Byg det rigtige fundament fra start!

At bygge en ny hjemmeside til sin virksomhed

At bygge en ny hjemmeside til sin virksomhed, eller måske den første nogensinde, kan være en både forvirrende og tidskrævende opgave for de fleste.

Der findes samtidig mange leverandører, som man kommer i kontakt med, eller bliver kontaktet af, som arbejder i vidt forskellige systemer, nogle er open source og er for dem der ”forhandler” det, det bedste – andre arbejder i lukkede og egenudviklede systemer, men hvor de fremhæver den store brugervenlighed.

Spørgsmålene hober sig yderligere op.

  • Hvad skal hjemmesiden indeholde?
  • Hvordan skal menu strukturen være i forhold til billeder / ikke billeder, kontakt-formularer?

Listen er lang – det ved alle, som har erfaring inden for dette felt.

Men som overskriften enkelt beskriver, handler det om, at bygge det rigtige fundament op fra start. Ikke det dyreste eller billigste – nej, det rigtige.

I senere blog posts, går vi meget mere i dybden med de enkelte elementer, idet svaret selvfølgelig er variabelt i de fleste tilfælde, og kan ikke forklares i detaljer på denne blog.

Det er essentielt, at du tager din hjemmeside seriøst

Det er essentielt, at du tager din hjemmeside seriøst, da dette er dine kunders umiddelbare førstehåndsindtryk, hvilket har en massiv betydning i et eventuelt videre forløb. Det hjælper intet, at I leverer et 100 % tilfredsstillende arbejde, har de billigste og bedste produkter eller største udvalg, hvis I fejler, når jeres besøgende skal have det rigtige indtryk.

I tilfælde af et dårligt førstehåndsindtryk forbliver dine besøgende bare besøgende og  højst sandsynligt derefter søger de bedre muligheder, og bliver kunder hos konkurrenterne.

Hver dag er jeg ude at besøge ca. 4-5 virksomheder, og når de spørger mig om, hvad det rigtige fundament er, er svaret altid, at niveauet på deres hjemmeside, skal svare til deres ambitionsniveau samt målsætning for deres virksomhed.

Er man den lille virksomhed, der har 100 faste kunder

Er man den lille virksomhed, der har 100 faste kunder, som sansynligvis ikke forsvinder lige foreløbig, og telefonen stadig ringer et par gange om dagen, samtidigt med, at man ingen penge på vækst og marketing bruger.

I et sådanne tilfælde kan man afhængigt af, hvor pertentlig man er, nøjes med at investere i en standard template opsætning (template = prefabrikeret hjemmeside).

Det kan gøres ret billigt og så har man et online visitkort

Det kan gøres ret billigt og så har man et online visitkort, hvor stamdata og kontaktoplysninger er listet. Dette fungerer fint for mange.

I en senere blog post, vil vi give eksempler på, hvor man finder disse templates og beskrive hvordan man meget nemt, sætter et template op, hvor man kan have en hjemmeside indenfor 2-3 dage.

Har du omvendt ambitioner om at vækste din forretning

Har du omvendt ambitioner om at vækste din forretning, og dermed bruger din virksomheds penge på at markedsføre sig, er svaret radikalt anderledes. Her taler jeg såvel markedsføring online som offline, indholdende radio, tv, print, outdoor eller ved flyeruddeling, messer etc.

For alle din indsatser og investeringer i tiltrukket opmærksomhed for din virksomhed leder et sted hen – og det er mod din hjemmeside – om du vil det eller ej.

Tænk så lige engang på alle de hundrede eller tusinder af besøgende på din hjemmeside

Tænk så lige engang på alle de hundrede eller tusinder af besøgende på din hjemmeside. Tænk på livstidsværdien i hver kunde, eller din gennemsnitsordres størrelse. Tænk på, hvis bare nogle få procent mere af disse besøgende udviklede sig til kunder – hvad ville det være værd for dig?

Dette regnestykke giver en meget god indikation af, hvor meget du kan investere og samtidig generere overskud (Jer der laver jeres første side og lige er starten op, kan ikke direkte bruge ovenstående tekstbid, men hav den i baghovedet og forstå vigtigheden – leg selv med tallene, hvis bare x antal procent flere besøgende konverterer – hvad tjener I så ekstra?)

Start med at vælge en leverandør, som har forstand på Google Analytics

1. Start med at vælge en leverandør, som har forstand på Google Analytics, og som ikke bare er ude på at fortrylle dig med et flot design. Google Analytics og andre måleværktøjer, er nøgleelementer i forhold til senere at kunne lave løbende forbedringer på din hjemmeside baseret på data og ikke mavefornemmelser, i forhold til at kunne målrette, og dermed kost-effektivisere dine marketingsindsatser.

Overvej målsætningen for din besøgende

2. Overvej målsætningen for din besøgende – hvad vil du have ham til? Skal han ringe? Skal han anmode om tilbud? Eller skal han direkte over i et køb. Når du har den på plads, bygger du din hjemmeside op omkring denne ene handling.

Hos os anbefaler vi stort set altid brugen af open source programmer

3. Hos os anbefaler vi stort set altid brugen af open source programmer som WordPress, Joomla og andet. At bygge en kode fra bunden er både dyrt og tidskrævende og med mindre du er i en liga, som DanId, eller skal have udviklet et offentligt system, skal du hold dig væk fra det.

Hold dig ligeledes væk fra dem, der har billige lukkede systemer, hvor du nemt kan komme i gang. Dette giver nemlig udbyderen monopol på dine udviklingstimer, dine fremtidige behov og ligesom med så mange andre monopol virksomheder, sætter disse priserne og kundeservicen herefter.

Find enten et prisdygtigt bureau

4. Find enten et prisdygtigt bureau, som ikke bare hiver en standard vare ned fra hylden, men som sætter dig ind i din forretning og dine ønsker. Kig på deres historik, og vurdér dem du skal samarbejde med. Er de kompetente eller udgiver de sig bare for at være det?

Se deres referencer igennem, og tag en snak med dem, hvor du høre dybdegående hvilke erfaringer de har. Ellers benyt gør-det-selv modellen og kombinér en designer og en udvikler. Her starter du med en projektbeskrivelse og indhold, herefter design og til sidst udvikling.

Husk, at have ALT med – udviklere læser typisk op fra din beskrivelse og glemmer du at anføre funktionaliteter eller effekter – kommer det ikke med.

Sæt i gang. Med den rette opsætning

5. Sæt i gang. Med den rette opsætning, kan du både styre dine marketings omkostninger og blive meget målrettet i dine online indsatser, samt hvilke keywords du skal arbejde mere fokuseret på etc. Du kan øge din konverteringsrate voldsomt, hvis du har den rigtige målsætning sat op for hver bruger på din hjemmeside samt et flow og design, der understøtter din målsætning. Glem ikke SEO når du starter på din nye hjemmeside.

Så kom i gang med din nye hjemmeside

Så kom i gang med din nye hjemmeside, og vær sikker på, at selvom du sætter alting 100 % rigtigt op fra start af, skal du aldrig læne dig for trygt tilbage, da udviklingen går stærkt og markedet ændrer sig konstant. Det samme gør din forretning – og din hjemmeside skal følge med. Vi taler nutid er de to ting uadskillige. Det hænger uløseligt sammen og dit image online er altafgørende for din virksomheds eksistensgrundlag og vækst.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *