Dyrk din målgruppe

Der er mange myter om Facebook
Der er lige så mange teorier om, og holdninger til, hvordan en virksomhed skal agere på Facebook, som der er mennesker. Facebook er, sammenlignet med mange andre medier, et nyt medie. Og tilmed et medie i konstant udvikling. Så det handler i sidste ende om at finde ud af, hvad der fungerer bedst med de ressourcer, målsætninger og fans, man har.
Når ingen kan definere formlen på, hvad Facebook er, så er det fordi, det er et individuelt medie. Facebook er ikke det samme for mig, som det er for dig. Og trods Facebook’s store udbredelse verden over, er det ikke et bredt medie. Det er et medie med mange små grupper, som ikke nødvendigvis har kontakt med hinanden.
På Facebook, dyrker man sig selv, sine interesser og sine venner. Derfor skal du kommunikere, så din målgruppe er stolt over, at kunne inkludere din virksomhed og dine produkter blandt sine interesser.

Dyrk målgruppen
Præference og branding er opnåelig via Facebook, men det tager tid. Ligesom et venskab. Hvis man som virksomhed investerer en masse tid og energi på sine venskaber – Ja, så varer venskabet måske også evigt.
Fansider handler for fansene i høj grad om selv-iscenesættelse  De bruger brands på Facebook til at profilere dem selv; ikke for at anbefale produkter.
Dagene hvor antallet af fans var det vigtigste er for længst forbi. I dag er det vigtigste, at der laves indhold og opdateringer, som de, der følger virksomheden, kan identificere sig med og skabe social interaktion med i form af kommentarer, likes osv.
På Facebook har i en ting til fælles: Interessen omkring oplevelserne, med at bruge dine produkter.

Oplevelser, inspiration og følelser forbinder dig med målgruppen
Fra det øjeblik du bliver klar over, at dit produkt kun er et værktøj til oplevelser, og det du i virkeligheden skal sælge, er oplevelsen, der træder du ind i den inderste cirkel af markedsføring på sociale medier.

Få styr på strukturen og opgaverne
Find ud af hvor Facebook hører til i din organisationen. Social medier bør generelt ses i krydsspændet mellem Marketing og Corporate Communications. Det bør klarlægges hvem der må gøre hvad og hvad der må skrives. Hvad er jeres kommunikationspolitik på Facebook og hvad er jeres krisepolitik, når det går galt. For når det går galt, så er sociale medier altid det første sted i får smæk.
I det daglige bør der altid være styr på:
Hvem har ansvaret for:

  • Henholdsvis udvikling og drift?
  • Tidsforbrug – hvor mange ressourcer vil I bruge?
  • Vagtplan – hvem har ansvaret i weekenderne?

Hvad er det de vil have?
De vil have det samme som du vil, når du er med i et fællesskab om et emne

  • Inspiration til anvendelse af produkter. Produktguider, brugs-eksempler, tips og tricks
  • Eksklusivitet. Snigpremierer, inddragelse i udvikling, svar på spørgsmål
  • Personlig kontakt og fællesskab

Frem for alt bør du undgå tilbud på konkrete varer. Den slags reklamespots opfattes af mange som uforskammede og direkte som spam.

Hvordan skal vi kommunikere?
Erfaringerne viser at en video har 10 gange større sandsynlighed for at blive delt end et link. Og her finder vi en af kilderne til virksomheder traditionelt klarer sig dårligt på Facebook. Mange virksomheder løser hele Facebook debatten ved at gøre det, der er nemt for dem. Nemlig at afstå fra dialogen, glemme hele dyrkningen af målgruppen, og se Facebook som endnu en flad nyhedsstrøm, hvor de kan formidle links til deres produkter og nyheder.

Heldigvis er det ikke så nemt. Der findes nemlig ikke ret mange personer, der bare ligger sig på ryggen og savler over almindelige links.

Stil og tone
Fællesskab og dialog føres på niveau med dine kunder. Du er medspiller, leder og fordeler.Altid hold dig for øje, at det vi snakker er oplevelser og følelser.

Checkliste for viralt indhold

  • Har du skrevet nok indhold?
  • Inspirerer teksten til følelser med høj energi?
  • Reflekterer og kommunikerer din tekst følelsen?
  • Er der praktiske råd i teksten?
  • Er teksten interessant?
  • Er teksten overraskende?
  • Er forfatteren/afsenderen tydelig og personlig?
  • Hvis posten skal være sjov, er den så virkelig sjov?

Tips og tricks til din Facebook side

  • Bedste tidspunkt
    • Mellem 18.00 og 02.00 for 20% mere opmærksomhed
  • Bedste dag
    • Poster på lørdag og søndag får 70% flere likes
  • Antal poster pr. dag
    • 1-2 poster pr. dag får 40 % mere opmærksomhed
    • 1-4 poster i ugen får 70% mere opmærksomhed
  • Længde af poster
    • 80 tegn eller mindre får 66% højere opmærksomhed
    • Poster over 400 tegn får 25% mere opmærksomhed
  • Indhold af poster
    • Poster med spørgsmål får 100% mere opmærksomhed
    • Simple poster får 66% mere opmærksomhed
    • Post ikke video og komplicerede elementer. Placer disse på YouTube eller i blog og post links i stedet
  • Positiv vinkel
    • Poster med en positiv vinkel får 26% mere opmærksomhed end neutrale og negative poster

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *