De 7 bedste gratis SEO værktøjer

Der bliver hele tiden udviklet nye værktøjer, som gør vores liv lettere for os som bloggere, virksomheder og brugere af sociale medier. Uanset om du har bygget din egen webshop fra bunden eller har brugt en tjeneste som Linktree, vil du gerne skabe og dele indhold, som folk er interesserede i og søger efter.

Heldigvis findes der i 2022 mange værktøjer til SEO, som du kan bruge gratis. Uanset om du er nybegynder eller er mere avanceret, vil du sandsynligvis finde nogle disse værktøjer meget nyttige. De fleste af disse værktøjer virker til både mobil SEO og desktop optimering.

Læs også – Kom i gang med mobil SEO

Hvad er de bedste gratis SEO-værktøjer i 2022?

Nedenfor er min liste over de bedste gratis SEO-værktøjer i 2022. Disse værktøjer vil ikke kun hjælpe dig med at definere nye muligheder for at ranke på bestemte søgeord, men vil også hjælpe dig med at være mere kreativ, følge Googles efterhånden strange retningslinjer og give dig flere data eller bedre indsigt i tingene.

Ahrefs Suite af gratis værktøjer

Ahrefs er et af de mest kendte og et temmelig effektivt værktøj til SEO. Deres massive database med søgeforespørgsler indeholder 12 milliarder søgeord over 10 søgemaskiner i 230+ lande. Det er en masse data!

Hvis du vælger deres betalte værktøjer, får du adgang til en utrolig mængde information; et månedeligt betalt abonnement på Ahrefs kan dog hurtigt blive dyrt.

Selv med den mindste månedlige pakke, der koster 99 dollars, er det sandsynligvis uden for de fleste nybegynderes prisklasse.

Når det er sagt, tilbyder Ahrefs dog en række gratis værktøjer. Disse omfatter:

  • Website Authority Checker
  • Backlink Checker
  • Broken Link Checker
  • Søgeordsgenerator
  • YouTube Keyword Tool
  • Amazon Keyword Tool
  • Bing Keyword Tool
  • SERP-checker
  • Tjek af sværhedsgrad af søgeord
  • Keyword Rank Checker

Selv om der er begrænsninger med de gratis værktøjer, og du skal løse en captcha hver gang, kan det helt sikkert hjælpe dem som ikke ønsker at betale for et SEO værktøj.

Ud af alle de 10 gratis SEO-værktøjer, som Ahrefs tilbyder, er mine to favoritter deres backlink-checker og keyword-generator.

  • Ahrefs Backlink Checker
  • Ahrefs Søgeordsgenerator

Ahrefs Backlink Checker

Ahrefs backlink checker er fantastisk af et par grunde. For det første giver den dig domænevurderingen (DR) af det website du søger efter. Dette kan være godt, når du vurderer, om du vil samarbejde med en hjemmeside eller ej.

Et link fra en hjemmeside med en højere DR (Domain rating) – vil videregive mere autoritet til din hjemmeside i modsætning til en hjemmeside med en lav DR.

For det andet fortæller dette værktøj dig, hvor mange backlinks og henvisende domæner en hjemmeside har og deres procentdel af do-follow links.

For det tredje giver dette værktøj dig et overblik over en hjemmesides 100 bedste backlinks sorteret efter URL-rating og deres fem bedste anker-søgeord og fem bedste sider.

Alle disse oplysninger kan være nyttige til konkurrenceanalyse for at se, hvor et bestemt website får links fra.

Ahrefs Søgeordsgenerator

Mit andet favorit Ahrefs gratis SEO-værktøj er deres søgeordsgenerator. Dette værktøj er fantastisk til at lave søgeordsforskning, fordi det giver dig søgeordets sværhedsgrad og søgemængde og andre søgeordsideer til relaterede termer.

Hvis jeg f.eks. skriver “Billigt fitnessudstyr” i deres værktøj, vil jeg se, at dette udtryk har en volumen på 1.000 søgninger om måneden med en søgeordssværhedsgrad på 70.

Dette kan være yderst værdifuldt for at bestemme, hvilke søgeord du måske har en chance for at rankere for.

Når det er sagt, så er Ahrefs søgeordssværheds-score ikke det eneste tal, du bør overveje, når du skal afgøre, om du skal forsøge at konkurrere på den første side for et søgeord. Men mere om dette en anden gang.

Google søgeordsplanlægger

Google Keyword Planner er ikke et nyt SEO værktøj, men det er stadig meget relevant her i 2022 som et gratis SEO-værktøj. Med over 5,6 milliarder søgninger daligt på Google, ved de en ting eller to om søgeord og søgevolumen.

Googles Keyword Planner-værktøj kræver, at du opretter en Google ads-konto, som er helt gratis. Når det er gjort, skal du gå over til Værktøjer og indstillinger > Keyword Planner.

Dette vil føre dig til en side, der giver dig to muligheder:

  • Opdag nye søgeord
  • Få søgevolumen og prognoser


Hvis du kun har ét søgeord i tankerne og ønsker, at Google skal give dig flere søgeordsideer vedrørende dette emne, skal du klikke på den første mulighed. Hvis du alternativt allerede har en stor liste over søgeord, skal du klikke på den anden mulighed for at kopiere dem og få vist hvert søgeords søgevolumen.

Googles søgeordsplanlægger kan kun bruges som et middel til at få søgeordets søgevolumen. Du kan ikke bruge den som en nøgleordsvanskelighedstjekker som Ahrefs værktøj. Når det er sagt, er det fantastisk til at få nye ideer til søgeord, der kan være værd at skrive om.

Når du har leget med Googles Keyword Planner og udarbejdet en liste over potentielle søgeord, anbefaler jeg, at du bruger Ahrefs keyword checker-værktøj til at bestemme sværhedsgraden for hvert enkelt.

Det er godt at bruge Googles Keyword Planner-værktøj i forbindelse med nogle af vores andre gratis SEO-værktøjer i denne artikel. Uanset om du vil bruge det til inspiration til indlæg eller bare vil tjekke søgemængden for en masse søgeord hurtigt, kan det gøre begge dele. For at få mere præcise data med Google Keyword Planner kræver det at du har en MCC konto, som typisk bruges af webbureauer som håndtere flere konti.

Eksplosive Topics

Explosive Topics er et fantastisk gratis værktøj til at finde ud af, hvilke nye søgeord der er begyndt at vinde popularitet.

Dette værktøj giver dig mulighed for at vælge et tidsinterval og et emne (f.eks. 1 måned og kæledyr).

Derefter kan du gå igennem og se, hvilke søgeord der trender op i den pågældende niche.

Dette er en fantastisk måde at få nye ideer til emner, der ikke er blevet dækket gang på gang. Dermed får du en bedre chance for at ranke på den første side.

Jeg kan godt lide at scrolle gennem et par sider af Exploding Topics og skrive alle søgeord ned som skiller sig ud for mig. Derefter går jeg over til Ahrefs keyword generator tool, indtaster søgeordet og ser, hvad søgeordets sværhedsgrad og søgemængde er for hvert søgeord.

Hvis det ser lovende ud, laver jeg derefter lidt mere research på hvert enkelt hjemmeside på Googles første side og træffer en beslutning om, hvorvidt jeg vil bruge dette søgeord eller ej.

Copy.ai

Hvis du sidder fast i den kreative process og ikke ved, hvad du skal skrive om, så vil du blive glad for at høre, at moderne kunstig intelligens (AI) har en løsning.

Copy-ai er et værktøj, som jeg har brugt til at få ideer til blogindlæg, som jeg ellers ikke ville have tænkt på.

Lad os tage søgeordet “wordpress” som eksempel.

Du skal blot indtaste dette nøgleord i Copy.ai og klikke på “Create Copy”.

Dette vil skabe en hel liste af idéer til blogindlægstitler for nøgleordet “wordpress”.

Gå den første liste igennem, og hvis du ikke kan lide nogen af dem, skal du blot klikke på “Make More”, og du får en helt ny liste med idéer.

Så næste gang du har et nøgleord i tankerne, men ikke ved, hvad du skal skrive om, så prøv dette værktøj, og du vil sandsynligvis få masser af inspiration til nye idéer til blogindlæg.

Det er en god måde at adskille dig fra dine konkurrenter på, mens du stadig holder dig til emnet for et bestemt søgeord.

Keyword Everywhere

Keyword Everywhere er et værktøj, som jeg gerne bruger sammen med Ahrefs keyword generator-værktøjet til at bestemme, hvilke søgeord jeg sandsynligvis kan konkurrere på.

Keyword Everywhere bruger Moz’s Domain Authority (DA) score. Ifølge Link Building HQ bruges Moz DA til at beregne, hvor godt et websted vil rangere, mens Ahrefs bruger Domain Rating (DR) til at måle den samlede styrke af en backlinkprofil.

Selv om disse to tal betyder forskellige ting, kan jeg stadig godt lide at bruge Keyword Everywhere’s Moz DA-værktøj til at identificere svage websites, der rangerer på første side for et søgeord.

Når jeg har fundet det websted med den laveste Moz DA på første side for et søgeord, foretager jeg yderligere research. Jeg kigger på det pågældende websites indlæg for at se, hvor jeg kan forbedre det og deres backlink-profil ved hjælp af Ahrefs backlink-checker-værktøj.

Keyword Everywhere giver dig også søgeord relateret til dit emne, så du kan få endnu flere ideer til, hvad du skal skrive om.

Medmindre du køber credits, kan du desværre ikke nemt se søgemængden for hvert ord.

Men ingen bekymringer, vi kan bare copy-paste deres ekstra forslag ind i Googles søgeordsplanlægger og få den gennemsnitlige søgemængde for hvert søgeord der.

Google Search Console

Google Search Console er endnu et af Googles uvurderlige gratis SEO-værktøjer. Med dette værktøj kan du få mere indsigt i, hvilke af dine undersider der genererer klik og for hvilke søgeord.

Du kan se de samlede klik, visninger, klikprocenter og den gennemsnitlige position alt sammen over de seneste 28 dage. Du kan også se, hvilke søgeord siden rangerer for, samt dykke ned i lande, enheder og meget mere.

Dette er et fantastisk værktøj til SEO, da det giver dig mulighed for at få mere indsigt i, hvordan folk rent faktisk finder dig, hvilket giver dig mulighed for at optimere dine indlæg for søgeord, som du ikke engang vidste eksisterede.

Udover det giver Google Search Console dig også en masse indsigt i eventuelle dækningsproblemer, problemer med sideoplevelsen eller sikkerhedsproblemer. Ved at have disse oplysninger til rådighed kan du forbedre den overordnede brugeroplevelse for dine besøgende, hvilket er med til at øge din placering på søgemaskinernes resultatsider (SERP). Har du en hjemmeside, så bør du bestemt tilføje hjemmesiden til Google Search Console.

Yoast SEO

Yoast SEO er et populært WordPress-plugin, der har eksisteret i årevis. Selv om det tilbyder premium-funktioner, er kernen i plugin’et stadig gratis og er alt hvad du har brug for som nybegynder.

Yoast SEO er fantastisk til at give dig tips om, hvordan du kan forbedre din artikel til søgemaskinerne. Du kan tjekke direkte med dit WordPress-indlæg, om din titel er for lang eller for kort, om du har nok interne/eksterne links, om du nævner dit målnøgleord nok og meget mere.

Derudover konfigurerer de dit sitemap, så crawlere som Google og Bing og andre søgemaskiner tydeligt kan se det indhold, du udgiver, og indeksere det korrekt.

Hvis du ønsker at komme godt i gang med søgemaskinerne, men ikke ved meget om, hvor du skal begynde. Yoast SEO er et fantastisk gratis SEO-plugin.

Eneste ulempe ved Yoast, er at det godt kan være lidt resoursekrævende hvis din hjemmeside er på et dårligt webhotel. Men det er stadig det mest populære SEO plugin til WordPress hjemmeside og WooCommerce webshop løsninger.

Konklusion

Selv om ikke alle disse værktøjer er helt gratis, fordi de i nogle tilfælde har begrænset funktionalitet, er de et godt udgangspunkt for begyndere inden for SEO.

Du bør egentlig ikke have brug for meget mere end de gratis versioner af alle syv af disse værktøjer, før du begynder at udvide din blog og udgive mere og mere indhold.

På det tidspunkt bør du generere indtægter og har sandsynligvis råd til premium-funktioner, som vil give dig endnu flere funktioner.

Men indtil videre kan du drage fordel af disse gratis SEO-værktøjer i 2022 for at hjælpe dig med at rangere for søgeord i din niche.

Held og lykke med projektet.