International SEO

International SEO er arbejdet med SEO, på flere sprog og eller flere lande eller kontinenter. Begrebet dækker dermed over alt SEO-arbejde, som ikke er begrænset til et enkelt land eller sprog. International SEO er et svært og dybdegående fagområde, som kræver stor erfaring og ekspertise, at udføre optimalt. Der findes nemlig en lang række faldgrubber, der kan hindre dit websites succes, i de internationale search rankings. Her på denne side, kan du læse mere om International SEO og om hvad du bør være opmærksom på, samt hvilke valg du står overfor at træffe, sammen med de i vores optik bedste muligheder.

ccTLD eller gTLD

Den første store beslutning du står overfor, er hvorvidt du skal bruge et ccTLD (Country Code Top Level Domain) eller et gTLD (Generic Top Level Domain). Et ccTLD er et lokalt domæne, i Danmark vil dette for eksempel være .dk mens det i sverige hedder .se. Et gTLD er et generisk Top Level Domain, hvilket vil sige, at det er en af primærstammerne for domæner, så som et .com eller .net, som i princippet passer til alle forskellige regioner og lande. Et gTLD er på 3 bogstaver (.com, .net, .gov), mens et ccTLD er på to bogstaver.

Fordele ved ccTLD

  • Højere CTR (Click Through Rate). Dette er bevist igennem massevis af studier, brugere vil helst klikke sig ind på et website, som opererer i deres eget land. Dette er den typiske tilgang, men som ved alt andet er der selvfølgelig undtagelser.
  • Et ccTLD har nemmere ved at ranke på det marked, som ccTLDet hører til. Det vil sige at et .dk domæne, vil have nemmere ved at ranke i Danmark på et søgeord end samme domænenavn, som .com.
  • Hvis du opretter dine websites på forskellige servere og med forskellig IP, kan du linke siderne sammen og modtage linkværdi fra disse, som jo af sagens natur er super relevante.

Ulemper ved ccTLD

  • Ved at bruge ccTLDs på mange markeder, opretter du mange websites og det betyder at dine udgifter til SEO stiger, da der skal arbejdes på mange forskellige websites, i stedet for et stort.
  • Du kan ikke nedarve linkværdi, som dine andre websites modtager fra indgående links.
  • Driver du eksempelvis en webshop, kræves der individuelle indløsningsaftaler med betalingsmodtagere per website, hvilket bunder ud i langt højere driftsomkostninger.
  • Du har højere udgifter i forhold til hosting, da du opererer på mange forskellige servere, det samme gør sig gældende for domæner. Husk altid at bestille fejlstavninger mv. af dine domæner, på alle sprog.

Fordele ved gTLD

  • Hvis du ligger dine forskellige landeversioner af dit website i subfolders, så som ditwebsite.com/da vil linkværdi fra indgående links til andre landes subfoldere cirkulere rundt i dit system og det betyder at hvert enkelt subsite modtager linkværdi, uanset hvilket lands website der linkes til. Dermed kan man hurtigt akkumulere en høj sideværdi, da alle links hjælper på alle de forskellige sprogversioner af websitet.
  • Indløsningsaftaler til webshops, skal kun laves en gang.
  • Du skal kun bruge en server og et domænenavn, du sparer dermed på hosting.
  • Køber du dig til SEO-ydelser, vil du kunne klare dig med færre timer, laver du selv din SEO vil du kunne spare mange timers arbejde. Vi er blandt andet gode til denne type opgave.

Ulemper ved gTLD

  • Lavere CTR (Click Through Rate), da brugere helst klikker på resultater der er lokale.
  • Sværere ved at ranke på de enkelte markeder, dog skal det tages i betragtning at man med mulighed for langt flere links vil kunne udligne dette markant med tid.

Vores anbefaling

Alt efter antallet af markeder, er anbefalingen forskellig. Hvis du sigter imod rigtigt mange markeder, ville vi kun vælge ccTLDs, hvis der var et meget stort budget bagved. I alle andre tilfælde vil vi anbefale at køre på gTLD, medmindre der kun er tale om 3-4 markeder, her ville vi til stadig anbefale ccTLDs.

Når dit website skal til at gå live

Hvis du har valgt at arbejde med ccTLDs, er der ikke så mange yderligere processer du skal arbejde med, udover lokal SEO, forstået i den forstand, at du skal skaffe links og sociale henvisninger samt tilkendegivelser, fra personer der bor i det pågældende land eller som snakker det pågældende sprog. Du gør dig bedst i at have foretaget en grundig søgeordsanalyse, inden du går videre med at skaffe links og tilkendegivelser. Hvis du har problemer med denne del, vil vi anbefale dig at tage på et seriøst SEO-kursus, hvor du bliver holdt i hånden hele vejen.

Historien er dog en helt anden, hvis du har valgt at arbejde med et gTLD, uagtet om du har valgt at arbejde med subdomains eller subfolders. Vi vil til enhver tid anbefale dig at bruge subdomains, da linkværdi nedarves ordentligt her. Subdomæner er som sådan et helt nyt domæne, i øjnene på Google og dog alligevel ikke, for de nedarver stadig noget linkværdi fra roddomænet, men på ingen måder lige så optimalt, som det er tilfældet ved brug af subfolders.

Samme sprog i flere lande?

Skal du ud i mange forskellige lande, løber du lynhurtigt ind i en problematik, flere lande taler samme sprog, men kører måske med forskellige valutaer eller har små ændringer i det sproglige, dette kunne eksempelvis være stavemåde, tænk colour og colour.

Derudover er der også en enorm duplicate content risiko forbundet med flere versioner af samme side, med samme sprog. Men det findes der heldigvis råd for. For bare få år siden, var du nødt til at geotargete dine subfolder eller subdomains igennem Googles webmasterværktøjer, Google så så med mildere øjne på at du havde flere versioner af samme website, med samme sprog. Det kunne eksempelvis være du gerne ville være til stede i Australien, England, New Zealand og USA.

Opsætningen var således ikke optimal, men for en små to år siden, kom Google med svaret til vores problemer og det har gjort arbejdet med International SEO betydeligt lettere. Googles løsning hed hreflang.

Eksempel på hreflang i aktion, strengen placeres i headeren.

<link href=”http://es.example.com/” rel=”alternate” hreflang=”es” />

Ovenstående eksempel er et spansk site, og her taler de sjovt nok spansk. Men lad os nu tage samme kode igen og definere den for Australien, som taler engelsk, ligesom englænderne og amerikanerne gør.

<link href=””http://example.com/en-au”” rel=””alternate”” hreflang=””en-au”” />

Her fortælles det at sproget er engelsk, men at websitet altså hører til Australien og er målrettet mod australiere. Dermed behøves du ikke længere definere dit land i webmasterværktøjer og Google vil lytte til dig og følge disse anvisninger. Du kan dermed faktisk have helt ens websites oppe, på samme sprog, uden at ændre i stavemåderne og de vil stadig have mulighed for at ranke. Hvor man før, var nødt til at benytte ord, der var stavet anderledes, for at fortælle Google præcist, hvor sitet skulle ranke. Her kombinerede man så stavemånederne med webmasterværktøjers geo-targeting.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *