Seo for begyndere

Er du ligesom så mange andre, begyndt at interessere dig for SEO, er denne side netop noget for dig. Her på siden, lærer du om de mest elementære metoder og teknikker inden for SEO. I Danmark benytter vi både den internationale betegnelse SEO, så vel som det danske søgemaskineoptimering, hvilket er en og samme ting.

Hvad er SEO?

SEO er betegnelsen for det arbejde, der ligger i at optimere et website mod bedre placeringer og synlighed i de organiske søgeresultater. De organiske søgeresultater, er de ikke betalte placeringer, som fremkommer på alle nettets forskellige søgemaskiner. De fleste søgemaskiner og i særdeleshed, de mest populære, så som Bing og Google, giver også mulighed for at annoncere direkte i deres søgeresultater.

Når man arbejder med SEO, arbejdes der først og fremmst med den tekniske optimering af websitet, der skal lukkes af for alle huller, der kan skabe problemer for en hjemmeside og dens mulighed for at blive godt placeret i søgeresultaterne. Herefter arbejdes der med at skaffe gode indgående links, som styrker søgemaskinernes tiltro til hjemmesiden.

Teknisk SEO optimering

Det er ikke ligegyldigt hvilken CMS-løsning man vælger, når man skal oprette en hjemmeside, nogle vælger også at få skræddersyet et helt nyt et fra bunden, noget som de færreste vælger efterhånden. Mange ældre løsninger kører stadig på hjemmestrikkede systemer og det giver ofte mange flere problemer end fordele.

En af de største farezoner på en hjemmeside, er duplikeret indhold. Duplikeret indhold, betyder, det samme indhold, på flere forskellige hjemmesideadresser (URL), dette både værende internt såvel som eksternt.

Duplikeret indhold er et stort problem og faktisk et langt større problem end de fleste vil indse. Googlebot og andre søgemaskinebotter, har et vældigt bøvl med den slags, da der er flere kilder med præcis det samme indhold, hvordan skal en bot vurdere hvilken der er den rigtige, når der findes 5-6 forskellige sider med præcis det samme indhold? Forestil dig et vejskilt, med fire ens destinationer, men skiltet peger i fire forskellige retninger, det vil ikke være helt let at tyde, hvilken vej der er den rigtige vel? Og det er præcis det samme en søgemaskinebot oplever.

En hurtig og nem måde at scanne ens hjemmeside for duplikeret indhold, er at tage en tekststreng fra en vilkårlig side og indsætte dette i Googles søgeformuler, indlemret i gåseøjne. Dette betyder at Google kun skal fremvise et resultat, hvor hele frasen indgår og har du kopieret en længere sætning, ja så vil du nu se en liste over sider med identisk indhold. Du vil sandsynligvis blive overrasket over at finde både forskellige udgaver på din egen hjemmeside, men også andre sider der har dit indhold. Dette kan tit være forskellige scrapersites, men de kan være et reelt problem for din hjemmeside, hvis det ikke er specielt stærkt og har få indgående links. I sådan tilfælde, kan Google vælge at vurdere at scrapersitet faktisk er den, der ejer dette indhold og ikke din hjemmeside og så er du pludselig bussemanden!

Der findes mange måder at omgå duplikeret indhold på, første step er naturligvis at få identificeret de forskellige duplikerede sider og hvorfor de opstår, der kan være tale om PDF generering, printsider eller sidenumeringssider eller noget helt fjerde for den sags skyld. Herefter kan du enten udelukke det ved brug af .htaccess eller robots.txt.

Udover duplikeret indhold, skal der også være styr på de forskellige søgeord og der skal være en klar og entydig websitenavigationsstruktur, så din hjemmeside får det mest optimale flow, i forhold til både botter og besøgende.

Du kan læse mere om SEO og intern optimering her.

Linkbuilding

Lige gyldigt, hvor godt dit indhold er, kan det ikke stå alene, du har brug for links til din hjemmeside, både til forsiden men også til de forskellige artikler. Uden links, vil du med din hjemmeside få umådeligt svært ved at fremstå på de lukrative positioner, i søgeresultaterne.

Men hvordan laver man links? Den nemmeste måde du kan lave links på er sådan noget som linkkatalogtilmeldinger og netop fordi de er så nemme og ikke rigtig byder på nogen form for værdi for eventuelle læsere, virker de heller ikke særligt godt. Et godt råd er derfor at se bort fra disse og kun bruge dem for at få en øget IP diversitet i din linkprofil. Prøv i stedet at kontakte relevante sider og høre om du ikke kan få et link, det lyder måske svært, men det er nemmere end du skulle tro, tro mig, jeg har prøvet det mange gange og det er “bare” at finde ud af, hvad der trigger lige præcis den webmaster du har fat i. Derudover kan du kontakte eventuelle samarbejdspartnere eller familie og venner, du kan også bygge links fra dine forskellige profiler på sociale netværk, mulighederne er så at sige, uendelige. Der findes også bøger om linkbuilding, blogs, videoer og meget mere på Internettet, det er bare med at komme i gang og søge løs.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *