Søgemaskineoptimering fra bunden

Søgemaskineoptimering fra bunden

I takt med at søgemaskinernes indekseringsteknikker er blevet mere og mere sofistikerede, er det blevet sværere at ‘snyde’ sig til topplaceringer ved at udnytte kendte algoritmiske parametre. I stedet handler det ganske enkelt om at satse på troværdighed og ægte kvalitet, og det har på sin vis gjort det nemmere for helt almindelige mennesker at komme i gang med søgemaskineoptimering. At komme ordentligt i gang kræver dog stadig en basal viden om de mest givtige optimeringsteknikker, og i den forbindelse vil vi her anbefale et par SEO-bøger:

Google Search Engine Optimization Starter Guide

Denne publicering er udgivet af Google – Vestens største søgemaskine – og giver en grundig introduktion til ‘best practice’ optimeringsteknikker. En stor ulempe ved denne guide er naturligvis at den er udgivet af en søgemaskine, og derfor ikke kommer ind på nogle af de lidt ‘grå’ optimeringsteknikker, som virkelig kan gøre en forskel for dine resultater og placeringer i søgemaskinerne. En grundlæggende mekanisme i denne branche er nemlig at søgemaskinerne kæmper indædt mod SEO-branchen, fordi de ønsker at levere ‘rene’ algoritmiske resultater, der ikke er farvet af nogen tredjepart. En stor fordel ved denne guide er omvendt at den er fuldstændig gratis og tilgængelig direkte fra Google.com, og så indeholder den naturligvis ingen teknikker som potentielt kan skade dit website. Vælg denne guide for at komme på fornavn med SEO, og få et indblik i den ‘rene’ optimeringsteknik.

Search Engine Optimization for Dummies

Den vidt udbredte ‘For Dummies’-serie med begynderguides til alt fra symaskiner til rumfart er naturligvis også udgivet med en grundig introduktion til søgemaskineoptimering. Denne SEO-bog er skrevet på engelsk, hvilket faktisk godt kan være en fordel da de typisk engelske SEO-specifikke begreber så bliver forklaret på samme sprog som de normalt optræder på. Der er tale om en virkelig basal og ‘ordentlig’ introduktion til faget, hvor alle nødvendige begreber bliver forklaret med omfattende definitioner og praktiske eksempler. Vi anbefaler denne guide til alle nybegyndere der ønsker en god teknisk indsigt før optimeringsarbejdet indledes. Husk dog at sikre dig at du køber nyeste version af bogen, da forældede versioner kan indeholde teknikker som ikke længere benyttes, og kan gøre mere skade end gavn for dit website.

Intern og ekstern SEO: De to sider af søgemaskineoptimering

Grundlæggende kan man sige at moderne søgemaskineoptimering er delt op i to tekniske områder; intern og ekstern søgemaskineoptimering. Indenfor intern søgeoptimering beskæftiger man sig udelukkende med optimeringsteknikker på selve websitet man optimerer, hvilket vi kommer nærmere ind på senere i denne artikel, mens man indenfor ekstern søgemaskineoptimering udelukkende beskæftiger sig med at promovere websitet i dets nærmiljø – primært ved at linke ind til websitet fra troværdige og relevante websites op på den måde bygge styrke og troværdighed omkring websitet. En typisk optimeringsproces starter med intern optimering og slutter med løbende ekstern optimering, og denne grundteknik går igen i mange populære og højt estimerede seo-bøger. Her er et par stykker:

The Art of SEO

The Art of SEO er en dybdegående og samtidig indledende bog til det at lave SEO. Bogen tager dig trin for trin igennem de forskellige processor og gennemgår helt banale problematikker, samt mere avancerede af slagsen. The Art of SEO er skrevet af nogle af verdens bedste SEO-folk, hele 4 af slagsen er gået sammen for at udforme denne bog. Her i blandt Rand Fishkin, fra det anerkendte SEO-site, SEOMoz. Denne bog er vel nok den mest omfattende og let forståelige tekniske SEO-bog. Bogen er skrevet i et sådan sprog at alle med bare en smule indledende kendskab til SEO kan forstå den. Bogen gennemgår blandt andet teori og praksis og fortæller også som en del af indledningen hvordan søgemaskiner fungerer. Denne bog er et must til begynder SEO-folk og de mere erfarne. Selv professionelle SEO-folk kan få gode råd her.

Search Engine Optimization Secrets

Search Engine Optimization Secrets er en bog, skrevet af Danny Dover Lead SEO eller førende SEO om man vil hos SEOMoz.org. Han har udført konsultation for mange af verdens største virksomheder og åbner i denne bog op for alt hvad han ved. Bogen indeholder mange spændende vinkler og hans tanker omkring de forskellige problemstillinger er spændende. Bogen ligger op til at være en SEO-bog for den avancerede, men her kommer den desværre til kort. Er du super rutineret i SEO, får du ikke alverden ud af denne bog. Det ændrer dog ikke på at det er en af de bedste SEO-bøger i verden.

Bogen er skrevet som en slags opslagsværk, fra ende til anden. Den tager et approach der hedder, hvordan ville en konsulent arbejde med denne opgave, du får både arbejdsmetoder og teori i denne bog, struktureret så den er værd at læse. Bogen henvender sig til den nye SEO-konsulent uden megen erfaring med faktiske opgaver.

 

Search Engine Optimization: An Hour a Day

Med fokus på såkaldt tidløse optimeringsteknikker, altså teknikker der fungerer i kraft af de grundlæggende strukturer i søgemaskineoptimering og ikke vil svækkes løbende i forbindelse med algoritmiske ændringer, forklarer denne bog hvordan man bedst muligt kan varetage sin egen søgemaskineoptimering ved blot en times arbejde om dagen. Bogen angriber i nøje adskilte kapitler en række mere aggressive optimeringstiltag, som er på ‘eget ansvar’ og kun bør bruges hvis man har overblik over den ofte store risiko, det involverer at forsøge at snyde søgemaskinernes crawling-robotter. Af samme årsag er denne bog både god til nybegyndere på grund af de mange simple og ‘evergren’ teknikker, og til mere øvede SEO’er på grund af de mange eksempler på aggressiv søgemaskineoptimering.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *