Konverteringsoptimering

Konverteringsoptimering drejer sig om…

Konverteringsoptimering drejer sig om at få en større bundlinje ud af de aktiviteter,
der har med hjemmesiden at gøre.

Konverteringsoptimering kan vi opdele i følgende aktiviteter:

  • At sikre, at en større procentdel af dine besøgende leder efter de ting din virksomhed tilbyder
  • At få flere nye kunder ud af dem, der allerede besøger din hjemmeside
  • At få flere af dine eksisterende kunder til at købe mere
  • At få flere af dine eksisterende kunder til at købe flere gange

Området konverteringsoptimering er meget, meget stort og I dette afsnit vil vi fremover skrive artikler og oploade videoer, der behandler emnet ud fra vidt forskellige perspektiver, strategier og med anvendelse af mange forskellige teknikker.

Branding vs. Marketing

Sådan bliver din Branding kampagne langt mere Effektiv

Der er en meget direkte kobling imellem den indsigt, der er lagt i forarbejdet på en branding kampagne og bundlinien ved salg af virksomhedens produkt.

Produktet skal du her opfatte bredt: Der kan f.eks. være tale om et fysisk produkt, en ønsket handling eller en virksomheds image i offentligheden. Eller noget helt fjerde.

Det, der i sidste ende kommer til at afgøre, om du får succes med din branding kampagne er hovedsagelig bestemt af, om du kommer til at ramme modtagerens “sweet spot” – at du kommer i resonans med kundens forventninger, indstilling, mentale kapasitet, økonomi, erfaring og en lang række af andre faktorer som er helt afhængig af både afsender, budskab og modtager.

Vi vil i det efterfølgende, for overskuelighedens skyld, betegne modtageren som kunden, uanset om branding kampagnen går på virksomheds identitet over for offentligheden eller et helt andet sender-modtager forhold er gældende.

Når man som virksomhed ønsker at bygge en branding kampagne, så har alle de medvirkende en ide om, hvem modtageren er og hvordan branding kampagnen virker på modtageren.

Problemet er desværre bare det, at man rigtig tit rammer ved siden af målet.
Grunden til dette er, at mediebureauet eller de parter, der ellers er involveret ikke er kunden. Og lige meget, hvor dygtige medarbejdere man har, så bliver de aldrig kunden.

En markedsføringsmotor

Når din virksomhed er blevet synlig på Internettet og får mange besøgende hver dag, er det naturligt at tænke over, hvordan virksomheden nu kan vokse yderligere.

Der er rigtig mange penge i at arbejde seriøst med optimering af konverteringsprocenten, dvs. den procentdel ad dine besøgende der bliver til kunder.

Det røde hav og det blå hav

I denne tid oplever flere og flere, at konkurrencen bliver hårdere og hårdere, når de skal sælge deres produkter på Internettet.

Hvis du er i den situation, så kan det tænkes at denne lille historie kan hjælpe dig videre:

Forestil dig, at du er en lille pirayafisk, der lever i floden dybt inde i en flod i Amasonas Jungle. Her er du vokset op – og fra du var ganske lille, så har hele livet bare drejet sig om een eneste ting: Find føde og spis det før de andre opdager at du har det – eller sult ihjel.

For opdager de andre pirayafisk, at du har føde, så kaster de sig over dig, stjæler dit bytte fra dig og slår dig ihjel i dit forsøg på forsvare dig.

Hver dag er en kamp for overlevelse og hver dag bliver vandet farvet rødt af blod fra offerfisk og pirayaer, der bliver spist af sine egne.

En dag er du blevet så stor, at du begynder at tænke alvorligt over din situation. Du er ved et rent held blevet en lille smule mere intelligent end alle de andre fisk i floden, så du får den vanvittige tanke, at der må være noget mere derude. At hele den verden du har oplevet måske ikke ER hele verden.

Så du forlader alt det du kender og begynder at svømme med vandstrømmen væk fra de andre. Du svømmer i mange, mange dage og til sidst havner du ude i det store, blå ocean.

Nu er du alene.

Ingen af dine konkurrenter havde fået den ide at svømme væk fra alle de andre pirayafisk. Så nu er der ingen at slås om føden med.

Men allerbedst: Havet er fyldt med føde: En kulinarisk oplevelse af fisk i enhver type og størrelse.

Du er i sandhed en lykkelig pirayafisk.

Hvad kan vi så lære af denne historie?

  • Det er ubehageligt at være et sted hvor alle kæmper om de samme ressourcer som du selv gør.
  • Det er altid muligt at finde en vej ud.
  • Selv om vejen ud ligger fri, så er det ikke sikkert, at nogen benytter sig af den.
  • Det kræver kløgt eller viden at komme videre.
  • Det er mangel på  VIDEN, der fastholder virksomheder i det røde hav.

Har du tænkt over, at den største hindring for yderligere vækst i en hvilken som helst virksomhed er, hvor meget de er i stand til at sælge inden for et bestemt tidsrum?

Salget er altså ikke kun en ting, der er bestemmende for væksten i bestemte virksomheder – det er afgørende for væksten i alle virksomheder.

Og netop da salget er så vitalt for, om en virksomhed får succes eller ej, er det også skræmmende at se alle de iværksættere, der starter op i et “rødt hav” uden at vide hvad de er oppe imod.

Jeg hører tit, at de synes, at deres produkter er bedre / flottere / billigere end de konkurrenter, de tilfældigt har fået øje på. Men det er ikke nok. Ikke hvis de befinder sig i rødt hav – for her kæmpes der pr. definition om føden (kunderne) til sidste blodsdråbe.

Hvordan kommer du så videre – væk fra det røde ocean og ind i det blå ocean?

Vi ville naturligvis ønske for dig at du aldrig var havnet i situationen, da den er både ubehagelig og skræmmende.

Hvis du enten vil undgå at havne i situationen eller ønsker at komme væk fra den, så er her nogle generelle ting jeg har registreret fører direkte til “det røde ocean”. Det drejer sig altså om at komme så langt væk fra denne situation som muligt.

Hvis det ikke har krævet noget specielt af dig at finde en leverandør og starte en webshop, så betyder det, at det heller ikke kræver noget specielt for nogen som helst andre her i Danmark at gøre dig nummeret efter. Og så gør de det – igen og igen og igen og igen lige som du har gjort det.

Hvis du er havnet i situationen, så drejer det sig om for dig at finde vejen ud i det blå hav.

Nogle af de bedste måder at komme i det blå hav er:

Lad være med at sætte prisen ned!!! Det gør kun tingene værre da du herved fjerner det sidste overskud du har.

  • Indbyg viden i dine produkter.
  • Indbyg viden i dit salg.
  • Sæt dine produkter sammen på en ny og attraktiv måde.
  • Hvis du leverer fysiske produkter så tilføj serviceydelser
  • Hvis du leverer serviceydelser så tilføj fysiske produkter
  • Gør noget, der giver dig en fordel og som er svært for dine konkurrenter at eftergøre
  • Brug andre salgskanaler end dine konkurrenter.
  • Gå i “stealth mode”. Gør det, som du ønsker at gøre på en måde, så konkurrenterne har utroligt svært ved at gennemskue hvorfor du har succes.
  • Brug tid og penge på at flytte dig væk fra det røde hav. Prioriter det højest hver dag. Forstå, at det i sidste ende er din virksomheds overlevelse, det drejer sig om.

Der kan gøres mange ting for at lægge afstand til konkurrenterne. Men at finde frem til opskriften tager tid og koster penge.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *