Hvor ofte skal en virksomhed poste på Instagram for at opnå en SEO effekt?

Instagram får næsten 3 milliarder besøg om måneden, og 68 procent af disse brugere søger efter tjenester og produkter på Instagram. For virksomhedsejere som dig – giver Instagram rig mulighed for at nå ud til det rette publikum og maksimere salgsmulighederne.

Den dårlige nyhed er, at Instagram også har et hav af håbefulde virksomheder, der er involveret i en benhård konkurrence. Alle forsøger at være de første til at fange kunderne og derigennem øge deres forretning.

Hvis du vil have din egen virksomhed til at overleve og få succes blandt de ca. 1 milliard brugere, skal du mestre to ting: rettidig postinger og søgemaskineoptimering (SEO) på Instagram.

Hvis du ikke optimerer din profil til SEO, vil kun få personer se dine opslag. Hvis du poster på det forkerte tidspunkt, vil størstedelen af dine følgere heller ikke se dine opslag.

I dette indlæg dykker vi dybt ned i det som er værd at vide, hvornår du skal poste, hvor ofte du skal poste, og hvordan du maksimerer SEO for at få din Instagram-profil til at vokse.

Hvor ofte skal jeg poste på Instagram?

Hvis du ikke poster ofte nok på Instagram, vil dit publikum glemme at du overhovedet har eksisteret. Før du ved af det, er dit brand forsvundet ind i de mørke afkroge af deres sind. Noget som desværre sker for alt for mange virksomheder på de sociale medier.

På den anden side kan du, hvis du poster for meget, vil du fremstå som spammy og få dit publikum til at frygte at se dine indlæg.

Så hvordan finder du den rette balance?

Før vi besvarer det spørgsmål, er der et par ting du bør vide:

Det er vigtigt at sikre, at dit indhold er meningsfuldt og relevant. Hvorfor? Hvis der ikke er nogen interesse i det, du siger, vil folk ikke følge eller engagere sig i dit brand.

Du skal sikre dig, at du udsender meget relevant indhold. På den måde vil dine følgere ivrigt vente på dine indlæg, uanset om du poster ofte eller en gang i mellem. Dermed er det ikke sagt at alt det du ligger nødvendigvis behøver at være relevant. Der kan sagtens være plads til et morsomt opslag, en lokal nyhed, eller hvad der nu engang passer ind i jeres brand. Bare sørg for at det ikke sker for ofte.

Når det er sagt, udtaler Adam Mosseri, chefen for Instagram, at du højst bør have ét opslag om dagen eller 2-3 gange om ugen. Men undersøgelser har vist, at de fleste virksomheder faktisk poster 1,56 gange dagligt.

Men selvom dette er en glimrende regel at følge generelt, er det måske ikke den bedste løsning for dig. Hvis du starter med at poste mere end én gang om dagen og gradvist reducerer til kun et par indlæg om ugen, vil dit brugerengagement højst sandsynligt falde.

Selv om det er at foretrække at skrive ofte, er det også afgørende at opretholde et stabilt antal opslag. Hvis du ikke tror, at du vil kunne holde til mange opslag hver dag, så hold dig til det du mener at du kan klare.

Kan du skrive en gang om ugen eller en gang om måneden? Det kan du godt, men det er ikke tilrådeligt, fordi dine følgere efterhånden vil vænne sig til ikke at lægge mærke til dit indhold. Igen, konkurrencen er reel, og andre vil tage over ved at være mere aktive.

At poste ofte har tre hovedfordele. Det er:

  • Hjælper dig med at få flere engagementer
  • Øger dine chancer for at få nye følgere
  • Minder eksisterende følgere om, at du eksisterer, og holder dig fast i deres bevidsthed

Dette er vigtigt: Vælg kvalitet frem for kvantitet. Det er altid bedre at poste mindre hyppigt, men med bedre billeder, end at uploade ofte billeder af lav kvalitet. Især når vi snakker Instagram er kvalitet vigtigt. Snakker vi Facebook eller Tik Tok, så er kvaliteten ikke helt så vigtigt som på Insta.

Hvad er det bedste tidspunkt så at poste på Instagram?

Hvis du ønsker at øge dit engagement, er det vigtigt at optimere tidspunktet for dine opslag. Det betyder ganske enkelt, at du skal poste på det tidspunkt, hvor din målgruppe sandsynligvis er mest aktiv og online.

For at finde det bedste tidspunkt for offentliggørelse for din virksomhedskonto skal du analyse lidt på dine følgere Deres interaktion med dit indhold tidligere vil give dig et indblik i, hvad tidspunkt dine følgere foretrækker at bruge Instagram på.

Lad os se på de tre bedste måder at spore dit publikums aktiviteter på Insta på:

  • Manuel sporing
  • Instagram indsigtsværktøj
  • Sporingsværktøjer fra tredjepart

1. Søg manuelt efter din Instagrams aktive engagementtid

Dette er en almindelig metode, som mange virksomhedsejere bruger til at spore engagement på Instagram. Her indtaster og gemmer du manuelt antallet af likes og kommentarer, som dine opslag får. Du kan gøre dette ved hjælp af Microsoft Office-værktøjer som Excel eller andet regneark.

Ved hjælp af disse statistikker kan du justere timingen af dit næste indlæg. Hvis du får flere engagementer, er dit publikum mere aktivt på det nye tidspunkt for opslag. Du bør holde dig til det.

Nogle virksomhedsejere har det desværre med at ty til andre metoder for at skaffe likes, hvis de har problemer med at tiltrække organisk engagement. Der findes et væld af programmer og services til den slags.

2. Brug Instagram Insight-værktøjet

Indsigtsværktøjet er en af de bedste funktioner på Instagram. Det hjælper dig med automatisk at spore dit engagement. Dette værktøj hjælper dig med at opdage, hvor dine følgere opholder sig, og giver dig en analyse af deres reaktioner på dine opslag.

Husk på: Du skal opgradere din Instagram-konto til en erhvervskonto for at få adgang til indsigtsfunktionen.

3. Brug et tredjeparts Instagram-analyseværktøj

Vil du tage dit Instagram-spil en tak højere op? Du kan prøve et analyseværktøj fra tredjepart. De hjælper dig med at lære mere om dit publikum og om, hvordan dine indlæg klarer sig ved at vise dig antallet af visninger af profiler og Instagram stories, likes og følgere, du modtager.

Disse værktøjer kan også hjælpe dig med at skabe bedre indhold for at tiltrække nye kunder og øge antallet af dine følgere. Eksempler herpå er bl.a:

  • Senere
  • Hootsuite
  • Keyhole
  • Later
  • Iconosquare

De bedste SEO-teknikker til virksomheder på Instagram

Instagram SEO handler om processen med at optimere dit Instagram-indhold så det nemt kan findes i søgeresultaterne. Du ønsker, at din konto eller dit indhold skal vises nær toppen af SERP – hvis ikke øverst når nogen søger efter et relevant søgeord i søgefeltet på Instagram.

Hvordan får du dette til at ske?

1. Brug primære søgeord i dit brugernavn

Når du opretter dit brugernavn i Instagram-appen, skal du sørge for at identificere dit primære søgeord. Den måde, Instagram-algoritmen fungerer på, er, at den først viser profiler, der indeholder det primære søgeord som er kendt i en branche.

Tag f.eks. en autoforhandler. Når du søger efter inspiration til biler, skriver du sandsynligvis “bil” i søgelinjen.

I søgeresultaterne vil du bemærke, hvordan de første par indlæg, der dukker op, har inkluderet dette søgeord i deres brugernavn.

2. Indsæt hashtags strategisk

Hashtags er lige så afgørende som primære søgeord. Mens det længe har været betragtet som en insider taktik at skjule hashtags i kommentarer, har Instagram nu bekræftet, at søgeord og hashtags skal vises direkte i billedteksten for at påvirke søgeresultaterne.

Når det er sagt, er det sidste du ønsker at gøre, at fylde dine billedtekster med ligegyldige hashtags. Brug hashtags med disse regler i baghovedet:

  • Brug kun relevante hashtags med følgende regler:
  • Brug kun relevante hashtags.
  • Begræns dig til 3-5 hashtags pr. indlæg.
  • Brug en blanding af velkendte, specialiserede og specifikke hashtags (tænk branded eller kampagnerelaterede).
  • Brug ikke hashtags som #explorepage, der er irrelevante eller overdrevent generiske.

Korrekt brug af hashtags kan øge dit indlægs eksponering kraftigt.

3. Tilføj Alt-tekst til billeder

På Instagram fungerer alt-tekst på samme måde som på internettet. Det er en tekstbeskrivelse af en video eller et billede, der gør det muligt for personer med synshandicap at få adgang til materialet.

Så selv hvis et billede ikke kan indlæses, hjælper alt-teksten dig med at få dit budskab frem. Alt-tekst hjælper med blogindlæg og SEO på websites, og det har faktisk den samme effekt på Instagram.

Instagrams alt-tekst hjælper også platformen med bedre at forstå, hvad der er i dit indhold, og afgøre, om det er relevant for en specifik søgning.

4. Medtag søgeord i din bio-beskrivelse

På Instagram er din bio en 150 ord lang beskrivelse af, hvad din virksomhed handler om. Efter dit brugernavn ser publikum din bio som det næste.

Hvis dit primære søgeord for en tøjlinje er “tøj”, kan dine sekundære søgeord være et af følgende: “dametøj”, “babytøj”, “kjoler”, “toppe” osv. Du kan næsten altid finde en måde at indarbejde dette i din bio uden at gøre det for tydeligt.

Typer af indlæg til din Instagram-forretning

Hvis dit mål er at øge SEO for din Instagram-profil, er der forskellige typer indhold, du kan poste for at nå dette mål bedst muligt.

1. Testimonials

Anmod om testimonials eller udtalelser fra dine kunder og post dem på Instagram. Dette er en god taktik hvis du allerede er begyndt at arbejde med kunder eller sælge dine varer. Ikke alene vil dette øge din troværdighed, men også få andre følgere til at forhøre sig om dine tjenester.

2. Sjove fakta

Del morsomme fakta om dig selv og din virksomhed. Dette er med til at styrke båndet mellem dig og dine følgere. Det vil også hjælpe dem med at få mere at vide om, hvilken slags virksomhed du er. Og hvem elsker ikke sjove fakta?

3. Giveaways

Alle kan godt lide gratis gaver? Rabatter og giveaways er en af de bedste måder at få flere følgere på din side. Og det er en god måde at vise dit publikum, at du holder af dem. Hvis du planlægger det godt, så behøver en god giveaway/konkurrence ikke at ruinere dig helt. Vær dog opmærk på at folk der udelukkende liker dit opslag eller profil i håb om at vinde noget, ofte ikke er de bedste følgere at have. Så er det ofte bedre at hovedsageligt have folk som følger dig, fordi de faktisk kan lide det i laver.

4 Brand Stories

Dit brand gennemgår flere faser i løbet af din forretnings levetid. Selv hvis din virksomhed er i de tidlige udviklingsfaser, er folk nysgerrige efter at se, hvordan det hele udvikler sig.

Fortæl gerne lidt om, hvad der tiltrak dig til virksomheden i første omgang, de forhindringer du stod over for, de sejre, du opnåede, og det endelige mål. Hvem ved, måske er du en inspiration for folk. Det gode er, at du samtidig promoverer din virksomhed.

Konklusion

Instagram er et af de mest strategiske steder at kommunikere med dine kunder online. Det er for mange virksomheder afgørende for deres succes at de bruge Instagram SEO til at øge deres tilstedeværelse på platformen og øge kendskabet til deres brand hos deres primære målgruppe.

Det at poste de rigtige ting på de rigtige tidspunkter, er utrolig vigtigt hvis du ønsker at få succes med sociale medier og især Instagram.