SEO og Google på vej ind i en ny era med semantisk søgning

Hvad er semantisk søgning?

Semantisk søgning bruger kunstig intelligens til at forstå hensigten bag, og betydningen af ​​teksten snarere end at traversere den gennem søgeordene som en ordbog. Når du søger nu, giver Google dig ikke bare et resultater baseret udelukkende på teksten og de søgeord, du skriver. Men Google gætter i stedet på sammenhængen og giver dig site bedste gæt.

Når du søger, vil Google dykke ned i forholdet mellem disse ord, hvordan de arbejder sammen, og forsøge at forstå, hvad orden i sammenhæng betyder. Google vil forstå, at “De” og “de” har to forskellige betydninger, og når “New” og “York” skrives sammen, så ændrer det mening.

Semantisk søgning er ikke et nyt koncept. Så tidligt som i 2008 dukkede der søgemaskiner op, der havde fokus på naturligt sprog i søgeordene. Men det var kun spæde barneskridt og det er først nu, at det virkelig slår igennem på grund af Google. Og Google er øjensynligt kun kommet igang på grund af  Siri og Googles svar på Siri, Google Assistant , som vil være tilgængelig på Android-enheder senere på året.

Knowledge Graph

Baggrunden for denne “forståelse” i semantisk søgning er Googles Knowledge Graph. Et kæmpe sammensurium af oplysninger der har til formål. samlet og organiseret med henblik på at besvare forespørgsler, som folk kunne finde på at søge efter. Google vil Ikke blot forstå, hvad der bliver søgt, men målet med Knowledge Graph er at give dig mere kontekstuel information om emnet, og ikke bare en liste med 10 andre web-sider, der så måske besvare dit spørgsmål.

Hvad betyder det for SEO?

Nøgleord er lette at manipulete, derfor er værdien og signalet i sig selv, ikke så højt. For at ligge lunt i resultaterne med semantisk søgning, kan du ikke bare sætte dine søgeord ind de rigtige steder. Du er nødt til at finde ud af den egentlige mening bag søgeord er, og oprette indhold om det specifikke emne. Det vil flytte mere vægt over på dine keyword analyse og gøre den til en integreret del af tekst produktionen.

Når nogen søger, sigter de mod besvarelsen af et spørgsmål. De bare ofte en forkortet udgave af spørgsmålet med enkelte søgeord. Keyword research er i høj grad drevet af data omkring populariteten for søgning af de enkelte ord eller sammensætningen i deres søgning. Keyword research i semantisk søgning bliver nødt til at fokusere på, hvad en person rent faktisk mener når de søger efter de pågældende søgeord.
For eksempel: Yoga. Hvad kunne det betyde når nogen søger “yoga?”

  • Hvad er yoga?

  • De forskellige typer af yoga

  • Hvordan laver man forskellige yoga stillinger

  • De yoga bukser med bedste pasform

  • Yoga videoer

Mulighederne er uendelige. Når du ser dit indhold i en semantisk verden, så det til formål at besvare spørgsmålet for de mennesker, der har brugt de pågældende søgeord. Med hver sætning du skriver, skal du spørge dig selv: Hvordan fungerer denne sætning som svar på søgeordene i spørgsmålet? Du bliver nødt til at fokusere på det naturlige sprog, selv om dine besøgende fra søgemaskinerne stadig har fokus på søgeord.

Med Knowledge Graph, vil Google nu besvare spørgsmål selv, i stedet for at stole på et website i søgeresultatet har de rigtige svar, blot fordi det indeholder de samme søgeord. (Du har sikkert allerede set nogle af eksemplerne i aktion .) Så, nu bliver du ikke kun nødt til at konkurrere med virksomheder for ranking, eksponering og klik i Google, men du kommer til at konkurrere mod Google selv. Og vi ved jo allesammen at brugerne helst foretrækker noget kendt, i stedet for at gå til et websted, de aldrig har hørt om før.

Hvad mener du? Vil semantisk søgning give bedre resultater for brugere? Hvilken indflydelse vil det have på den måde brands og virksomheder engagere sig i søgemaskine markedsføring og SEO? Lad os høre dine tanker i kommentarerne.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *