hjemmeside eller webshop mere søgemaskinevenlige. Det omfatter ting som load hastighed, SSL-certifikater, indeksérbarhed, strukturerede data og ren kodning. For at administrere din tekniske SEO og diagnosticere eventuelle problemer er Googles gratis værktøj “Google Search Console” en meget effektiv og kraftfuld ressource.
Læs mere – Hvad er On page SEO?
Forbedring af brugeroplevelsen (UX) – Brugeroplevelsen, eller UX, er betegnelsen for, hvordan brugerne opfatter og interagerer med din hjemmeside. Søgemaskinerne bruger brugersignaler i deres rankingalgoritme, så hvis brugerne kan lide hjemmesiden, vil søgemaskinerne også kunne lide det (og rangere dig). For at skabe en god UX på dit website skal du sikre, at dit indhold matcher søgeintentionen, indlæses hurtigt, er visuelt tiltalende og har den rette størrelse/afstand.
On-page SEO – On-page SEO indebærer, at man bruger de rigtige søgeord de rigtige steder. For effektivt at implementere on-page SEO skal du starte med et søgeordsundersøgelsesværktøj som Googles søgeordsplanlægger. Når du har bestemt dit målnøgleord for en side, skal du inkludere dette nøgleord i din titel, H1, metainfo, alt-tags på billede, filnavne og brødtekst.
Onsite Content Marketing (blogging)
Udvikling af en bloggingstrategi for din hjemmeside er afgørende for at skabe aktuel relevans inden for din niche. Derudover er det at skabe indhold af høj kvalitet med informationel hensigt med til at generere trafik og opbygge tillid hos søgemaskinerne. For at gennemføre en effektiv onsite content marketing-strategi skal du finde nøgleord med informationel hensigt og skrive indhold af høj kvalitet, der giver unik indsigt, med on-page SEO i tankerne.
Implementering af Offsite SEO
Offsite SEO (off-page) indebærer ændring af tredjeparts hjemmeside for at sende gunstige signaler fra disse hjemmesider til dit website. Det indebærer at skabe indhold og backlinks på andre hjemmesider og at administrere dine lister og dit omdømme på disse sider.
Offsite SEO-opgaver
Linkbuilding – En link (eller backlink) er i bund og grund når et eksternt website placerer et hyperlink fra deres side til din hjemmeside. Mængden, relevans og autoritet af indgående backlinks, der peger på en hjemmeside spiller en væsentlig rolle for dets præstation i søgemaskinerne. Processen med at skaffe disse links er linkbuilding eller backlinkbuilding. For at opbygge disse links skal du skabe linkbare aktiver inden for din niche og sende strategiske, overbevisende outreach-aktiviteter for at tilskynde andre hjemmesider til at linke til dig.
Citation Management
En citation er en mention over en virksomhed, der indeholder virksomhedens navn, telefonnummer og adresse (NAP). Oprettelse og optimering af citater er en stor del af off-page local SEO. Vigtige NAP-hjemmesider er Google Business Profile, Yelp, Bing Places og sociale medier som Facebook eller Instagram. Der er tusindvis af andre, og du bør være opført på dem alle, men det er bedst at starte med de store, der er nævnt tidligere. For at optimere skal du sikre, at dine virksomhedsoplysninger er udfyldt detaljeret og konsekvent på tværs af platforme. Det er også en god idé at få masser af gode, ægte anmeldelser og placere backlinks, hvor det er relevant. Noget som her i 2022 er mere relevant end nogensinde før.
Reputation Management
Denne del af arbejdet ligger en smule uden for SEO-kassen, men er ikke desto mindre vigtig. Når andre hjemmesider opfører dit website på en liste eller har din hjemmeside med, så ønsker du selvfølgelig at blive vist i et positivt lys. Dette vil få mest muligt ud af dine placeringer ved at gøre folk mere tilbøjelige til at konvertere. For at skabe et positivt digitalt brand-refleks skal du fokusere på dine anmeldelser på steder som f.eks. Google, Trustpilot og sociale platforme. Du kan også oprette pressemeddelelser og indgå partnerskaber med publikationer for at fremhæve dit brand.
Hvad er vigtigst – Onsite eller Offsite SEO?
Både onsite og offsite SEO er afgørende for SEO og for placeringen af din hjemmeside. For 15 år siden kunne rankere nærmest alt ved blot at have flere eller bedre backlinks end konkurrenterne, nu om dage er det sammenspillet mellem onpage og ofpage som tæller. Du har derfor brug for onsite SEO for at imponere søgemaskinerne og skabe en positiv oplevelse for dine brugere. Du har brug for offsite SEO for at sende tillidssignaler til din hjemmeside og for at administrere dit digitale omdømme.
Men hvis du skulle vælge en, er onpage SEO nu om dage mere afgørende end offsite SEO, simpelthen fordi det er dit website. Gode offsite SEO links betyder intet uden et optimeret website. Hvis din hjemmeside er godt optimeret onsite, kan du desuden opnå naturlige offsite SEO-fordele som f.eks. naturlige backlinks.
Den bedste måde at implementere SEO på er at starte med onsite SEO – sørg for, at hjemmesiden er optimeret fra starten, og påbegynd en On page SEO indholdsstrategi.
Når det er i orden, kan du begynde din offsite SEO for at få trafik, autoritet og tillid til din webshop eller hjemmeside.
Konklusion
Onsite SEO er alt som vedrører selve din hjemmeside på dit domæne og offsite SEO er alt det som omhandler din hjemmeside på andre eksterne hjemmesider. De arbejder sammen og er begge vigtige for enhver effektiv SEO-kampagne.
Start med onsite SEO ved at opbygge din hjemmeside så den er teknisk velfunderet og brugervenligt, og brug relevante søgeord korrekt med on-page SEO. Begynd derefter din offsite SEO-strategi for at opbygge indgående backlinks og et stærkt brandomdømme.
De to dele kombineret effektivt vil have en forstærkende effekt på hinanden og sætte dig i stand til at få succes på søgemaskinernes og dermed flere salg i sidste ende. Hvis alt dette bliver en smule for teknisk selv at give sig i lag med, så kan du overveje at hyre et professionelt SEO firma ind til at hjælpe med opgaven eller blot til at hjælpe dig i gang.