En verden af SEO

Hvorfor benytte linkbuilding til SEO?

SEO er en form for online markedsføring, der som alle andre markedsføringer handler om at komme ud til flest mulige mennesker, som herved kan få kendskab til, hvad netop din virksomhed eller din hjemmeside tilbyder af produkter og/eller ydelser. Dette gøres og betragtes som en investering, da hensigten med det er at skabe en vækst, forøget omsætning og aktivitet på din hjemmeside. Noget der kommer den pengepung til gavne i sidste ende, hvis det skal koges helt ind til benet.

SEO arbejder med forskellige metoder, som alle er med til at gøre det ovenstående. Nogle er mere omfattende og komplicerede andre, hvorfor nogle metoder kan være at foretrække i forhold til andre, i forhold til ens hjemmeside og hvilke krav man har, eller hvilke mål man ønsker at opnå. En af disse metoder er linkbuilding og formentlig en af de mere udbredt metoder, da det er en af de nemmere metoder at benytte sig af og komme i gang med at bruge i sammenhæng med at skabe aktivitet og omtale af ens hjemmeside og det man tilbyder.

Ligesom andre SEO-metoder arbejder linkbuilding også med at gøre en side mere troværdig og populær hos en søgemaskine, for at din side kan blive placeret blandt de første og bedste resultater, som har relevans i forhold til, hvad folk søger efter af bestemte ting og bruger bestemte søgeord. Indenfor linkbuilding findes der forskellige metoder, som kan skabe varierende resultater. I det følgende vil der kort blive ridset op nogle af de forskellige metoder og hvilken effekt de har. Hvis du har yderligere og mere specifikke spørgsmål, anbefales det, at du kontakter en ekspert indenfor SEO.

Den første metode, der kan nævnes er forholdsvis lige til. Den handler blot om, at din hjemmeside skal indeholde noget nævneværdigt. Hvis indholdet på din side er godt, spændende og relevant vil der være større sandsynlighed for, at andre sider vil linke til netop din side, da de finder det interessant og nævneværdigt. En måde kunne være at give noget ud gratis eller lignende, hvis det er muligt.

En anden måde kræver lidt mere arbejde og involvere, at man selv aktivt går ud og spreder budskabet om ens egen side. Det kan være, at man tager kontakt til forskellige blogge eller andre hjemmesider og overbeviser dem om, hvilken fordel det ville være at linke til din side. Noget lignende kunne være at placere links i relevante fora, gæsterbøger eller som en kommentar til et opslag på nettet. Dette skal man dog være lidt varsom med, da det ikke altid er noget en søgemaskine vægter højt i forhold til, hvor vidt en hjemmeside er populær, troværdig og vigtig viden for mennesker.

Hvad er søgemaskineoptimering?

Søgemaskineoptimering er en intern og ekstern proces der sikrer et websites synlighed i søgeresultaterne. Søgemaskineoptimering er en omkostningslav form for markedsføring der sikre langvarige og målrettede kunderelationer.Ved korrekt udført optimering er det ikke unormalt at se en stigning i den organiske trafik på 2-300%. Fordelen ved søgemaskineoptimering er at trafikken ikke forsvinder når placeringerne er opnået, de kan fortsætte med at vækste, på trods af at arbejdet med søgemaskineoptimering er udført. Sådan noget som links, tager tid for søgemaskinerne at opfange, nogle gange op til flere måneder.

Søgeordsanalyse – sådan

Selvom fokus på repetition af eksakte keywords for længst er et overstået kapitel i professionel og seriøs søgemaskineoptimering, er det stadig essentielt at kende de vigtigste søgeord før man skriver sine webtekster. De vigtigste søgeord er ikke blot de termer som flest personer søger på, men også de som konverterer bedst og i sidste ende skaber det største mersalg. Her zoomer vi ind på keyword research.

Det centrale søgeord

Det er vigtigt at kende det centrale søgeord for en given webtekst, før man går i gang med den detaljerede keyword research. Kort sagt er det centrale keyword det ord eller den frase, som man ville bruge som overskrift for hele teksten.

Værktøjer til keyword research

Søgemaskinerne, og her særligt Google som har den suverænt største markedsandel på det danske søgemarked, ved enormt meget om, hvordan vi danskere søger på nettet. Heldigvis har de valgt at frigive nogle af alle de datasæt i nogle gratis værktøjer, som vi kan bruge til at finde de helt rette keywords til vores webtekster. Deres værktøj hedder originalt nok søgeordsværktøjet.

En søgeordsanalyse er en af de vigtigste opgaver, i arbejdet med SEO. På forgående link kan du læse lidt mere om processen, flere virksomheder tilbyder det som ydelse, men du kan også lave din søgeordsanalyse selv.

Billedeoptimering – to tips

Ved hjælp af avancerede scanningsrobotter, er især Google i fuld gang med at udvikle egentlige ’briller’ til sin søgealgoritme. De første indikationer fra Google peger på at originale billeder med høj kontrast vil blive prioriteret højt i søgeresultaterne, da søgemaskiner dels altid foretrækker helt unikt indhold (også billeder), og dels har brug for billeder med høj nok kontrast til at være skarpe selv i meget lille opløsning. Desuden påpeges det at billeder i høj kvalitet og stor opløsning foretrækkes.

Navngivning af billeder

En anden oplagt mulighed for at hjælpe søgemaskinerne med at kategorisere billeder, er ved at kalde billedfilerne det, de forestiller. Det betyder i praksis at billeder af skumfiduser kaldes skumfiduser_maleco.jpg eller lignende, hvilket vil give søgemaskinerne en indikation af at billedet forestiller en boxmadras.

Duplicate content

Duplikeret indhold er når indhold går igen på flere forskellige URLs, dette værende internt såvel som eksternt. Søgemaskiner bryder sig ikke om duplikeret indhold, da det tvinger dem til selv at finde den bedste version af indholdet og vise den. Og det er bestemt ikke altid at søgemaskiner er i stand til at træffe dette valg, og nogle gange bliver der slet ikke taget et valg.Lad os for eksemplets skyld sige at der findes fire sider på site.dk. med det samme indhold. Dette kunne eksempelvis være på grund af at der var en printversion og en pdf-version, eller at en produkttekst er blevet genbrugt, fordi et produkt måske er meget ens, måske er der flere farvekombinationer og hver farve har fået deres egen URL. I så fald er der tale om duplikeret indhold.

Eksempel på farveproblematik:

site.dk/seng/bred-seng-blaa

site.dk/seng/bred-seng-roed

site.dk/seng/bred-seng-gul

Hvis hver side har X procent værdi, kan denne værdi nu divideres ud på antal duplikerede sider, groft sagt. Kombinerer man disse sider i en enkelt, opnår man altså en enkelt side, der sammenlagt har den fulde styrke og dermed 4 gange så høj chance for at ranke godt i søgeresultaterne, teoretisk set i hvert fald. Men det drejer sig ikke kun om muligheden for at ranke bedre, søgemaskiner kan nemlig også vælge helt at udelukke en række sider, hvis den finder for mange forskellige versioner af denne.

Findes der flere versioner af samme indhold, skal der tages et valg. Enten skal de alternative versioner ekskluderes i robots.txt eller igennem en meta noindex, så der kun forefindes én version. En alternativ løsningsmodel til en problemstilling som den ovenstående ville være at lægge alle farvekombinationer i den samme artikel, i stedet for flere enkeltstående eller benytte en iframe til at hoste de forskellige farvevariationer.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *