Søgemaskineoptimering fungerer bedst når der udvikles en professionel og passende SEO strategi som er målrettet din virksomheds vision og niche. For at kunne gøre dette kræver det ofte relevante data om den hjemmeside der skal optimeres, en forståelse af hvad det kræver for at rangerer, om hjemmesiden har tekniske problemer eller ej og så videre. En god SEO-audit af hjemmesiden giver SEO specialister en del af den viden de skal bruge for at ligge den rigtige SEO strategi for dig.
SEO firmaer bruger elementer som udvikling af indhold, linkbuilding, tekniske optimeringer og andre metoder til at hjælpe hjemmesider med at ranke højere på søgemaskinerne.
Læs også vores lyn guide til SEO
Hvad du bør vide om linkbuildingstrategier
Links har eksisteret i alt den tid HTML og domæner har eksisteret, men brugen af links har udviklet sig gennem årene. I dag er de mere sofistikerede, og kvantitet er ikke længere vigtigere end kvalitet. For nogle få år siden betød antallet af links til din hjemmeside alt, og det var det ultimative redskab til at hjæpe dig til bedre placeringer. I dag er det kvaliteten og relevansen af disse links der betyder mest.
Med hensyn til strategier for linkbuilding har forskellige SEO firmaer forskellige metoder.
I en af de mere spændende artikeler fra Search Engine Journal står der: “Nu skal linkbuildere fokusere på at finde relevante hjemmesider til backlinks og levere værdifuldt indhold til dette publikum de er målrettet til. Linkbuildere skal bruge tid, omtanke og energi på at opbygge bæredygtige linkbuildingstrategier for at hjælpe med at rangere deres websites i SERP’erne.”
Det at opbygge links på den rigtige måde kræver en masse tid og viden, og det bør overlades til specialister på området. Linkbyggere har brug for værdifuldt indhold og relevante websites, som kan hjælpe dem med at få links. For at gøre det skal de finde på effektive strategier og ikke kun kortsigtede løsninger.
Hvorfor er linkbuilding vigtigt?
De fleste SEO firmaer ved hvordan man opbygger links med autoritet, kvalitetslinks der vil påvirke dine placeringer i søgemaskinerne.
En af de store guruer inden for SEO Neil Patel diskuterede emnet linkbuilding, og hvordan det fungerer: “Tidligere fokuserede linkbuilding på kvantitet og ikke kvalitet. I dag er linkbuilding er en anden boldgade. Hvis du opbygger en strategi for linkbuilding, er det vigtigt at vide, at det ikke vil ske øjeblikkeligt. Det er en gradvis proces, i det mindste hvis du gør det rigtigt.”
At få gode links til en hjemmeside kan være ret kompliceret. Det betyder dog ikke at linkbuildingstrategier ikke virker. Det betyder bare, at SEO firmaer skal gøre deres bedste for at finde de bedste metoder. SEO-eksperter tyer til forskellige teknikker for at få andre hjemmesider til at linke til deres, såsom søgemaskineoptimering, indholdsmarkedsføring, betalte medier og andre.
Links påvirker en hjemmesides placering betydeligt, og jo mere autoritet de har i deres niche, jo bedre. En af de mest populære strategier til at opbygge links er gæsteblogging. Dette fungerer, så længe du har originalt, autentisk indhold til en hjemmeside der er relevant for dineget og kan tiltrække det rette publikum.
En anden strategi for linkbuilding er at være aktiv på de sociale medier. Sociale medier netværk er for mange toppen af den digitale markedsføring, og de kan hjælpe specialister med deres gæsteindlæg. Det er vigtigt at have en aktiv tilstedeværelse på sociale medier for at øge engagementet og en virksomheds generelle synlighed i online-miljøet.
Læs også – Bindesteg i domænenavn – godt eller skidt?
Sådan får du links ved hjælp af de bedste linkbuildingstrategier
Når der er foretaget en grundig SEO-undersøgelse af din hjemmesiden, skal efterfølgende SEO optimeres. Derefter kan du begynde at arbejde på at få flere backlinks til hjemmesiden. F.eks. ved brug af linkbuilding strategier som f.eks:
- Links fra større autoritære hjemmesider – Det kan være alt lige fra en link på Bt.dk i en artikel som omhandler det du sælger eller din virksomhed, eller en forhandler link fra en større kendt producent.
- Udnyttelse af ødelagte links – Rigtig mange eksisterende hjemmesider har links som ikke længere er gyldige. Har har du 2 muligheder, enten at gøre dem opmærksom på at du har en hjemmeside som faktisk giver mening at erstatte den ødelagte link med, eller at købe domænet som den ødelagte link pejer over på (hvis ledigt) og så redirecte til din hjemmeside.
- Skab et personligt brand – Virksomheder skal nå ud til deres målgruppe, levere et budskab og opbygge deres brand; dette kan gøres via indhold af høj kvalitet og en aktiv tilstedeværelse på sociale medier.
- Kopier konkurrenternes links – Se, hvad konkurrenterne gør for at få links, og følg deres eksempel.
Sørg altid for at holde styr på dine backlinks. I mange tilfælde vil de løbende forsvinde og du risikere pludselig at en stor del af dine vigtige links er væk, og du begynder at midste placeringer. Så når en vigtig link forsvinder, sørg for at få den erstatet med en af tilsvarende (eller bedre) kvalitet.
Læs også – Bindestrej i domænenavn og SEO?
Hvorfor bør dit SEO firma udføre en SEO-audit af din hjemmeside?
SEO-eksperter tilbyder ofte en bred vifte af tjenester, herunder detaljerede SEO analyser af din hjemmeside. Normalt omfatter en professionel revision bl.a:
- Relevante oplysninger om konkurrenterne, så man bedre kan forstå dem og din position på markedet.
- Præcise oplysninger om den nuværende placering for relevante søgeord
- Et tjek for duplikerede versioner af hjemmesiden i Googles indeks
- En analyse af hjemmesidens hastighed
- En vurdering af problemer med mobilvenlighed
- Indekseringsproblemer
- Kontrol af redirects
- En analyse af indholdet og on-page SEO
- En analyse af backlinks
- Identifikation af sider med tyndt, ubetydeligt indhold
Hvad er en af de bedste linkbuildingstrategier?
Udgivelse af linkværdigt indhold er fortsat en af de mest værdifulde linkbuildingstrategier. Brugerne elsker godt indhold; de tiltrækkes af det, og redaktører er interesserede i at linke til sider, der er relevante for deres målgruppe. Desuden er indhold, der giver kvalitetslinks, lærerigt, engagerende og informativt – det tjener et formål.
De mest populære typer indhold er artikler om hvordan man gør, data og tendenser og forskningsartikler om en bestemt niche. Det er dog ikke nok at have godt indhold for at opnå links. Det næste skridt er at få links fra hjemmesider med autoritet. Denne proces er kompleks, da det er en udfordring at skaffe relevante backlinks, selv for professionelle på dette område.
SEO-eksperter bruger ofte outreach til at få links fra relevante hjemmesider, promovere det nye indhold, de har skabt, rette op på ubesvarede omtaler osv. Det er outreach, der gør det muligt for SEO-fagfolk og redaktører at opbygge langvarige relationer som ikke kun gavner din hjemmeside, men også de sider som linker til dig.
Hvordan kan en SEO Audit hjælpe med links?
Teknisk website SEO audit er nyttig, da den finder links, der var ødelagte. Ofte er det umuligt at vide, at de ikke længere fungerer uden en ordentlig analyse.
Specialister, der udfører backlink-analyse, vil hurtigt se hvordan backlinks fungerer, identificere ødelagte links, rette 404-fejl, fjerne omdirigeringer og gøre alt, hvad der er nødvendigt for at genetablere forbindelsen mellem de linkede hjemmesider.
Sådan finder du et godt SEO firma
Det er blevet en udfordring at finde de SEO firmaer der leverer førsteklasses SEO-tjenester såsom linkbuildingstrategier, udvikling af indhold, SEO-audit af hjemmesider og andet. Denne proces kræver ordentlig research og tålmodighed, men det er det hele værd, fordi professionel optimering enten kan gøre eller ødelægge en virksomhed. Bør bør som regel ikke blot vælge det første SEO firma i nærheden af dig, men undersøg om de faktisk også kan levere varen.
Ejere af hjemmesider rådes til at tage sig god tid, undersøge hvilke muligheder de har, læse anmeldelser, bede om casestudier og hvad de ellers føler er nødvendigt, før de træffer en endelig beslutning. Det er ikke hver dag, at de beslutter sig for at hyre et SEO firma, og det er i deres bedste interesse at få det rigtigt.
For at opsummere stiller de fleste SEO-udbydere tilpassede SEO pakker til rådighed, der omfatter udvikling af optimeret indhold, linkbuildingstrategier, SEO-analyse af hjemmesider, lokal SEO, teknisk SEO og andre tjenester, som du har brug for for at nå dine mål. Jo mere du ved om optimering, og hvordan det fungerer, jo bedre er du stillet til at få dit website revideret af de bedste på området og se, hvilke anbefalinger de kommer med. Hjemmesider skaber omdømme og afspejler virksomheder i online-miljøet, og deres betydning bør ikke ignoreres.