At øge trafikken på webshoppen og salget på nettet er det helt store mål for mange virksomheder, både store som små. Nu om dage er det ikke længere nok blot at have en webshop med et lækker webdesign, det kræver også at folk faktisk finder din shop eller hjemmeside.
Med platforme som Magento, WooCommerce, Shopware, Shopify og Wix er det nu ikke længere nogen raketvidenskab at starte en ny butik op på egen hånd.
Måske har du for nylig set på en iværksætter der driver en succesfuld e-handelsbutik, og du forsøger at kopiere modellen for at tjene penge online. Det er nemt at oprette og drive en butik, men at øge salget og branding ser mere ofte nemmere ud end det i virkligheden er.
For at få succes og overleve i branchen er du nød til at forstå hvordan du markedsfører din hjemmeside eller webshop og genererer masser af trafik, så ordrerne begynder at komme.
Læs også – Sådan får du det bedste webdesign til din hjemmeside eller webshop
Er du klar over at?
- Der findes ca. 12 til 24 millioner aktive webshops på verdensplan, og der kommer helt nye butkker til hver eneste dag.
- Mere end 68 procent følger ikke en struktureret strategi for konverteringsoptimering. Mindre end 8 procent sælger mere end 10.000 kroner om året.
- Og mindre end 3 procent af besøg i e-handelsbutikker fører til et salg.
- Enhvert webshop er designet med et enkelt formål – at konvertere online besøgende til leads og købere. UI-design, UX-signaler, score for søgemaskineoptimering (SEO), trustværdi, anmeldelser og hundredvis af andre parametre påvirker dine konverteringer, dit salg og din fortjeneste.
Så fremadrettet vil vi se på et par optimeringspunkter, som du kan overveje og implementere for at begynde at sælge dine e-handelsprodukter.
Attraktivt brugergrænseflade og design
Designet påvirker SEO (direkte) og hjælper de besøgende med at bliver i webshoppen. Og som du ser på alle onlinebutikker, er layoutet for eCommerce-websites helt anderledes end for et virksomheds hjemmesider eller en personlig blog. Du skal vise dine produkter frem. Så snart brugeren lander på forsiden af din webshop skal han/hun få den fornemmelse.
Designere skal fokusere på en enkel, men effektiv skabelon. Farvekombinationen af temaet og skrifttyper skal undersøges grundigt. Desuden kræver hver branche et specifikt farveskema. Modebutikker på nettet foretrækker oftest lilla, orange eller grønne farver, men det samme farveskema vil ikke være ideelt for en teknisk butik.
Men hvis du ønsker fuld kontrol over din webshop i de indledende faser, og ønsker at fokusere og opbygge andre dele af webshoppen som sider og, vigtigst af alt, bloggen, så er WooCommerce plugin så velegnet til dig. Integrerede betalingssystemer og avancerede inventarsystemer understøttes bedre på dedikerede e-handelsplatforme, men hvis du er fortrolig med de tekniske aspekter, så vil selv WooCommerce opfylde dine krav. For rigtig mange er WooCommerce en fantastisk begynder platform.
Brugerrejsen
Nu om dage vil brugere gerne nå frem til destinationen med så få klik som muligt. Du skal skabe rejser, der giver relevant information og giver brugerne mulighed for at købe produkter og tjenester på en så enkel måde som muligt. Det er en god idé at tage hjælp af en marketing funnel-strategi for at kortlægge den perfekte brugerrejse.
Aktiver søgefunktionalitet
Har du overvejet en søgelinje til din butik?
Hvad ville være mere passende end at give brugerne mulighed for at søge deres forespørgsler fra søgefeltet øverst på forsiden?
Det vil hjælpe brugerne:
- Udforske produkter i henhold til deres søgeforespørgsel
- Spare en masse tid på at søge efter det rigtige segment
- Med et par klik kan en bruger lande på den ønskede side
Strategi for e-handelsindhold
Ifølge flere kilder så er den største hurdle man ofte ser, at ejere af eCommerce-butikker ikke rigtig bekymrer sig om indholdet. Men som du ved, er Google og din målgruppe ikke ligeglade.
Den virkelige hindring er, at brugerne ikke finder tilstrækkelige oplysninger på eCommerce-butikkernes hjemmeside og produktkategorisider, hvilket gør det svært for de besøgende at afgøre med det samme, om butikken er et godt brand og værd at komme videre med.
Nu tænker du sikkert på indholdsaktiver til en webshop.
Hvordan gør vi det?
Gode eksempler omfatter SEO-venlige indholdsaktiver som f.eks. ressourcesider, vidensbaserede vejledninger og visuelle aktiver, der vises uden for kategori- og produktskabelonarkitekturen, men som stadig på en eller anden måde er integreret.
- Scan konkurrenternes webshops og få den rigtige længde på dine produktsiders tekster. Emnet er et praktisk værktøj her til at undersøge indholdsideer. Du kan få en liste over overskrifter, nøgleord og spørgsmål, som du kan bruge i hele dit indhold baseret på dit primære søgeord.
- Hold det så kortfattet som muligt. Lad være med at overvælde de besøgende med uvedkommende information.
- Brug visuelt materiale til at illustrere din idé og gøre det meget lettere for de besøgende at se produktdetaljerne hurtigt.
- En standardpraksis – fremhæv fordele frem for funktioner.
- Brug korte sætninger og punktopstillinger for at fremme læsbarheden.
De næste par punkter er også forbundet med indholdsstrategi, så lad os undersøge dem nærmere.
Overskrifter tiltrækker konverteringer
Hvis du ikke fanger brugernes opmærksomhed inden for de første par sekunder af deres første besøg, kan du ikke øge din tid på webshoppen eller din konverteringsrate.
Det er her, din overskrift kommer ind i billedet, det allerførste, dine besøgende lægger mærke til. Denne overskrift skal råbe en fordel. Sørg for, at den er stor, fed og nem at læse. Sørg for, at den ikke er for lang, ikke indeholder branchejargon og skal være noget usandsynligt, som man ikke kan ignorere.
De bedste overskrifter får brugerne til at læse videre.
Tag et eksempel fra Cubic træ ovne. Deres indeksside har et meget enkelt og meningsfuldt budskab, som dem der søger på træ ovne ikke kan gå glip af.
Deres branche er ikke noget luksustilbehør, tøj eller elektronik. De beskæftiger sig med nogle mindre kendte produkter, men overskrifter kan få dit produkt til at skille sig ud og få potentielle køberes opmærksomhed.
Brug kvalitets produktbilleder
Jeg er næppe den første, der fortæller dig dette, men billeder leverer et budskab eksplicit, meget mere overbevisende end ord.
Køberne kan lide at se, hvad du har at sælge, og billeder er din kilde til at engagere dem.
Brug fotografering af modetøj eller smykker af høj kvalitet til at vise dine produkter frem uden at sige noget. Ikke kun frontvinklen, men optaget fra forskellige vinkler – spil så mange som muligt, og giv brugerne mulighed for at zoome ind.
Vi har talt om overskriften i det foregående segment. En overbevisende overskrift kombineret med fantastiske billeder vil udnytte de besøgendes følelser og lede dem til den næste handling.
Brands bemærkede virkelig succes med konverteringer, da de anvendte billeder af deres kunder på landingssider. Billeder af rigtige mennesker får masser af opmærksomhed, mens overdrevent iscenesatte stockfotos for det meste bliver ignoreret.
Indsæt sociale elementer
Du skal mestre kunsten at bruge de sociale medier og lære at få samtaler i gang på den rigtige måde.
Profiler på sociale medier skal forvaltes aktivt. De er ikke noget, som du kan indstille og glemme.
Din virksomheds art og type er også afgørende for effektiviteten af din kampagne på de sociale medier. En Facebook-side gør måske ikke så meget, hvis du er i en B2B-virksomhed med en kundebase, der sjældent interagerer på Facebook. Men hvis dit målmarked er aktivt på Facebook, er det en kanal, som du ikke har råd til at overse.
Produkter og tjenester, der regner med følelsesmæssige udløsere, skal have en visuelt stimulerende online tilstedeværelse. Hvis du er en rejsearrangør, vil du gerne have dine kunder til at se skønheden, charmen og spændingen ved destinationerne. Facebook, Pinterest og Twitter er gode muligheder, hvor du ikke blot kan gøre det klart, hvorfor alle bør have en rejse på deres bucket list, men du kan også kuratere brugergenereret indhold for at holde tingene personlige, menneskelige og aspirationelle.
Sociale delingsknapper på e-handelssites gør det nemt for brugerne at forbinde, dele og synes godt om produkter og billeder. Husk også, at videoer ofte er et godt og viralt indhold, så du må ikke ignorere videodelingsplatforme som TikTok eller YouTube.
Afsæt tid til markedsføring
eCommerce-virksomheder skal opbygge en buzz omkring sig for at blive bemærket.
Mange af de største startup-succeser, som du ser omkring dig, er blevet opbygget på baggrund af års hårdt arbejde, uafbrudt netværkssamarbejde, genial blogging og markedsføring på sociale medier og kontinuerlig innovation.
Alle startup-stiftere ved, at succes fra den ene dag til den anden er en myte. Mange års kamp, fiaskoer og smerte er gået forud for at skabe succeser “overnight” som Airbnb, Twitter og Pebble. Hvis du har berømte venner, der kan tale på dine vegne, vil det hjælpe dig med at få den første succes.
At få omtaler i topmagasiner inden for din branche, berømtheder, der bærer dine designs, eller at du kan optræde på en fantastisk og underholdende måde på de sociale medier er alle måder, hvorpå du kan markedsføre dit brand.
Netværk er afgørende for alle fagfolk og endnu mere for iværksættere. Det åbner dig op for nye idéer og hjælper dig med at lære om unikke markedsføringsmetoder. De fleste iværksættere siger, at de føler sig isolerede i deres job, når de går ud i den ensomme forfølgelse af deres drømme. Ved at deltage i netværksarrangementer, konferencer, seminarer og debatter holder du dig involveret og i kontakt med det bredere samfund.
Nystartede virksomheder kan ikke sidde og regne med at salgene kommer af sig selv. Man er nødt til at række ud og blive bemærket.
Samarbejd med influencers
Influencers findes på alle sociale medieplatforme. De er berømtheder i deres egen ret og har mange loyale følgere, som nyder, stoler på og sætter pris på det indhold, som deres foretrukne onlinepersonligheder udsender. Hvis din e-handelsstartup sælger friluftsudstyr, skal du slå dig sammen med ivrige eventyrere, opdagelsesrejsende, rejsende og sportsentusiaster, som har skabt sig et navn ved at levere værdifuldt indhold til deres følgere. Dog kan denne strategi ofte gå hen og være lidt dyr, husk at jo mere populær en influencer er, jo mere kræver de ofte for at nævne dit produkt eller ydelse.
Konklusion
Det er vigtigt at identificere din nuværende søgetrafik og konverteringsrate og derefter reagere. Hver virksomhed er unik, og det samme er dens målgruppe.
Selv om jeg ikke har medtaget alt i dette indlæg, og der er flere ting, som du skal dække (indfangning af e-mails, hastighedsoptimering, kigge på heatmaps, analysere Google Analytics, analysere dine markedsføringskampagner, forbedre produktsider og så videre), burde disse ni tips være fine nok til at få dig til at køre i den rigtige retning.
Hvad er din handlingsplan? Hvordan har du tænkt dig at booste salg på din webshop?