Webshop SEO

Har du webshop du gerne vil have til at rankere bedre på søgemaskinerne? Så læs med her, hvor vi i dag ser lidt nærmere på hvilke muligheder du har inden for SEO til webshops. Det at lave webshop SEO er ikke altid helt det samme som at optimere en standard hjemmeside til at rankere på Google. Så lad os se lidt nærmere på hvad det kræver at få sin online butik synlig på søgemaskinerne.

Få styr på den tekniske SEO

Har du ikke ordenligt styr på den tekniske SEO, så bliver det svært at få din side til at rankere. Dette gælder bestemt også når vi snakker webshop løsninger. Så inden du kaster dig ud i linkbuild, udvikling af inhold osv. så sørg for at strukturen på din webshop er i orden, at hver undersider loader hurtigt, at du bruger de rigtige strukturerede data osv. Det vigtigste her er at du har en god plan over hvordan hele URL strukturen skal være, og hvordan de forskellige varegruppe høre sammen. Husk på at teknisk SEO er ikke blot strukturen og koden, det er også ting som brugervenlighed, hastighed (Core Web Vitals), struktureret data (schema.org), links der ikke virker og meget mere. Nu om dage ser vi at teknisk SEO er noget som bliver mere og mere relevant, og noget som søgemaskinerne er begyndt at ligge mere vægt på.

Find de bedste SEO Firmaer her på SEO-Firma.dk

Lav en søgeordsanalyse

Lige som med SEO til hjemmesider, bør du også få udarbejdet en søgeordsanalyse så du ved hvilke af dine produkter der søges mest efter, og hvilke variationer af søgeordet de bruger. Sælger du f.eks. fitness udstyr, så er det godt at vide hvor mange der f.eks. søger på kettlebells, billige kettlebells, 20kg kettlebell osv. Jo mere specifik en søgning er, jo større er chancen også for at det ender ud i et salg på din webshop. Samtidig er konkurrence på specifikke søgeord typisk mindre end på de store bredde søgeord. En god søgeordsanalyse er noget af det aller vigtigste når vi snakker søgemaskineoptimering. Bruger du for mange resurser på de forkerte søgeord, så vil du ofte spilde din tid.

Når du laver en søgeords analyse, så undersøg ting som antal søgninger hver måned, konkurrencen, relevans, hvor stor en chance er det for at en som klikker sig ind på søgeordet bliver en kunde osv. Med en god søgeordsanalyse i hånden kan du se hvilke søgeord som er relevante at gå efter, hvilke søgeord du skal bruge når du laver nye tekster til webshoppen, starte en Google Ads kampagne eller lignende.

Uden en god søgeordsanalyse vil dine chancer for at få succes med din webshop være minimal. Så brug den nødvendige tid det tager på dette punkt.

Produktsider

En fejl som alt for mange webshop ejere laver, er at de typisk genbruger de produkt beskriver som de modtager fra leverandøren. For det første er disse tekster typisk ikke SEO optimeret, for det andet vil du ende op med samme indhold som der allerede findes på flere andre hjemmesider. Og dette er noget som søgemaskinerne hader. Faktisk risikere du at hele dit website bliver straffet hvis for stor en del af indholdet allerede findes på andre sider.
Så sørg altid for at omskrive dine produkttekster (eller andre tekster du modtager fra leverandøren). Husk at inkludere vigtige søgeord i teksterne.
Det store problem med produkt tekster, er at det ofte vil være grimt på webshopen, eller for tidskrævende at skrive gode lang SEO optimerede tekster. Så her vil du typisk blive nød på at gå lidt på kompromis med hvad der er god SEO til webshops. Produkt optimering er for mange en vigtig del af webshop SEO, men også et punkt som alt for mange ignorer. Dette gør også at det ofte vil være nogle lavt hængende frugter inden for produkter, når vi snakker søgemaskineoptimering til webshops.

Kategorisider

På mange webshops vil kategori siderne være dine landingpages. Der er her du skal sætte ind med størstedelen af din SEO optimering. Typisk vil du have en lille intro tekst i toppen af siden (hvor i dit primære søgeord bør indgå). Derefter kommer dine produkter i kategorien. Under produkterne kan du så have en længere SEO optimeret tekst. Tager vi igen udgangspunkt i kettlebell eksemplet, så vil du typisk bruge søgeordene kettlebell og kettlebells. I bunden af siden kan du så komme ind på fordele ved en 5kg kettlebell, hvem bruger en 20kg kettlebell, kettlebells i stål vs kettlebells i plastik. På den måde for du flere af de mindre bi søgeord, og fortæller samtidigt søgemaskinerne at denne her side faktisk er ret relevant inden for kettlebells.

Overvej en blog

I modsætning til en hjemmeside, kan det på en webshop mange gange være svært at lave interne links som giver mening. Du kan klare en del af det via relaterede produkter osv. Men at linken på tværs af kategorisider giver typisk ikke så meget mening. Her kan du med fordel oprette en blog, hvor du har mulighed for at skrive lidt mere uddybende som dine bedste produkter, og her fra så linke til dem, for at give de vigtigste produkter et boost.

Linkbuilding

Når du endelig har din webshop på plads, med gode unikke produkttekster og kategoritekster, så kan du begynde at skaffe relevante links til din hjemmeside for at øge din autoritet og forbedre dine placering endnu mere.

Som du kan se, så er der en del steder hvor det at lave webshop SEO faktisk ikke er så meget anderledes end til en hjemmeside. Men også steder hvor der er en del forskel på hvordan man typisk SEO optimere. Alt det generelle som placeringen af søgeord, brug af title tags, meta tags osv. er identisk med hvordan du gør det på en standard hjemmeside. Dog er der som sagt en del ting der adskiller SEO til webshops fra den måde du optimere på til en traditionel hjemmeside.