SEO – kan man efterligne virkeligheden

Jeg har altid haft svært ved at forstå begrebet søgemaskineoptimering – SEO. Ikke så meget det rent praktiske aspekt i, hvordan optimeringen udføres og sådan, men mere strukturelt den store interessekonflikt, der er mellem hvad søgemaskinerne gerne vil vise og hvordan søgemaskineoptimering som regel udføres. For at kunne performe bedre end gennemsnittet og derved erobre placeringer i søgemaskinerne, skal man nemlig afvige fra det man normalt gør, som i virkeligheden er det, søgemaskinerne helst vil have, man gør. Deres mål er nemlig at justere deres indekseringsalgoritmer, så de til sidst placerer alle websites rigtigt uden at lade sig påvirke af linkbuilding og lignende gængse SEO-metoder.

Hvordan kan aggressiv SEO stadig virke?

Man kan med rette spørge sig selv, hvorfor den ’klassiske’ aggressive SEO stadig virker? Google har benyttet afarter af PageRank-algoritmen (forklaret senere) i over ti år, og det betyder i praksis at man i al overskuelig fremtid stadig vil kunne opnå resultater ved at etablere links til sit eget website – stik imod al fornuft, der jo siger at man ikke bør kunne påvirke sine egne placeringer i søgemaskinerne ved at manipulere disse algoritmiske indekseringsparametre. Udfordringen er at finde på en ny algoritme som kan gennemskue den aggressive SEO.

Forklaret: Google’s PageRank

Da de første søgemaskiner i starten og midten af 90’erne vandt frem på datidens mere eller mindre globale netværk (det var altså før Internettet), var de typisk rangeret efter antal klik (meget nemt at manipulere) samt simpelthen hvem der betalte mest for at placere sig øverst. Grunden til at Google i sin tid vandt frem på meget kort tid var, at de pludselig greb sagen an på en helt anden måde. Medgrundlæggeren af Google, Larry Page, lagde nemlig navn til en grundlæggende algoritme, der rangerede websites i et netværk efter hvor ’anbefalede’ de var – hvor mange links der var etableret til dem fra andre websites. I takt med at netværkene blev større og algoritmen bedre, har Google inkluderet parametre som styrke og relevans i denne algoritme, men dybest set er den stadig den samme som for 10-12 år siden – og det er et stort problem.

Sådan burde SEO virke

Lige nu er incitamentstrukturerne for SEO modstridende. Søgemaskinerne søger efter kvalitet med lys og lygte, men bedømmer snarere website-ejere med der er kreative og på kant med etik og moral. I mine øjne burde man i stedet skrue søgemaskinerne sådan sammen, at de primært værdsatte kvalitetsindhold og loyale besøgende. Det kunne eksempelvis være målt i antal links fra Facebook og andre sociale netværk samt detaljeret semantisk analyse af webindhold. Det findes ganske vist allerede, men i sin absolut spæde fase. Det skal nok blive godt med tiden.

Jeg har altid haft svært ved at forstå begrebet søgemaskineoptimering – SEO. Ikke så meget det rent praktiske aspekt i, hvordan optimeringen udføres og sådan, men mere strukturelt den store interessekonflikt, der er mellem hvad søgemaskinerne gerne vil vise og hvordan søgemaskineoptimering som regel udføres. For at kunne performe bedre end gennemsnittet og derved erobre placeringer i søgemaskinerne, skal man nemlig afvige fra det man normalt gør, som i virkeligheden er det, søgemaskinerne helst vil have, man gør. Deres mål er nemlig at justere deres indekseringsalgoritmer, så de til sidst placerer alle websites rigtigt uden at lade sig påvirke af linkbuilding og lignende gængse SEO-metoder.

Hvordan kan aggressiv SEO stadig virke?

Man kan med rette spørge sig selv, hvorfor den ’klassiske’ aggressive SEO stadig virker? Google har benyttet afarter af PageRank-algoritmen (forklaret senere) i over ti år, og det betyder i praksis at man i al overskuelig fremtid stadig vil kunne opnå resultater ved at etablere links til sit eget website – stik imod al fornuft, der jo siger at man ikke bør kunne påvirke sine egne placeringer i søgemaskinerne ved at manipulere disse algoritmiske indekseringsparametre. Udfordringen er at finde på en ny algoritme som kan gennemskue den aggressive SEO.

Forklaret: Google’s PageRank

Da de første søgemaskiner i starten og midten af 90’erne vandt frem på datidens mere eller mindre globale netværk (det var altså før Internettet), var de typisk rangeret efter antal klik (meget nemt at manipulere) samt simpelthen hvem der betalte mest for at placere sig øverst. Grunden til at Google i sin tid vandt frem på meget kort tid var, at de pludselig greb sagen an på en helt anden måde. Medgrundlæggeren af Google, Larry Page, lagde nemlig navn til en grundlæggende algoritme, der rangerede websites i et netværk efter hvor ’anbefalede’ de var – hvor mange links der var etableret til dem fra andre websites. I takt med at netværkene blev større og algoritmen bedre, har Google inkluderet parametre som styrke og relevans i denne algoritme, men dybest set er den stadig den samme som for 10-12 år siden – og det er et stort problem.

Sådan burde SEO virke

Lige nu er incitamentstrukturerne for SEO modstridende. Søgemaskinerne søger efter kvalitet med lys og lygte, men bedømmer snarere website-ejere med der er kreative og på kant med etik og moral. I mine øjne burde man i stedet skrue søgemaskinerne sådan sammen, at de primært værdsatte kvalitetsindhold og loyale besøgende. Det kunne eksempelvis være målt i antal links fra Facebook og andre sociale netværk samt detaljeret semantisk analyse af webindhold. Det findes ganske vist allerede, men i sin absolut spæde fase. Det skal nok blive godt med tiden.

Video marketing til internettet

Kom på første side af Google! Vi udarbejder og designer YouTube reklamevideo med søgeord samt produktfoto og linker filmen direkte til din virksomhed.

Målrettet markedsføring!

Video på internettet er målrettet markedsføring og din virksomhed skiller sig ud fra mængden…. Sørg for at kunderne kan finde netop dig!

Reklamefoto på Google

Normalt er der ikke fotos på Googles side, men det er der med YouTube video, så lysten til at klikke på netop din film er stor, og det udnytter vi!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *