Hvad er verdens næststørste søgemaskine?

Youtube

Dine videoer vises også i Google søgninger

Dine videoer vises også i Google søgninger

Der vises 4 milliarder videoer om dagen og der uploades 72 timers video hvert minut. I 2011 svarede det samlede visningstal til at hver person på kloden havde set 140 videoer. Og udviklingen går kun én vej.
De seneste år har Google inkluderet videoklip i deres søgeresultat. Det betyder at Youtube videoer nu ikke kun kan findes på Youtube, men direkte konkurrerer med alt andet indhold på nettet. Og undersøgelser viser, at brugerne foretrækker video.
Hvis du vil optimere din online tilstedeværelse og drive trafik til dit website, så skal du være på Youtube og du skal bruge en række tips, så du kan drive trafikken fra Youtube til dit website og gøre dig til en online autoritet på dit område.

8-trins plan for videoer til den næststørste søgemaskine

  1. Skab videoer, der svarer på spørgsmål indenfor dit område
    Her kan du bruge Google Keyword Tool, til at finde populære emner. Det handler om at finde populære keywords/søgeord og de spørgsmål, der måtte ligge til grund for disse søgninger. Er du tømrer, kan du tage fat i specifikke tømrer opgaver, som f.eks. “efterisolering”Som det ses her, er der månedligt ca. 6.500 søgninger relateret til efter isolering. Der er med andre ord, nok at tage fat på.
    Mens du leder efter gode emner, får du sikker andre gode idéer til videoer, så husk at skrive dem ned, så du senere kan undersøge behovet for dem. Du kan med fordel lave et regneark, hvor du skriver ideer, søgeord og antal månedlige lokale søgninger ned.
    Husk at sætte områder i Google Keyword Tool til Danmark og sproget til Dansk.

    Keyword analyse viser dig hvad du kan lave videoer om

  2. Lav manuskripter til dine videoer
    Det er vigtigt at der er en rød tråd gennem dine videoer, og du hurtigt kommer frem til pointen. Den optimale længde på dine videoer er 2 til 4 minutter.
    Hvis du skal have succes, er det vigtigt at din video ikke fremstår som en traditionel reklame. Det kan virke frastødende på de fleste. Du skal give noget til seeren og derfor er du nødt til at give din gode råd væk. Til gengæld får du opmærksomhed og troværdighed hos seeren.
  3. Optagelse
    Youtube giver mulighed for visning af video i HD kvalitet, og i dag kan f.eks. de fleste nyere smart phones optage video i HD. Så du kan med relativt billigt udstyr komme i gang med produktionen. Så længe du har rigeligt med lys og lyden er nogenlunde i orden, så er du godt igang. Husk at holde dig til manuskriptet, og optag gerne sekvensen eller hele manuskriptet flere gange, så du har noget at klippe og og udvælge de bedste passager fra.
  4. Redigering
    Alle Windows PC’ere har i dag videoredigeringsprogrammer Windows Movie Maker. Det er tilstrækkeligt til at kunne klippe og redigere det meste video og gemme filmen i flot HD kvalitet. Men undlag at bruge de indbyggede effekter, de er for kendte og kan give et uheldigt udtryk. Det handler om at være original.
  5. Intro og Outro
    Hvis du vil tilføje et troværdigt og professionelt look til dine videoer, så bør du overveje at få lavet en professionelle indledning og afslutning til dine videoer, som du så selv kan sætte ind før og efter dine videoer. Det er vigtigt at ramme dit indhold professionelt ind, da det kan løfte indtrykket af selv en relativt dårligt optaget video, når bare budskabet og rammerne er i orden.
  6. Call to action
    Husk at målet med din video ikke er at øse gode råd ud, uden at få noget for det. Derfor skal din video altid slutte med at give brugeren mulighed for handling.

    • Du kan opfordre til at brugeren kan gå til den bestemt internetadresse
    • Du kan opfordre til at seeren kontakter dig via e-mail, eller ringer på et telefonnummer
    • Du kan opfordre til at brugeren ser andre videoer
    • Du kan opfordre til at seeren klikke på “Like” knappen
    • Du kan opfordre til at brugeren abonnerer til din Youtube kanale, for at få besked, når du udgiver nye videoer

    Der ligger i Youtube muligheder for at ligge beskrivelser og links ind over din video, i det der hedder Annoteringer. Her kan du lave genveje til andre videoer, til din Youtube kanal, abonnement på din kanal og lægge tekster ind over videoen. Du bør altid bruge disse muligheder, når du i videoen taler om en af disse muligheder.

  1. Gem/Rendering og Upload
    Gem altid din fil i HD format (720p eller 1080p). Hvis du har mulighed for det, så gem filen i mp4 h.264 formatet. Det gør videoen hurtigere tilgængelig og sikre kvaliteten.
    Når du uploader din video, skal du bruge søgeordene fra punkt 1 i din titel, beskrivelse og tags.
    Hvis vi tager fat i eksemplet med efterisolering kunne titlen f.eks. være:
    “Hvordan man efterisolerer et loft”
    I beskrivelsen, skriver du en tekst på 100 ord, der forklarer hvad der sker i videoen. Du starter altid teksten med at angive din virksomheds internet adresse, telefonnummer og andre kontaktoplysninger og forklarer seeren at disse kan bruges, hvis man har spørgsmål. Du skal begrænse kontaktoplysningerne her til 3 linjer, da det kun er de første 3 linjer, der er synlige uden handling fra seeren.
    I dine tags skriver du nøgleord, der er beskrivende for videoen. Det kan være emner. produkter, værktøjer, programmer, firmanavne o.lign.
  2. Efter Upload
    Det er her du opretter annoteringeren. Du kan med fordel lægge din internetadresse som et vandmærke. Du kan ikke få den til at linke direkte til dit website, men du kan lave den som et link til at abonnere på videoer fra dig.

I slutningen af videoen, hvor du opfordre til kontakt og abonnement på din kanal, ligger du annoteringer ind med abonnements og kontaktoplysninger ind.

Checklisten

Nu er du klar til at gå i krig med Youtube, og skabe materiale til verdens anden største søgemaskine. Videoer der ikke kun bliver synligt på Youtube, men også bliver optaget i de almindelige søgeresultater på Google.
Her er checklisten i kort form til senere reference

  • Keyword-/søgeordsanalyse
  • Manuskript
  • Optagelse
  • Redigering
  • Indledning/afslutning
  • Tjek dine calls to action
  • Render og upload
  • Annoteringer med dine kontaktoplysninger

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *