Kan SEO automatiseres? Alt om SEO-automatisering

SEO-automatisering gør det muligt at strømline din strategi ved hjælp af værktøjer, der automatiserer opgaver som keyword research og indholdsplanlægning. Det sparer tid og forbedrer dit afkast på investeringen.

Kan SEO automatiseres?

Ja, SEO kan automatiseres – i hvert fald delvist. Mange opgaver kan enten fuldt eller delvist automatiseres, men ikke alle. Du kan for eksempel automatisere flere aspekter af SEO-indholdsproduktion, men det anbefales ikke at automatisere hele processen.

Søgemaskineoptimering (SEO) automatisering handler om at bruge værktøjer og software til at udføre gentagne og tidskrævende SEO-opgaver.

Det hjælper dig med at strømline din SEO-strategi og få mere tid til andre vigtige opgaver. Derudover kan det også hjælpe med at booste din hjemmesides SEO-performance, så du kan drive mere trafik til din side.

I denne dags indlæg ser vi nærmere på hvad du behøver at vide om automatisering af din SEO-strategi. AI i SEO er kommet for at blive, og det bliver kun mere og mere udbrudt.

Hvad er SEO-automatisering?

SEO-automatisering er processen med at bruge forskellige SEO-værktøjer og software til at håndtere gentagne og tidskrævende SEO-opgaver. Med andre ord hjælper det dig med automatisk at fuldføre SEO-opgaver som rapportgenerering, overvågning af SEO-problemer på dit websted, gennemførelse af SEO-tjeklister, tilføjelse af interne links og meget mere.

Læs også – Hvordan intelligente robotter og AI overtager dit job

Hvorfor bør du overveje at automatisere SEO?

Der er flere fordele ved at automatisere din SEO-strategi, som gør det til en lønsom investering for din virksomhed:

Tidsbesparelse: Selvom tidsbesparelse er en af de mest indlysende fordele ved automatiseret SEO, er det også en af de vigtigste. Automationssoftware giver dig mere tid tilbage i din arbejdsdag, så du kan fokusere på andre vigtige forretningsopgaver eller udvikle dine SEO-færdigheder.

Bedre økonomisk styring: Når du investerer i automationssoftware, ved du præcis, hvad du betaler for det, og hvilke opgaver det vil løse for dig. Det betyder, at du ikke behøver at bekymre dig om uventede udgifter til værktøjer, freelancere eller nye teammedlemmer.

Forbedret SEO-performance: Automatiseret software hjælper dig med at strømline dine indsatser og forbedre din overordnede SEO-performance. Automationssoftware kan for eksempel hjælpe dig med at identificere og rette SEO-problemer samt give dig konkrete indsigter til fremtidige optimeringer baseret på data.

Højere afkast på investeringen (ROI): Automatisering sparer både tid og penge, samtidig med at det forbedrer dine SEO-resultater. Det betyder, at du vil opnå et højere ROI for din virksomhed og forbedre bundlinjen.

SEO AI auto

Sådan automatiserer du SEO: 5 opgaver du kan automatisere

Her er fem SEO-opgaver, som din B2B- eller B2C-virksomhed kan automatisere for at komme i gang:

1. Brainstorm indholdsemner

At skabe SEO-indhold, der ranker godt, er afgørende, og det kan være både udfordrende og tidskrævende konstant at finde på nye emner.

Her kommer automatisering til undsætning.

Der findes flere AI-indholdsværktøjer, der kan hjælpe dig med automatisk at generere en liste over potentielle indholdsemner, såsom:

  • Zapier
  • Make.com
  • FAQFox
  • Blog Post Idea Generator
  • AI Content Ideas Generator

2. Søgeordsresearch

Keyword research er en anden essentiel, men meget tidskrævende SEO-opgave. At finde de rigtige søgeord at målrette på dit websted er ikke let – især ikke når du skal finde dem, som din virksomhed har den bedste chance for at ranke for, samtidig med at de stadig genererer betydelig trafik.

Automatisering kan også hjælpe med denne opgave.

Flere værktøjer og platforme kan hjælpe dig med hurtigt at identificere søgeord, som din målgruppe søger efter online. Nogle værktøjer kan også hjælpe dig med at identificere de søgeord, dine konkurrenter i øjeblikket ranker for.

Nogle keyword research-værktøjer, du kan prøve, inkluderer:

  • Keyword Magic (Betalt)
  • Keywords Explorer (Betalt)

3. Opret SEO-rapporter

En anden SEO-opgave, du kan automatisere, er oprettelse af SEO-rapporter.

Du skal gennemgå rapporter for at overvåge din SEO-performance og få konkrete indsigter i, hvilke optimeringer der fungerer godt, og hvilke der ikke gør, så du kan opnå de bedste resultater.

Derudover skal du sandsynligvis oprette SEO-rapporter til ledelsen for at vise dit websteds nuværende SEO-performance og ROI.

Men at oprette rapporter kan være kompliceret og tage meget tid.

Looker Studio er en af de mest populære platforme, der hjælper dig med automatisk at oprette tilpassede SEO-rapporter. Det giver dig mulighed for at trække data fra enhver specifik tidsramme og kombinere data fra flere andre kilder, som Google Analytics.

4. Overvåg SEO-problemer

SEO-problemer opstår for alle, og det er afgørende at løse dem, når de opstår, for at holde dine placeringer og SEO-performance i topform.

Det er bedst at køre hyppige webstedsaudits for at spotte disse irriterende problemer. Heldigvis findes der masser af SEO-automationsværktøjer derude til at hjælpe dig med automatisk at crawle dit websted og generere problemrapporter, som Screaming Frog SEO Spider.

Screaming Frog SEO Spider giver dig mulighed for at planlægge webstedscrawls på tilbagevendende basis. Du kan også indstille værktøjet til automatisk at eksportere eventuelle rapporter til din valgte mappe lige efter crawlet er fuldført. For eksempel kan du eksportere en fuld SEO Issues-rapport, en rapport over alle ødelagte links og meget mere.

5. Spor søgeordsplaceringer

Du kan også bruge SEO-automationsværktøjer til at spore og overvåge dine søgeordsplaceringer og få regelmæssige opdateringer om bevægelser ved hjælp af rank tracker-værktøjer.

Ahrefs’ Rank Tracker er et glimrende værktøj til denne opgave. Når du åbner værktøjet, skal du blot liste de søgeord, du vil spore. Derefter vil du være i stand til at spore deres placeringer i dashboardet eller tilmelde dig for at modtage regelmæssige e-mailopdateringer med dine søgeordsplaceringsrapporter.

SEO-automatisering er en kraftfuld måde at optimere din strategi på og frigøre tid til mere strategiske opgaver. Selvom ikke alle aspekter af SEO bør eller kan automatiseres fuldt ud, kan smart brug af automationsværktøjer betydeligt forbedre din effektivitet og resultater.

Husk at automatisering skal supplere – ikke erstatte – menneskelig ekspertise og kreativitet i din SEO-strategi.